Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Versleten koppeling? Aantoonbaar door te rijden en dan met een redelijke gang een keer terugschakelen en dan vol op het gas. Als dan je toerental omhoog schiet en pas later de snelheid van je auto toeneemt dan zijn je koppelingsplaten versleten. Drukgroep(lager)ellende merk je met schakelen. Maar een synchromesh kan ook ellende geven. Jij hebt eigenlijk problemen met alle versnellingen dus ik denk een drukgroep die vervangen moet worden. Maar…...de onderdelen kosten de kop niet dus doe je in 1 keer zowel drukgroep als koppelingsplaat. En zeker als je deze reparatie moet laten uitvoeren. Suc6
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
wbogaerts schreef:De vraag is al eens gesteld ; schakeld hij makkelijk als de motor NIET loopt ???
Walter
YEP!
conclusie: .... ???
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M'thijs schreef:wbogaerts schreef:De vraag is al eens gesteld ; schakeld hij makkelijk als de motor NIET loopt ???
Walter
YEP!
conclusie: .... ???
Duidelijk: Koppeling komt niet goed vrij. Ik zou maar eens heel goed naar de afstelling gaan kijken. Is die ok, tja… dan kun je wel eens de l*l zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
GW-tje schreef:Versleten koppeling? Aantoonbaar door te rijden en dan met een redelijke gang een keer terugschakelen en dan vol op het gas. Als dan je toerental omhoog schiet en pas later de snelheid van je auto toeneemt dan zijn je koppelingsplaten versleten. Drukgroep(lager)ellende merk je met schakelen. Maar een synchromesh kan ook ellende geven. Jij hebt eigenlijk problemen met alle versnellingen dus ik denk een drukgroep die vervangen moet worden. Maar…...de onderdelen kosten de kop niet dus doe je in 1 keer zowel drukgroep als koppelingsplaat. En zeker als je deze reparatie moet laten uitvoeren. Suc6
nee, koppeling slipt niet.
Ik vrees dat de boel open moet. Dat betekent dan toch:
- schermen, radiator, dynamo, pomp, koeltunnel, stuurhuis en aandrijfassen demonteren
- versnellingsbak loshalen
-drukgroep en koppeling eruit
-nieuwe drukgroep en koppelingsplaat erin
-hele zooitje weer monteren
En dan zijn we veel uren en tegenslagen verder en zou het goed moeten zijn. Man wat een klus!!
Ik heb zelf ooit eens het stuurhuis vervangen, ben redelijk handig en niet gehinderd door specialistische kennis. Is het goed zelf te doen voor mij of raadt je dat af?
Pfoehee, dat wordt vrije dagen opnemen denk ik….
[/list]
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik denk toch dat de drukgroep de boosdoener is, mits er geen afstellingen verlopen zijn en er geen kabelproblemen zijn. Anders rij even langs een garage en laat even vrijblijvend iemand checken…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
M'thijs schreef:wbogaerts schreef:De vraag is al eens gesteld ; schakeld hij makkelijk als de motor NIET loopt ???
Walter
YEP!
conclusie: .... ???
Dan is er GEEN probleem met je schakelmechaniek , kabel en stangenstelsel .
Dus echt de afstelling van de koppeling controleren en zoals Waterman reeds aangaf het scharnierpunt en de kabel nakijken terwijl iemand deze bediend .
Je oliepijl een keer controleren is ook al eens gesuggereerd .
Je bak eruitgooien is pas aan de orde als je probleem de juiste diagnose gekregen heeft
Dat bonken verhaal bij sportief vertrekken kan evengoed in je draagarmen aandrijfassen of fuseekogels zitten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rijd langs een specialist (bijvoorbeeld Sanders in Lieshout) en laat het checken.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Accubak ook efkes weghalen, maaaar: LHM-voorraadvat kan je laten zitten/opzij weghangen
Handremkabel is ook leuke…
Geeft wel veel voldoening als je de klus geklaard hebt, uit eigen ervaring!
DriverD schreef:Rijd langs een specialist (bijvoorbeeld Sanders in Lieshout) en laat het checken.
Goed idee, maar met een slecht schakelende auto 50 km rijden lijkt me niet tof. Een rondje door de stad is al ellende. Ik ga morgenavond eerst alles eens langslopen, moet ook eerlijk bekennen dat er al 15.000 km niet meer naar de versnellingsbak is gekeken, de laatste keer (die 15.000 geleden dus) is de bakolie ververst, maar niets afgesteld.
Tot zover allen dank voor de adviezen, heb vanavond de site al uitgepluisd, ook van de club, weer veel wijzer geworden. Nu nog de zaak oplossen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het simpelste is om even iemand anders de koppeling te laten bedienen terwijl jij onder de kap kijkt. Dan zie je meteen hoe alles werkt. Daarna ga je alle scharnierpunten en kabels controleren op speling. Wellicht komt de koppeling hierdoor nauwelijks vrij en is het heel makkelijk verholpen.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn DS. Anderhalf jaar lang verzekerde elke kenner en specialist mij dat de koppeling ‘op z’n eind’ was terwijl eigenlijk het draaipunt van de ‘boomerang’ versleten was en daar heel veel speling op zat.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verder scheuren de kabels wel eens en rekken dan. Dan breekt ie binnenkort. Boomerang scheuren, as boutje van de boomerang loopt los, duwtangetje kapot, gaffel scheurt….
Voor die laatste moet ook de bak eruit.
Voor je handremkabel zou ik het gereedschapje kopen. ff zoeken opt forum naar een plaatje.
Waterman en ik deden het in een dag…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
bedoel jij het gereedschap om de veer in te knijpen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
fluidphreak schreef:Het simpelste is om even iemand anders de koppeling te laten bedienen terwijl jij onder de kap kijkt. Dan zie je meteen hoe alles werkt. Daarna ga je alle scharnierpunten en kabels controleren op speling.
Daarvoor is het denk ik handig om de koeltunnel te demonteren, nietwaar?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M'thijs schreef:fluidphreak schreef:Het simpelste is om even iemand anders de koppeling te laten bedienen terwijl jij onder de kap kijkt. Dan zie je meteen hoe alles werkt. Daarna ga je alle scharnierpunten en kabels controleren op speling.
Daarvoor is het denk ik handig om de koeltunnel te demonteren, nietwaar?
Nee, daar schiet je niets mee op. De bediening van de koppeling is goed zichtbaar als je van de passagierskant tussen de HD pomp door kijkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ok thanx!