Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Mijn ‘87 TRD schakeld slecht.
Als je naar de 1 of de 2 schakeld, dan knarst het verschrikkelijk.
De enige manier om zonder tandenpoetsen te schakelen, is de 3 even aan te tikken voordat je terug schakeld.
Is dit een bekend probleem en is er iets aan te doen?
BTW, het is een oud model bak, met de achteruit “links naar voren” en zo’n schuifding aan de pook.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Re: Slecht schakelen TRD ‘87
JanvB schreef:Mijn ‘87 TRD schakeld slecht.
Als je naar de 1 of de 2 schakeld, dan knarst het verschrikkelijk.
De enige manier om zonder tandenpoetsen te schakelen, is de 3 even aan te tikken voordat je terug schakeld.Is dit een bekend probleem en is er iets aan te doen?
BTW, het is een oud model bak, met de achteruit “links naar voren” en zo’n schuifding aan de pook.
Sja, bij een auto op leeftijd is het niet zo vreemd als de synchromesh achteruit gaan. komt de koppeling wel goed vrij? Is de beruchte kopppelingshevel (die wel eens scheurt waardoor de koppeling niet goed vrijkomt) al eens aan de beurt geweest?
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Re: Slecht schakelen TRD ‘87
mpostma schreef:
Sja, bij een auto op leeftijd is het niet zo vreemd als de synchromesh achteruit gaan. komt de koppeling wel goed vrij? Is de beruchte kopppelingshevel (die wel eens scheurt waardoor de koppeling niet goed vrijkomt) al eens aan de beurt geweest?
Volgens mij komt ie wel goed vrij, ook koppelt ie mooi halverwege de pedaalslag, net als bij de andere BX.
Die hevel is ook goed.
Wat me wel opvalt, is dat de stelschroef bijna helemaal uitgedraaid is.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Re: Slecht schakelen TRD ‘87
Als je zeker weet dat ie goed vrijkomt en de andere versnellingen (incl. R) schakelen wel goed in (auto begint niet zachtjes te rollen als je probeert in 1 te schakelen) dan mag je er vanuit gaan dat de koppeling goed vrijkomt en dan zal je 2e versnelling niet goed meer zijn.
Je kan wellicht nog eens proberen de bakolie te verversen (helpt vooral als dit lang geleden gedaan is of nooit voor zover bekend) met de juiste 75w-80w bakolie.
Waarschijnlijker is dat de synchroniseerinrichting van de tweede versnelling versleten is. Dat kan alleen gerepareerd worden door de versnellingsbak te demonteren, uit elkaar te halen, de assen te splitsen en de betreffende synchronisator te vervangen.
Bakolie op peil hebben en de juiste bakolie gebruiken kan een versleten syncrhonisator nog wel een tijd verdoezelen. Maar je kan het er niet mee repareren.