Ik vind het steeds weer mooi om de verhalen over de SM te lezen.
Waar ik m eechter steeds meer over achter de oren krab is die gedachtes over de motor. Nu ook weer de opmerking dat als de historie niet bekend is dat motor geen slag zal draaien en direct uit elkaar gaat…
Dan zou je dus de conclussie bijna gaan trekken dat
OF citroen heeft destijds zwaar ellendige blokken in de SM gestopt
OF we zijn er nerveus over het SM blok…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je conclusie vind ik iets te kort door de bocht.
Vergeet niet dat SM-blokken nu tenminste 33 jaar oud zijn en dat kleppen eerder afbreken door te veel speling in de klepgeleiders. Te veel speling kan ontstaan door veel gebruik, maar zeker ook door slechte smering. Aan dat laatste heeft de eigenaar vaak meer schuld dan Citroën, vind je ook niet?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De Sm blokken gingen de eerste ton km nooit kapot, Wel moest je dan al 2 keer kettingen hebben gesteld en of vervangen.
Blokken gaan door 30 jaar stilstand kapot omdat de uitlaatkleppen aanroesten en breken. Klepgeleiderspeling heeft daar niet zo veel me te maken.
Verder gingen SM ‘s kapot omdat men er mee uit de bocht vloog!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoewel jij vast meer weet van SM’s dan ik, weet ik waarschijnlijk meer van klepgeleiderspeling en zijn kwalijke gevolgen.
Als er overmatige speling tussen klepsteel en klepgeleider ontstaat, bestaat er een kans dat de klepschotel niet meer centrisch op de klepzitting komt. Dan komt er een moment op de klepsteel (grootste moment net daar waar de klepsteel uit de geleider komt) en kan de klep breken.
Roest kan het verschijnsel wel verergeren natuurlijk.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleppen in de Sm breken niet af door gare geleiders, maar door brak materiaal waar de kleppen zelf van zijn gemaakt. Ga je namelijk de klepgeleiders opmeten bij een blok wat zeg een ton gelopen heeft, dan zul je zien dat er nauwelijks sprake is van slijtage. Een SM heeft overigens stalen klepgeleiders, en niet van brons of een of andere brakke legering. De kleppen breken gewoon finaal in twee stukken, precies boven het einde van de klepsteel. Op de een of andere manier komt juist daar roest te zitten als een Sm blok langdurig heeft stilgestaan.
Foto’s van dit soort rampen zijn er inmiddels genoeg gepost. Dat is ook de reden waarom het beter is om zo’n blok niet te starten als je de historie niet kent. Het demonteren van de koppen is een paar uurtjes werk, en klepjes kosten ook maar 50 euro per stuk. Daar ga je toch geen risico mee nemen?
@Gompy: Als je weet dat een revisie van een motor met een gebroken klep in het ergste geval 15 ruggen kan kosten, mag daar best gewaarschuwd voor worden. Dat heeft niets te maken met nerveus doen of overdrijven, maar alles met realisme!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe groot is de speling tussen klepsteel en geleider bij een nieuwe SM-motor?
En hoe groot het diameter-verschil bij een motor met gebroken kleppen?
Meten = weten.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Hoe groot is de speling tussen klepsteel en geleider bij een nieuwe SM-motor?
En hoe groot het diameter-verschil bij een motor met gebroken kleppen?Meten = weten.
Die verschillen zijn te verwaarlozen en allemaal ruim binnen de tolleranties. Geloof me, kleppen breken (bij een sm dan..) niet door versleten geleiders! Mijn klepgeleiders waren van onder tot boven in de lengte doorgescheurd en daar heb ik 40.000 km mee doorgereden. Geen klep gebroken hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele kleppen hebben een las! vlak boven de massieve zetel. Daarboven zijn ze hol, gevuld met natruim. Dat trekt vocht aan. Roest op de zwakste plek is het gevolg. De geleiders zijn lang genoeg zodat de kanteling er niet toe doet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lassen = wachten op breuk….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Dat is waar maar in het onderhoud boek bij maserati staat ook na 80.000
blok opsturen naar italie en dan wordt alles vervangen tot cillinderbussen pistons en kleppen…. dus als je die raad volgt kan je gerust holle kleppen steken als die er om de 5 jaar uitgaan…. en heeft maserati ook niets te vrezen. Hun materiaal moet dan ook niet sterker zijn dan de garantie die ze erop geven. en ja het klopt dat natrium het vocht aantrekt en er dus corrosie optreed…. ook worden volgens wbogaerts de kleppen veel harder in hun zittingen getrokken dan bij bv een ds de klepveren zijn dus veel straffer. Daardoor worden de kleppen echt in hun zittingen geslagen…als de klepvoet dan slecht is….. is het afgelopen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Klopt allemaal! De met sodium gevulde uitlaatkleppen, trekken,bij langere stilstand vocht aan, waardoor er corrosie optreed!
En das natuurlijk de doodsteek voor die klepjes,want dan breken ze ,zoals hier eerder terug, al aangehaald door verschillende kenners!
Maar ik blijf me dan toch nog steeds afvragen waarom het bij sommige andere italianen,welke ook zulke kleppen gebruiken niet voor valt,of uitermate weinig?
Zelfs de DS 23 I.E. heeft ze, en daar zijn die horror verhalen te verwaarlozen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien een domme vraag: hoe moet dat vocht door een paar mm staal heen komen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vind ik niet zo’n domme vraag…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
de sm heeft veel straffere klepveren, dan een ds miss daarom de kleppen worden echt in de zittingen geslagen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Ik ben geen SM-kenner, maar als metaalkundig ingenieur vermoed ik dat het wel een combi van alles zal zijn :
Holle kleppen met een las en sterke klepveren—> door de harde slag kan een klein defectje ontstaan. Een defectje kan een haarscheurtje zijn, maar kan ook een insluitseltje door het lassen zijn, of een vuiltje of olierestje op het vlak dat ingesloten werd in de las.
Door de wisselende belasting (lees : klepslagen) kan een defectje gaan groeien tot er een (vermoeiings)breuk optreedt.
Het zal inderdaad wel zo zijn dat alles berekend werd voor 80.000 km, maar waarschijnlijk heeft destijds niemand gedacht wat er kon gebeuren als de wagen pakweg 10 jaar stilstaat. Vocht (van buitenaf) kan gedurende vele jaren de las aantasten + door de jaren zit alles wat vast waardoor de (verzwakte) klep plots kan breken.
Ik zie niet direct in hoe vocht door het metaal tot bij het natrium kan geraken (zit dit erin onder de vorm van een poeder ?), maar het is best mogelijk dat het natrium niet 100% vochtvrij in de klep geraakt is tijdens productie en corrosie kan veroorzaken van binnenuit. Het zal allemaal wel berekend geweest zijn voor 80.000 km…
Zegt de handleiding iets over een motorrevisie na 80.000 km of bvb. 5 jaar (wat het eerst bereikt wordt) ?
Zijn er verschillen in de holle klepveren van bvb. de DS 23 i.e. en de SM ? Of gaat het om hetzelfde model klep en zijn enkel de klepveren verschillend ?
Persoonlijk vind ik het interessant om proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de gebroken kleppen (hiertoe is een schade-analyse op een gebroken klep nodig), maar wat er ook van aan is, dankzij de verhalen op dit forum is mij duidelijk dat de motor van een SM best gereviseerd wordt als de geschiedenis ervan wazig is.