8 van de 23
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
de XM 2.1 td vsx automaat van ExaMple ..
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2008 03:21 PM
  [ # 106 ]

Het is idd om moedeloos van te worden. Vooral omdat ik zelf een knutselkneus ben Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 16 april 2008 03:53 PM
  [ # 107 ]

Begrijp ik het dan goed dat je meer dan 1000 euro verder bent en dat het oorspronkelijke probleem er nog steeds is? Dat zou wel erg zuur zijn.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2008 03:55 PM
  [ # 108 ]

Yep, helaas goed begrepen.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 16 april 2008 04:01 PM
  [ # 109 ]

Neutral dat is echt naar.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 april 2008 04:20 PM
  [ # 110 ]
eXaMple schreef:

Ik hoop op een slecht klemringetje…

Nou…  hoop doet leven, etc.. maar het kon wel eens nodig zijn je op slechter nieuws voor te bereiden. Een waterpompje ligt ook wel voor de hand.

Ik zou toch die shortcut van de voorverwarming nog eens willen suggereren. Dat is bij dit blok echt de meest voor de hand liggende storing namelijk. Jammer dat zo’n garage dat dan niet weet.

Het kan natuurlijk ook nog in de pomp zitten. Voor de rest is alles al wel zo’n beetje uitgesloten.

Procedureel technisch gezien zou ik trouwens wel teruggaan naar de garage en zorgen dat ze het probleem oplossen. Je betaalt flink geld om het probleem op te lossen en dan mag je verwachten dat het is opgelost. Jammer is gelijk hebben in zo’n geval altijd een stuk makkelijker dan gelijk krijgen. Maar goed, eerst kon je het eens vriendelijk proberen.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2008 04:30 PM
  [ # 111 ]

eerst de moed erin houden, ook een waterpomp is niet moeilijk te vervangen bij een 2.1td.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 april 2008 04:40 PM
  [ # 112 ]
malle pietje schreef:

een waterpomp is niet moeilijk te vervangen bij een 2.1td.

Nee, stelt niks voor. Wink . Distributieriem eraf, hopen dat je geen bouten kapot draait (omdat ze vastgeroest zitten), pompje vervangen. Maar gelijk de spanrollen en riem vervangen als die al een tijdje meegaan en dan kan je weer doorrijden tot het volgende euvel.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2008 04:47 PM
  [ # 113 ]

weeeeeh Crying or Very sad
Nou ze gaan (nogmaals) alle lucht dingen nalopen. Ik krijg morgen een belletje als het goed is. Ze stonden nu een eend en een zx te behandelen.
Op hoop van zegen dan maar weer Smile
Nu echt een Xantia nix meegekregen (leuk ding)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 april 2008 05:01 PM
  [ # 114 ]

Jammer dat ik deze discussie pas laat ben gaan lezen….....ik kan nog 1 ding bedenken en die wordt altijd vergeten!

VERVANG JE RUBBEREN OPBLAASBALLONNETJE OM DE DIESELOLIE DOOR TE POMPEN Exclamation  Exclamation

Hier komen vaak hele kleine haarscheurtjes in die dikke ellende kunnen geven.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2008 05:25 PM
  [ # 115 ]
mpostma schreef:
malle pietje schreef:

een waterpomp is niet moeilijk te vervangen bij een 2.1td.

Nee, stelt niks voor. Wink . Distributieriem eraf, hopen dat je geen bouten kapot draait (omdat ze vastgeroest zitten), pompje vervangen. Maar gelijk de spanrollen en riem vervangen als die al een tijdje meegaan en dan kan je weer doorrijden tot het volgende euvel.

Ik kan het weten, ik heb er 1 dag over gedaan om alles incl waterpomp te vervangen.  Cool

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 april 2008 05:31 PM
  [ # 116 ]
GW-tje schreef:

Jammer dat ik deze discussie pas laat ben gaan lezen….....ik kan nog 1 ding bedenken en die wordt altijd vergeten!

VERVANG JE RUBBEREN OPBLAASBALLONNETJE OM DE DIESELOLIE DOOR TE POMPEN Exclamation  Exclamation

Hier komen vaak hele kleine haarscheurtjes in die dikke ellende kunnen geven.

Leuk dat je met hoofdletter schrijft.. maar dit is maar een van de paragrafen in het hoofdstuk “hoe spoor ik valse lucht problemen in de leidingen op”.

Juist het klakkeloos voor zoete koek aannemen dat iets wel of niet kapot is zorgt ervoor dat je er niet uit komt bij het diagnosticeren. kortom: aub niet zomaar “dom” vervangen, maar EERST DIAGNOSTICEREN!!


Begin bij het begin: zet een stuk doorzichtige leiding tussen pomp en begin van de aanvoerleiding. Hier heb je pakweg 10 cm doorzichtige slang (binnendiameter 10 mm) voor nodig, 2 slangklemmen en een pijpje van 10 mm (pakweg 4 cm) om de doorverbinding te maken.

Om de diagnose helemaal ubercompleet te maken, doe je dit ook bij de uitgang van de pomp.

Ontlucht de zaak. Laat nu bij de volgende koude start een helper even de motor starten en kijk wat er in dat doorzichtige stuk(ken) gebeurt. Als het starten rottig gaat, mag het niet gepaard gaan met enige aanwezigheid van luchtbellen in de doorzichtige stuk(ken).

Zie je geen luchtbellen dan is de pomp aan revisie toe.
Zie je WEL luchtbellen in het afvoergedeelte, maar niet in het aanvoergedeelte dan is de pomp eveneens stuk, want dan komt hier lucht in.

Zie je luchtbellen in het aanvoergedeelte, dan moet je meer “stroomopwaarts” gaan zoeken. Alle componenten zijn verdacht en hebben bewezen luchtlekken te kunnen geven.

Voor de volledigheid:

- brandstoffilter (met name het type dat tegen de accubak geschroefd zit). Maar ook het brandstoffilter dat in het zwarte potje voorop het blok zit (nieuwere typen).
- voorverwarmingselement aan de zijkant van de cilinderkop. (berucht).
- blaasbalgje (in combinatie met het zwarte filterhuis dat op het blok zit).
- leidingen of lekke klemmen richting de tank.

Het probleem is dat het wel uren kan duren voordat de lucht in de leidingen aangezogen wordt. Dus eenmaal gestart is het weer een dagje goed.

Stel dat je nu geen lucht vindt??

Nu kan het zijn dat de koudestart van de pomp niet goed werkt.

Bij de div. pompen (elektronisch geregeld, mechanisch bosch of mechanisch lucas) werkt dit echter duidelijk anders.

Nog iets over lucht en het belang ervan.

Lucht in de leidingen is met diesels heel kritisch. Het is gewoon een feit dat alle (PSA)-dieselmotoren vroeger of later problemen kunnen ondervinden met aanzuigen van lucht.

Voorverwarmingselementen gingen bij Visa, 205 en BX ook al regelmatig kapot en ik ken zeker al 3 XM gevallen waarbij dit ook problemen begon te geven.

Dieselfilters (gecombineerd type met pompje) van Purflux en Lucas(Rotodiesel) hadden dezelfde problemen. Er scheurt inwendig een rubberbalgje van de pomp en je krijgt dezelfde problemen. Als je geluk hebt gaat het abrupt en doet ie helemaal niks meer. Dan is het eenvoudiger op te sporen dan bij het geklooi waar TS nu last van heeft.

Leidingen: wilden doorrotten. Bij de BX komt het voor bij auto’s vanaf pakweg 15 jaar oud. Het kan zijn dat de XM kunststof leidingen heeft.

Ook bij de nieuwere uitvoering waarbij het brandstoffilter is gecombineerd met voorverwarming op de cilinderkop in combinatie met een balgje kan het misgaan.  Balgjes gaan lekken, etc..

Maar goed: ik hoop dat de garage luchtlekkage op deze manier structureel heeft uigesloten, want als dit al niet goed is kun je alles verder vernieuwen, maar het zal nooit goed werken.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2008 06:01 PM
  [ # 117 ]

Nou ik weet nu in ieder geval wat de doen als ik besluit de auto terug te halen als het een lastig verhaal over geld gaat worden Smile

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 april 2008 06:28 PM
  [ # 118 ]

Uiteraard moet er goed gediagnostiseerd worden, maar ik spreek uit eigen ervaring dat ik destijds bij mijn eigen XM voor 2000 euro…..jawel 2000 ben geript door een dieselexpert die ook beweerde dit allemaal goed te hebben bekeken. Nieuwe brandstofleidingen (rubber), nieuwe gloeibougies, nieuwe verstuivers, gereviseerde brandstofpomp, waterpomp, distributieset, rollen en nog niet opgelost.

Wat bleek? Precies het rubberen handpompje naar de kloten van 20 euro!

Dit was geen dealer, geen gewone garage maar een dieselexpert (ADES in Apeldoorn). Geloof me een rechtzaak kwam er net niet van, je hebt geen poot om op te staan, maar door mijn vasthoudendheid kwam het uiteindelijk tot een redelijke schikking. Alhoewel, als ik er aan terugdenk word ik weer pissig….......

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2008 06:31 PM
  [ # 119 ]

Nou toevallig zei de monteur dat dat het idd ook nog kon zijn dus ik ben nog niet helemaal desperaat hoewel dat uiteraard het eerste bekeken had moeten worden. Ik hoop op een redelijke afhandeling en anders blaas ik stoom af in het pluim klacht topic en dan is de kous af.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 april 2008 06:32 PM
  [ # 120 ]

Au, dan kan ik mijn frustratie ook wel voorstellen. Vooral een dieselspecialist zou beter moeten weten en toch ben je geneigd om juist een dieselspecialist de juiste kennis toe te dichten.

Volgens mij zijn het trouwens juist de dorpsgarages die met de simpelste oplossingen komen. Met een beetje boerenslimheid en niet al te ingewikkeld denken kom je namelijk een heel eind Wink

Profiel  
 
 
8 van de 23
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook