beste mede-forummers,
ik heb sinds vanavond een raar lopende BX. Als ik de wagen start en ik trap niet op mijn gaspedaal en ik trap mijn koppelingspedaal dan beginnt ie te fluiten en te piepen
Trap ik dan wel op mijn gaspedal en hij draait meer dan 1000 toeren stoppt ie met fluiten en piepen. :
Bovendien “voel” ik de koppeling in de neutraal als ie minder dan 1000 toeren draait.
Verder loopt ie netjes en schakeld boterzacht.
Ik vermoed de V-Snaar ivm. met dat fluiten en piepen. Maar wat heeft dat met mijn koppelingspedaal te maken???
please help!
Peter
ik vrees dat het je drukgroep is.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
dat zijn idd de voortekenen van een drukgroep, waarschijnlijk het druklager. Die binnenkort wel eens de geest zou kunnen geven.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:Die binnenkort wel eens de geest zou kunnen geven.
wat kan er dan gebeuren???
auto vast?
waar krijg ik snel een drukgroep vandaan??
wat zijn de kosten voor vervanging ?
beter koppelingsset of de drukgroep maar?
ik zit ietsje voor mijn verhuizing
kl**e!
moet ik morgen met de schoenendoos (Polo) gaan rijden
Het kan nog best een tijd goed gaan. Echter, als je druklager vastloopt komt deze voor 99% zeker door de drukgroep heenzetten. Dit zorgt ervoor dat je pedaal plat op de grond ligt, en de auto niet meer wil ontkoppelen.
Als ik jou was, zou ik de hele koppeling vervangen, want ik denk dat je auto nog geen koppelingswissel heeftt gehad? In dat geval dus een koppelingssetje aanschaffen. Dus: drukgroep, plaat en druklager.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
ga ik denk ik deze bestellen:
http://cgi.ebay.de/Kupplung-f-Citroen-BX-19-Peugeot-309-405-1-9-GTI_W0QQitemZ370040867635
met vervanging ben ik zeker 500€ verder, toch??
zoveel km heb ik nog niet op de klok staan(168.000km).
btw:
als ik verder rij met de BX, zou dat fluiten erger worden??
Zou die opeens vast zitten??
Of gaat dat langzamerhand??
bedankt voor jullie advies!
Tja, het is moeilijk voorspelbaar wanneer hij er mee op zal houden, maar als het gebeurt gaat het ineens, meestal s,nachts in de regen als je ergens ver verlaten van huis bent en je mobiel leeg is . maar even serieus, de voorteken ervan zijn er nu al., dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, dat geluid ken ik ook, een tijdje genegeerd in de TRI en uiteindelijk ging het in maastricht ook mis, druklager door de drukgroep heengetrapt en afgelopen uit, kon ik zonder koppeling terugrijden.
Als je het zelf doet dan ben je voor minder dan 200 euro zeker wel klaar hoor, koppelingssetje en wat bakolie en je kunt er weer tegenaan.
Als je wilt dan help ik je er wel mee trouwens, heb je volgende week toevallig overdag een keer tijd (niet donderdag, zaterdag of zondag) dan kom je gewoon ff naar Roermond kachelen en fixen we dat beestje van je. met zijn 2e zijn we een goede middag bezig en kun je weer heerlijk genieten van een nieuwe koppeling!
Trouwens een complete koppelingsset koop ik bij de onderdelendealer hier in de buurt ook voor ongeveer 100 euro, dan hoef je niet op de verzending e.d. via ebay te wachten!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Hoi Tonie!
Mechuccio schreef:
Als je wilt dan help ik je er wel mee trouwens, heb je volgende week toevallig overdag een keer tijd (niet donderdag, zaterdag of zondag) dan kom je gewoon ff naar Roermond kachelen en fixen we dat beestje van je. met zijn 2e zijn we een goede middag bezig en kun je weer heerlijk genieten van een nieuwe koppeling!
ik denk er is niemand, die ik liever aan mijn BX zal laten sleutelen dan jij(en ik kan ook nog iets leren)
Binnenkort verhuis ik ietsje meer richting Roermond, wardoor ik vaker naar Roermond zal kunnen komen. Dus wilde ik eigenlijk jij mijn nieuwe adresse mededelen,
tsja, nu zorgt dat BX’je voor
Ik werk volgende week zelf van Maandag t/m Woendag. Donderdag en Vrijdag heb ik geen klanten. Dus kan ik Vrijdag na Roermond komen, als het je schickt….
Mechuccio schreef:
Trouwens een complete koppelingsset koop ik bij de onderdelendealer hier in de buurt ook voor ongeveer 100 euro, dan hoef je niet op de verzending e.d. via ebay te wachten!
als ik het goed heb, moet niets besteld worden?
je hebt een PB!
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
PBtje ontvangen…. PBtje terug!
volgende week vrijdag is de dag!
we bellen er nog even over!
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
anders ff kijken bij deze man in eindhoven (uit deze advertentie link ) Daar heb mijn koppelingsset (origineel peugeot) voor de GTI gehaald. 90 euro met plaat, drukgroep, druklager en centreerding. Die was van valeo/luk (drukgroep stond valeo op, plaat zelf valeo en luk??)
Ik heb hem gemailed, en de volgende dag kon ik hem ophalen.[/url]
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow dat komt wel goed ik heb goeie vriendjes gemaakt bij de onderdelendealert in de buurt, krijg ik altijd een mooie korting.
Iig bedankt voor de tip! want dat geeft wel misschien aanleiding tot nog meer korting!
iedereen met bx’en is goede vrienden met de onderdelendealert
als ik ergens binnenloop; “ah, u zoekt iets voor de bx” en mijn kentekens kennen ze ondertussen bijna beter dan mij
mocht je nog hulp nodig hebben, dan wil ik nog wel ff langskomen, dan komt die meet er ook eens van. Ik heb ook nog van (3x) die nylon bussen liggen.
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
oow kijk aan!!
die was ik inderdaad vergeten en is ook altijd aan vervanging toe!
Dat zou wel leuk zijn idd! zie ik de XB-49-HD ook weer eens terug!
we gaan in Heythuysen sleutelen in de loods van een vriend van me, daar hebben we mooi de ruimte en ligt mijn gereedschap ook.
Maar het zou zeker gezellig zijn als je tijd hebt om langs te komen!
meer zielen = meer vreugd!
Tijd zat (denk ik), pb me maar tijd en plaats. Wel leuk om te kijken of je de koppeling ook kunt wisselen in een dag ipv 2 weken
trouwens ook niet de aandrijfaskeeringen vergeten, en afhankelijk van je gereedschap de fuseehoesjes (mijn fuseevork sloopt de hoesjes bij het loshalen).
edit; zie net je pb’tje, ik bel morgenavond even
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vandaag even bij de onderdelenhandelaar langsgeweest om te informeren naar de koppeling, en nog ff gebeld met newbee, morgen bestel ik de set en vrijdag gaan we aan de klus
Ik heb er alweer helemaal zin in, gek genoeg vind ik een koppeling vervangen toch altijd leuk om te doen!