Gisterennacht kon ik niet in slaap geraken,
en bedacht ik dat het toch maar eens gedaan moest zijn met die remproblemen,
zodat ik tenminste positief kan antwoorden als men mij vraagt ‘Hoe is het met de geit?’.
Nu, onder het motto “No Fear, Big Money*” ben ik eens in mijn Cassis-catalogus beginnen bladeren op zoek naar onderdelen om het remsysteem in zijn geheel te vervangen als ik het lek niet vind (Ik ga de verschillende componenten eens goed bekijken, trommels, klauwen, leidingen, HRC)
Tijdens mijn zoektocht naar de nodige onderdelen kwam ik toch een aantal onbekende stukken tegen.
Hoofdremcilinder:
(Vis excentrique)
(Vis fixation maître cylindre)
Waartoe dienen deze bouten? om de hoofdremcilinder aan de koets te bevestigen?
wordt vervolgd
*die big money is niet meteen op mij van toepassing, maar ik weet dus wel dat het best iets kan gaan kosten…
Nog enkele vraagjes:
-mogen de remleidingen met een gewone sleutel van 8 vast- en losgedraaid worden?
ik zag dat er hier ook speciale sleutels voor waren.
-Is er goed aan de schijven/klauwen te geraken als je de spatborden verwijdert?
of moet er nog meer gedemonteerd worden?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het vast zit is zo’n leidingen sleutel een MUST!
ja spatborden eraf. kan je er goed bij.
heb je al een LHM systeem?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
rocco schreef:Waartoe dienen deze bouten? om de hoofdremcilinder aan de koets te bevestigen?
Dat klopt.
rocco schreef:Nog enkele vraagjes:
-mogen de remleidingen met een gewone sleutel van 8 vast- en losgedraaid worden?
ik zag dat er hier ook speciale sleutels voor waren.
Dat mag, maar met een gewone steeksleutel beschadig je vaak de randen van de wartel. Een speciale remleidingsleutel is echt een must.
rocco schreef:-Is er goed aan de schijven/klauwen te geraken als je de spatborden verwijdert?
of moet er nog meer gedemonteerd worden?
geraken of raken? Aan schijven/klauwen geraak je ook wel zonder demontage van de wielschermen .
Tips bij demontage remklauwen:
- remleiding er af met goed gereedschap. remblokjes ook.
- eerst voorste bout er uit, achterste heeeel ietsje los.
- dan remklauw achterover kantelen. voorste bout er weer in en vastdraaien.
- nu achterste bout verder los en na loshalen klauw weer vastzetten. De remklauw blijft nu 1 stuk, er vallen geen vulplaatjes, cilindertjes of vloeistof uit.
- zorg bij montage dat de remklauw symmetrisch in het midden van de schijf zit! Eventueel vulplaatjes gebruiken.
Tips bij demonatage remschijf:
- NIET demonteren na een rit, eerst uur afkoelen.
- wielschermen er af als je dat handiger vindt.
- 8 bouten aandrijfas los.
- remschijf is nu ook los.
wat is er voor problemen met lekken?
Remmen van een eend(geit) lekken zelden.
Er is een zwak punt dat is de remleiding naar de achteras, die roesten wel eens door.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Spatborden (voor) er af halen. Al is het maar zodat je niet perongeluk op die mooie driehoekjes steunt waardoor die verkreukelen.
En je kan er een stuk beter bij.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Remmen
Is het allemaal nog gelukt, Rocco?
Ik ga het pas de komende vakanties uitvoeren, maar wou ietwat voorbereid zijn.
Ik ben alleen te vroeg aan de voorbereiding begonnen (kan dat?)
Daarnet telefoon gehad van mijn zus, ik had bij CQS , een van de enige klassieke citroen specialisten in belgie de rubbers voor tussen reservoir en HRC besteld.
ze zijn aangekomen, maar blijkbaar met revisiesetje en al.
dat wordt dus iets voor in de paasvakantie.
Als ik er geraak, mama heeft beslist dat ik van woensdag tot woensdag mee op vakantie ga.
Revisiesetje is gearriveerd,
tot mijn verbazing zaten er alleen rubbers in.
is dat normaal?
ik had ook ijzerwerk verwacht eigenlijk…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Ze gaan er van uit dat je zuigertjes en cylinders nog in topconditie zijn! Als je roestpitten in je cylindertjes hebt moet je opzoek naar nieuwe….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heeft er iemand tips voor het uibouwen van de hoofdremcilinder?
eerst moeten de twee leidingen los natuurlijk.
Ik heb gemerkt dat die soms behoorlijk vastzitten,
mag je die gewoon met brute (nu ja…) kracht omhoogtrekken tot ze loskomen?
Hoe moet het rempedaal los van de HRC?
en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten,
of gereedschappen die ik moet hebben?
Met een beetje geluk kan ik hem maandag dan uitbouwen…
dankuwel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet de complete set inclusief pedalen losmaken en in zn geheel naar binnen toe uitbouwen!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pfoeh
en dat allemaal voor een hoofdremcilinderrevisietje…
wijst het zichzelf uit hoe het werkt?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. koppeling kabel eraf en gas kabel eraf. boutjes losschroeven. vloeistofpotje weg,
klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
prachtig, wat moest ik zonder jou beginnen…
maar toch nog een ding: zitten die boutjes in het motorcompartiment of aan de ‘binnenkant’
enneuh… hoe weet ej dat allemaal??