Heeft iemand een open luchtfilter (kelk) op z’n XM?
Zo ja, welk merk levert ze? K & N heeft alleen ‘sponzen’.
het kan en ja er is iemand die een V6 3.0 24 klepper heeft met een green verhaal.
Persoonlijk kun je het volgens mij ook gewoon zelf maken hoor. Kijk ff waar je de buis wilt laten lopen, welke diameters de beschikbare filters hebben en klaar.
Bedankt voor de info. Green dus.
Ja ik kan alles zelf maken, maar plug & play is makkelijker en sneller.
en hier ff een gejat plaatje van een green in een xm.
Leuk idee. Lijkt me ook wel wat. Doet het ook nog wat met het motorgeluid?
Als ik de foto bekijk, kan ik niet goed zien waat de kelk zijn lucht vandaan haalt, maar er lijkt een gat onder kelk te zitten, waar een slang in zou kunnen zitten. Weet iemand dat?
Ik neem tenminste aan dat de kelk niet de lucht uit de motorruimte zelf vandaan haalt.
Je gaat gegarandeerd de motor meer horen. Bij mijn BX had ik een K & N kelk en daar hoorde je heel duidelijk de luchtaanzuiging als je het gaspedaal intrapte. Maar dat kan per auto en merk luchtfilter verschillen.
Volgens mij zie je er eronder nog de buis die normaal het luchtfilter voedt.
Nou contrasteerd groen wel leuk bij die rode koets op de foto, maar dat is met de grijze koets toch weer een ander verhaal. Maar goed, voor het mooie zou ik het ook niet doen. Hooguit voor het extra aanzuiggeluid.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Waarom wil je zo iets? Alleen voor een mooiere : sound?
Of heeft het nog andere voordelen?
Ik wil m’n XM eigenlijk zo stil mogelijk hebben.
Als je het voor de performance doet moet je gewoon een k&n vervangend inleg filter nemen.
het knullige met die open lucht filters is is dat ze altijd in de motorruimte blijven en daarmee warme lucht aanzuigen, terwijl je bij de xm heel goed kan zien dat de orginele doos lucht van buiten de motorruimte pakt
Koude lucht = meer zuurstof = betere verbranding -> meeste “pks”
Soms lijkt het sneller vanwege het geluid maar het zit allemaal tussen je oren;)
Ouwe mopperkont
Matthijs,
Je hebt absoluut gelijk, maar ook weer niet.
Zoals het bij de rode XM zit, denk ik dat het uiteindelijk idd minder pks oplevert, omdat er (voor zover ik kan zien) geen afscherming vd rest vd motorruimte is gemaakt en dat is essentieel. Door de slang onder de kelk komt wel koude lucht, maar die wordt gemengt met warme motorruimte lucht en wordt het mengel warmer dan bij de originele luchtfilter.
Net als bij een BX sport rechtstreeks luchtfilters plaatsen heeft ook totaal geen zin, dat kost echt vermogen.
Maar goed, ik wil het dus goed doen en de kelk volledig afsluiten vd rest vd motor, dus ‘wandjes’ om de kelk plaatsen en alleen de slang van onder de kelk doorvoeren. De slang wil ik dan onderaan de bumper monteren om zo koud mogelijk lucht binnen te halen.
Dus dan heeft het wel zin en zal het aantal pks met zeker 50% toenemen . Ik schat dat de toename 2-3 pk is.
Het wordt een combinatie van factoren, ik wil er ook een andere chip in en een grotere uitlaat. Dat alles resulteert in meer vermogen.
Vermogenstoename vd totale aanpassing is meer dan de som vd losse aanpassingen.
Grotere uitlaat resulteert vaak in koppelverlies in de lage toeren, tenzij het orgineel echt beroerd is ontworpen. Procentueel kan je niet echt iets zeggen over welk bouwsteentje wat opleverd, dat kan je alleen zien met een goede dyno.
Desalniettemin moedig ik je geknutsel graag aan
Ik heb zelf ook altijd eerst alles gebouwd (En meer dan eens) om te kijken of de praktijk ook daadwerkelijk aan de theorie vast zit
Ouwe mopperkont
Maakt zo’n ander inlegfilter echt een verschil voor de performance?
Heeft minder weerstand dan een orgineel filter, daarmee verhoog jeje VE (motor efficientie). Hoeveel het scheelt? kan je niet zeggen =]
Ik wil dr nog wel eens 1 proberen in mn XM, heb alleen dat speelgoed in mn 309 gehad.
Ouwe mopperkont
roncitf schreef:
Maar goed, ik wil het dus goed doen en de kelk volledig afsluiten vd rest vd motor, dus ‘wandjes’ om de kelk plaatsen en alleen de slang van onder de kelk doorvoeren. De slang wil ik dan onderaan de bumper monteren om zo koud mogelijk lucht binnen te halen.
Dat vind ik een nobel streven, maar dan heb je waarschijnlijk een bijna net zo goede aanzuiggeruisdemping als het originele luchtfilter geeft. Dan is een inlegfilter in het bestaande luchtfilter veel makkelijker.
Als je het voor het geluid doet, moet je dat slurpgeluid van de kelk niet inkapselen met “wandjes” (die dan wel weer gunstig zijn voor het aanvoeren van koude lucht.
Of je moet “wandjes” maken die accoustisch 100% open zijn, maar wel luchtdicht.
Het gaat mij niet om het geluid, hoewel dat aanzuiggeluid wel mooi is meegenomen. Misschien dat ik de wandjes van polyester maak. Luchtdicht, maar niet geluidsdicht.
roncitf schreef:Het gaat mij niet om het geluid, hoewel dat aanzuiggeluid wel mooi is meegenomen. Misschien dat ik de wandjes van polyester maak. Luchtdicht, maar niet geluidsdicht.
Dan is een greenfilter in het bestaande luchtfilterhuis toch veel makkelijker?
Deze geven in principe dezelfde voordelen als een kelk.
K&N heeft er ook eentje voor je trouwens:
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=33-2648