1.1 naar 1.4 bouwen
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 16 april 2008 12:55 AM

Hallo,

ik heb sinds kort een Citroen ax 1.1 allure maar ik wil wat meer vermogen hebben, Me vader heeft op de sloop nog een Citroen zx 1.4i staan allebij weet ik dat het tu is, nou is mijn vraag wat moet er allemaal gebeuren kwa electronica? is de draadboom het zelfde of moet die ook vervangen worden?

fototje van de auto

Profiel  
 
Gepost: 16 april 2008 12:58 AM
  [ # 1 ]

Da’s precies best nog moeilijk, om een scherpe foto te maken van zo’n AXje Laughing

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 april 2008 01:15 AM
  [ # 2 ]

Eigenlijk te donker om zonder flits te fotograferen denk ik.

Maar als je nu van die ZX gewoon het complete inlaatspruitstuk neemt en de Ecu dan zal het al een klap geven.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 16 april 2008 01:19 AM
  [ # 3 ]

ok bedankt! dat gaat ik van de week dan maar eerst proberen, bedankt voor de tip!

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 16 april 2008 03:23 AM
  [ # 4 ]

Zo te zien heb je een type2 AX, dan zal er een Bosch ECU op zitten.
De ZX heeft een magnetti marelli voor zover ik weet… dat is op zijn zachts gezegd nou niet bepaald 1,2,3 uitwisselbaar.

Groet, Rogier

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 16 april 2008 03:29 AM
  [ # 5 ]
Rio97 schreef:

Zo te zien heb je een type2 AX, dan zal er een Bosch ECU op zitten.
De ZX heeft een magnetti marelli voor zover ik weet… dat is op zijn zachts gezegd nou niet bepaald 1,2,3 uitwisselbaar.

Er is vanalles geleverd op de TU-motortjes, er zijn zelfs carburateur-versies geleverd van de ZX 1.4.

Ik had op mijn oude ZX 1.4i een Bosch ECU.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 april 2008 03:58 AM
  [ # 6 ]

Een 1.4 heeft een grotere monopointhuis dna een 1.1

Verder heb je verschil in onstekingstypes. Verdelerkap of DIS onsteking.

Je zult dus eigenlijk de injectie- en onstekingscomponenten mee moeten nemen. Spruitstuk met monopointhuis, injectiecomputer, draadboom, sensoren..

Als beide blokken (donor, ontvanger) dezelfde Bosch onsteking hebben met allebei DIS of juist verdelerkap onteking, dan is het wslk een stuk simpeler. DAn hoef je in principe eigenlijk alleen maar de ECU om te pluggen en een ander monopointhuis te plaatsen.

Je kan ook proberen het blokje simpelweg om te pluggen en verder niks te veranderen. Maar dan zal ie te arm lopen, wat mogelijk wel door de ECU kan worden bijgeregeld, maar dat gaat plankgas en acceleratie en koude motor en noodloop fout (want dan loopt ie niet in closed loop en wordt niet bijgeregeld). Ook kan het zijn dat ie ook al in closed loop buiten zijn regelbereik komt.

Meja, mocht je donor nou een spaghettie marelli zijn en je hebt nu Bosch, kun je natuurlijk ook een injectiecomputer proberen te vinden van een 1.4 dat overeen komt met je huidige motor.

Kortom: het is niet zo gedaan,.. maar er is best wat mogelijk.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 16 april 2008 02:30 PM
  [ # 7 ]

Complete motor wisselen en alle kabelbomen ook, is niet zo’n werk voor een ax. Maar als je een 1400 erin hangt, schreeuwt dat eigenlijk ook om grotere remmen en dan kom je vanzelf uit bij 1400-poten met andere klauwen, aandrijfassen etc.. Als je alles bij elkaar optelt een flinke en behoorlijk kostbare operatie.

In mijn ervaring is de standaard-remmerij van een 1100 al heel beperkt, laat staan met nog meer power.

Vandaar dat hier een onderstelconversie aanstaande is Rolling Eyes  Very Happy.

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 16 april 2008 10:45 PM
  [ # 8 ]

Ben er vandaag achter gekomen dat in de zx 1.4i een bosch ecu zit! en in de ax een magnetti manreli! , me vader heeft mss nog een een magnetti marelli 1.4i ecu liggen is het dan wel mogelijk?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook