Dag mede-zwevers,
Bij de laatste litertjes van mijn brandstof merk ik elke keer weer dat mijn dame begint te horten en te stoten en soms zelfs eventjes wegvalt. Nu heb ik het donkerbruine vermoeden dat daar “pruttel/smurrie” onderin de tank daar de schuldige van is. De auto heeft nl. lange tijd (aantal jaartjes) niet gereden. Ik heb ooit eens gezien dat de inhoud van de tank wel te spoelen door een dop onderin/-aan de tank (m.b.v. van een panty en een jerrycan). Nu is mijn vraag waar zit deze dop precies onder de auto???? En zijn er nog tips om de tank te spoelen?? Ik denk dat, als ik toch bezig ben met de brandstofvoorziening, het ook niet onverstandig is om gelijk de filters voor/na mijn brandstofpomp (in de rechterachterkokerbalk) te wisselen. Weet iemand dan welke filters ik daar voor moet hebben en waar ik ze kan kopen??? O ja, het betreft het 21 i.e. dame (‘71). Ik hoop op antwoord
groet,
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
die aftapdop zit precies midden onder je achterbank,fff onder auto kruipen zie je ‘m vanzelf kun je met een bacho/steeksleutel verwijderen.het filter zit inderdaad in de rechterkokerbalk (ter hoogte van de B-stijl) deze kun je kopen bij iedere ds-garage…............aangezien je in zwolle woont denk ik aan garage Bliek>>apeldoorn heeft zeker wel 1 liggen.
of je wacht nog een maandje op de citrobeurs in utrecht (7&8 mei)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kijk even op de website van de ID/DS Club in dit vrij toegankelijke artikel:
Daar staat alles in wat je moet weten,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
ID66 schreef:Kijk even op de website van de ID/DS Club in dit vrij toegankelijke artikel:
Daar staat alles in wat je moet weten,PeTeR
Peter evengoed bedankt, als lid had ik daar natuurlijk al gekeken. Alleen niet de tips/aanwijzingen die ik zocht. Namelijk waar zit de aftapplug precies, kan ik die er zomaar uitdraaien, zit daar een borging op, kan de tank het beste iets gevuld zijn om te spoelen, welk brandstoffilter filter moet ik hebben, moet de auto schuin staan om echt de allerlaatste prut eruit te krijgen, etc., etc….....
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die dop zit midden onder je tank. steekt door een uitsparing in de bodem heen. Je kan hem met een dop 21 losdraaien. Hij is van koper dus kijk uit dat je em niet molt. Het gat is nogal groot dus als je tank vol is zal het hard eruit stromen.
Als het nog origineel is komt er een lamellen filterje mee naar buiten!
Spoelen met veel schone benzine! eventueel met een panty filteren en doorgaan tot de benzine schoon blijft.
Als je tank geroest is van binnen kan je em met grint vullen en lang schudden tot ie schoon is( jhaal wel je tankvlotter eruit! of een nieuwe 2de hands tank zien te vinden. ( bij een i.e. geen makkie…).
Filters in je balk zijn te vervangen door standaard brandstof filters maar zoek er een voor grote doorvoer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die dop zit midden onder je tank. steekt door een uitsparing in de bodem heen. Je kan hem met een dop 21 losdraaien. Hij is van koper dus kijk uit dat je em niet molt. Het gat is nogal groot dus als je tank vol is zal het hard eruit stromen.
Als het nog origineel is komt er een lamellen filterje mee naar buiten!
Spoelen met veel schone benzine! eventueel met een panty filteren en doorgaan tot de benzine schoon blijft.
Als je tank geroest is van binnen kan je em met grint vullen en lang schudden tot ie schoon is( jhaal wel je tankvlotter eruit! of een nieuwe 2de hands tank zien te vinden. ( bij een i.e. geen makkie…).
Filters in je balk zijn te vervangen door standaard brandstof filters maar zoek er een voor grote doorvoer.
Joris,
Bedankt voor deze info. Ik zal eerst de tank wat verder leeg rijden, hij is nl. nu nog te vol om ‘m af te tappen. Wellicht dat ik volgende week de tijd ervoor kan vinden.
Wat ik mij nog wel afvraag is waarom er dat lamellen filtertje daar zit. Er wordt bij de betreffende aftapplug toch geen brandstof afgepompt wat gefilterd moet worden??? En als dat filtertje daar nog zit, is die dan eenvoudig te reinigen en terug te plaatsen? En als er geen lamellen filtertje meer zit, moet ik er dan voor zorgen dat die er wel komt??
Ten aanzien van de brandstofpomp heb ik nog de vraag of deze gevoelig is voor het eventueel “doorslaan” van het filter? M.a.w. kan deze hinder ondervinden van eventuele verstopte filters en is het nog noodzakelijk voor mij om daar nog naar te kijken (naast de benzinetank en het filter in de kokerbalk).
Ik verneem het wel…...gr. Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lamellen filtertje zit om de onderkant van de aanzuigbuis heen en die zit: vlak boven de aftap stop! Zodat je dat filter kan reinigen!
Is simpel schoon te maken. Is ie weg dan is dat niet zo erg maar kan er makkelijker grote stukken zooi de aanzuigbuis gaan verstoppen!
Als een filter dicht zit en de pomp krijgt geen benzine kan ie te heet worden en doorbranden! De benzine koelt de pomp!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En, als je toch gelijk bwezig bent met die hele handel, bekijk eens even de staat van de rubberen benzineleidingen. Zien die er wat te oud uit, zitten er kleine scheurtjes in, vervangen die handel als je er toch mee bezig bent. Scheelt altijd in de tijd, wanneer je dat later zou meoten doen. Mijn ervaring emt het vervangen van het filter is niet echt super, het is en blijft wat gewurm, en bij mij bleek naderhand toch ook dat ik de rubberen leidinkjes bij het dilter beter kon vervangen. De leidingen zijn origineel weliswaar versterkt, en zal goede kwaliteit vervanging moeten hebben, van de juiste doorsnede (zie ergens in één van mijn topics) waardoor je systeem daar in elk gaval niet zal gaan lekken.
Ik mijn filter vorig jaar vervangen door een origineel filter, maar ik denk er hard over om dit de volgende keer door een regulier filter. Met name gezien de kosten, moor vanwege de doorzichtigheid van de gewone filters. Ik heb mijn oude filter gesloopt, om eens te zien wat er in zat. Een beetje roest, wat zwarte spikkels en dat was het wel. Denk bij montage wel even om de juiste richting die de pijl op het filter aangeeft.
Op zich een leker klusje.
Ik ben zeer beneiuwd naar je ervaringen met het schoonspoelen van je tank, en hoe de staat van jouw tank ik. Ik heb zelf een zelfde soort probleem, alleen is bij mij de tank sneller leeg dan ik mag verwachten, vooral als ie vol zit…..... zit vermoedelijk in één van de drie pijpjes op de tank, en een varvangende tank heb ik nog steeds niet. Zal dus wel solderen/lassen worden…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het aanzuig plastic buisje moet van buitenaf naar binnen geschoven worden tot bijna onderin de tank. Trek je em eruit ddan valt het lamellenfileter eraf en dan krijg je em niet meer goed erin.. Daardoor lijkt je tank sneller leeg! Om de tank goed schoon te maken moet je em demonteren! Kan je em meteen solderen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het aanzuig plastic buisje moet van buitenaf naar binnen geschoven worden tot bijna onderin de tank. Trek je em eruit ddan valt het lamellenfileter eraf en dan krijg je em niet meer goed erin.. Daardoor lijkt je tank sneller leeg! Om de tank goed schoon te maken moet je em demonteren! Kan je em meteen solderen!
Heren,
Nogmaals dank voor het meedenken, ik zal het allemaal meenemen in mijn “tank-spoel-actie”. Ik zal jullie laten weten hoe het gegaan zal zijn. Eerst zal ik de tank wat leger moeten rijden, maar dan moet ik ook wat lekkerder (lees: droger) weer hebben. Ik was overigens niet van plan om de tank er helemaal uit te slopen voor deze actie. Gezien de mate waarin ik het “probleem” ervaar, heb ik de indruk dat met het simpele spoelen en het vervangen van het filter (+ eventueel de nabijgelegen leidingen (bedankt Peter) in de kokerbalk het probleem verholpen is. Dit om de simpele reden dat het vermoedelijk geen roest is, maar gummi-prut als gevolg van het stilstaan een aantal jaren, daarnaast had ik ook al aangegeven dat het “probleem” zich voordoet enkel bij de laatste 2 litertjes…..
Verder ben ik wel benieuwd of het lamellenfilter er nog zit en of deze na het spoelen weer terug te plaatsen is via de plug aan de onderzijde. Peter, ik dacht dat de binnendiameter van de brandstofleiding 7 mm diende te zijn, klopt dat? En is dit spul tezamen met het brandstoffilter in elke automaterialen zaak verkrijgbaar?
Tot zover…………, dit weekend ga ik in ieder geval eerst een achterspeaker kopen, inbouwen in de hoedenplank en aansluiten op mijn originele Continental Edison radio.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Hoi,
Die 7 mm klopt, en die is NIET overal zo verkrijgbaar, da’s weer een typisch Citroën maatje…..
Zorg dan ook meteen voor eventueel nieuwe slangklemmetjes, likje koperver op de schroefdraad om de klem vast te zetten, en je kan in de toekomst het zaakje weer los krijgen…... Machtig spul, dat kopervet wat dat betreft.
Succes, ik zal ook laten w ten hoe ik de zaken ga oplossen. Probleem/uitdaging, de auto staat in de garage, met niet veel ruimte eromheen… Dat wordt nog wat met het uitbouwen van die tank
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tank moet naar boven eruit!
Dus onder je bank de plaat verwijderen en de tank demonteren. Weinig ruimte nodig!
Robbedoes:
Achterspeaker van de continental is een speciaal ding met een hoge impedantie ( dacht ik) staat er een op E-bay….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Ik weet waar de tank verstopt zit, en wat er allemaal omheen moet verdwijen om er bij te kunnen, dan wel het ding te kunnen verwijderen…..
En aan de onderkant nog het één en ander….. Maar goed, eens zien of ik eerst een poging ga doen om de dame door de apk te drukken binnenkort, of ik eerst wat klusjes ga doen.Met apk kan ik tenminste weer gaan rijden…... lekke tank of niet…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog even een update:
Ik werd erop gewezen dat de injectie GEEN lamellenfilter heeft in de tank!
Sorry als jullie hierdoor op het verkeerde been zijn gezet.
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nog even een update:
Ik werd erop gewezen dat de injectie GEEN lamellenfilter heeft in de tank!
Sorry als jullie hierdoor op het verkeerde been zijn gezet.
ops:
Bedankt Joris dat je zo scherp blijft. Ik had intussen ook al wat andere berichten gehoord over het niet aanwezig zijn van een lamellenfilter bij een injectie. Namelijk vanwege de zo min mogelijke weerstand die nodig bij het verpompen van de brandstof en het op druk brengen hiervan. Volgend weekend ga ik ermee aan de slag
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Geïnteresseerden,
Afgelopen weekend dus mijn brandstoftank gespoeld. Auto op de krik en aan de rechteronderzijde de messingdop losgeschroeft (na een hoop tectyl weggekrapt te hebben). Er kwam een zwart prutje uit, waarschijnlijk vanwege een lange tijd stilstaan met een loodvervanger in de benzine???. De hard plastic aanzuigslang zat in een soort harnasje wat in de messingdop zat. Deze zat dus echt onderin de tank op de bodem. Vervolgens de tank een aantal keren gespoeld met benzine totdat er schone benzine uitkwam. Afgedopt en klaar en het spulletje aan de onderzijde weer lekker in de tectyl gezet. Aankomend weekend zal ik het filtertje in de kokerbalk gaan vervangen. Ben benieuwd waar daar allemaal in te vinden is. Tot zover….....
gr. Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012