Hallo,
Sinds vorige week schakelt mijn snoek met 5-bak zeer moeizaam. Voorheen schakelde de wagen als een heet mes door een pakje boter, maar nu moet ik bij het schakelen ‘m echt in de versnelling rammen, met veel gehannes en gevloek. Vooral het in z’n 1 en in z’n 5 zetten gaat bijna niet meer (voorheen soms ook wel moeizaam, maar meestal soepel), in z’n achteruit zetten gaat helemaal slecht, met veel herrie gepaard, soort GGGOEKK-geluid, alsof je schakelt zonder te ontkoppelen. Daardoor verdenk ik mijn koppeling. Wat verder opviel is dat het opschakelen minder stroef gaat dan het terugschakelen, dat is helemaal een drama.
Als hij eenmaal in een versnelling staat rijdt de auto heerlijk, op een gierend/zingend geluid na in z’n 5. Duidt dat op slijtage?
Wat nu? Is mijn koppeling aan vervanging toe? of misschien afstellen?Hebben jullie suggesties?
Een versleten koppeling heeft niets met schakelen te maken. Misschien wel de afstelling. Maar daar kunnen de expers je meer over vertellen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
ik zou wel even de bak-olie controleren. gewoon voor de zeker.
en als dat ok is, kun je het beste eens kijken of er in het mechanisme naar de bak toe niet iets los zit. even met twee man, in de zon.
is dat allemaal ok, dan mag je je wel wat zorgen gaan maken.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Schakel je wel makkelijk met de motor af? Zo ja, dan komt de koppeling waarschijnlijk niet goed vrij -> afstellen.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Afstellingen verlopen eigenlijk niet. Ga maar je koppeling verdenken.
Bouwjaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:Een versleten koppeling heeft niets met schakelen te maken. Misschien wel de afstelling. Maar daar kunnen de expers je meer over vertellen.
Niet mee eens! Een versleten koppeling kan namelijk ook betekenen dat de drukgrope brak is en dat de boel niet meer goed vrij kan komen. Dan krijg je dus lkast van de klachten zoals de TS heeft omschreven. Veel mensen denken bij een versleten koppeling aan een slippende plaat, maar er kan dus meer aan de hand zijn! Kromme vinger van de drukgroep, afgebroken diaphragmaveer, gebroken koppelingshevel, druklager in twee stukken gebroken, etc. In ieder geval eerst kijken of de koppeling nog goed vrijkomt. Hoe voelt het pedaal, is er sprake van veel vrije slag, zitten er bouten los? Misschien is de pin in de koppelings-bedienstang die tussen de hevel en de kabel zit wel gebroken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar deze zaken vind ik meer een kapotte koppleling. Bij een versleten koppeling denk je meestal aan je koppelingsplaten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
waterman771 schreef:Hoe voelt het pedaal, is er sprake van veel vrije slag, zitten er bouten los? Misschien is de pin in de koppelings-bedienstang die tussen de hevel en de kabel zit wel gebroken.
Pedaal voelt als normaal, niet veel vrije slag, hij grijpt vrij bovenin al aan, dan kan ik nog een eind doortrappen maar volgens mij is doet het laatste eind doortrappen niet veel. Heb inderdaad toch het idee dat ie niet goed vrijkomt. Losse bouten zo 1-2-3 nog niet kunnen ontdekken. Welke pin bedoelt je? Waar vind ik die om te checken?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tussen de boomerang en de koppelings gaffel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Bouwjaar?
aha 1971….. Vingerdrukgroep?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wablief???? :
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ergens tussen 1970 en 1973 zijn ze andere drukgroepen gaan leveren. Van Vinger
naar Diafragma.
Vingerdrukgroepen hebben de narigheid vingers te breken/veren te breken.
Effect is wat jij beschrijft. Vooral omdat het opeens optrad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ai, dat klinkt niet goed! Zijn er testjes om e.e.a. uit te sluiten / aan te tonen?
bij een afgebroken vinger, rammelt er dan ook wat? Wat ik meende een vreemde rammel te horen bij stationair lopen IN de versnelling met ingetrapte koppeling. In z’n vrij echter klinkt het normaal. Maar ik kan me vergissen…..
Heb ik nu stront aan de knikker?
las net in dit topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172927&start=0 over bonken bij wegrijden in z’n 1. Dat zou op een gebroken vinger o.i.d. kunnen duiden. Nu heb ik dat bonken al sinds ik de auto heb, als ik hard optrek bonkt en klappert het van jewelste…. Zou ik dan al 1,5 jaar met een gare drukgroep rondrijden?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De vraag is al eens gesteld ; schakeld hij makkelijk als de motor NIET loopt ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen