Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dit stond bij de “Ads door Goooooogle” onderin op de forum.
kan zoiets echt goed en betrouwbaar werken voor zo’n prijs?
iemand wel is van gehoord of ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ja precies ik vind het ook maar een raar verhaal
site vertrouw ik ook voor geen meter
Als dat domein niet te koop is, denk ik dat het hier beter thuis hoort Derhalve schopje.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, stel je gooit hem voor je luchtinlaat, en er zit geen lekkage kan ik me best voorstellen dat een fan een klein beetje extra lucht naar binnen perst. Stel dat ie iets van 0.1 bar toevoegt, dan heb je daar, waarschijnlijk voornamelijk onderin (denk dat ie het maar moeilijk bijbeent bij hogere toerentallen), wel wat plezier van. Met een efficientie van 50% zou ie je dan 5% vermogen moeten kunnen geven. Let wel dat ongeblazen motoren natuurlijk niet echt voor lucht onder druk ontworpen zijn en er zitten meestal geen pingelsensoren op, en hebben een hoge compressie die niet berekend is op dit soort toevoegingen. Waarschijnlijk allemaal weinig probleem met maar een heel klein beetje boost, maar wil dat ding zoden aan de dijk zetten moet de luchtmeter die extra druk ook aankunnen en de ECU ook in zijn tabel hebben staan hoeveel benzine hij moet gaan inspuiten bij die extra lucht, anders krijg je een arm mengsel, en dat vinden geblazen motoren niet leuk. Het hangt een beetje van je motor af maar als dat ding minder dan 0.3 bar toevoegt dan zou het wel eens goed kunnen gaan. Super 98 rijden liefst wel, want je hebt geen enkele bescherming tegen detonatie (pingelen).
Ik denk dat je hier wat makkelijker mee weg komt met een debiel grote amerikaanse V8 die normaal toch maar extreem weinig specifiek vermogen levert (pk/liter)... maar probeer het uit en laat je bevindingen weten (ik geef geen garantie ). Ik zie het eigenlijk zo. Als hij significant verschil maakt, is het erg gevaarlijk voor je motor, dat wervelingsverhaal lijkt mij klinklare onzin. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat op gaat voor alle autos die allemaal andere luchtinlaat banen hebben. Die 35pk erbij kan ik me voorstellen… als je begon met een ongeblazen motor die al 700pk had. Misschien is het zelfs iets effectiever dan dat… halen ze bijvoorbeeld 0.15 bar boost en 65% efficientie… Dan zou je bijna 10% vermogenswinst kunnen halen… maar dat lijkt mij al een tamelijk rooskleurige voorstelling van de mogelijkheden. En ja… gut… elk stukje meer vermogen betekent weer meer gevaar voor je normale motor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik geloof zelf niet dat ik met mijn 1.4 75pk opeens 35pk extra eruit haal met dat dingetje
zou je met open air filter niet al minimaal hetzelfde bereiken, of zit ik helemaal fout?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, resultaten zouden vergelijkbaar kunnen zijn, maar op zich zou je, afhankelijk van hoe sterk die fan is misschien nog iets meer resultaat kunnen hebben… het draait er allemaal om hoeveel lucht dat ding kan aanvoeren en ik heb geen idee hoe veel dat is. Lijkt mij wel dat je iets meer resultaat mag verwachten dan een open luchfilter, zeker onderin, omdat lucht je inlaat systeem in geforceerd wordt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
het lijkt me dat je toch behoorlijk wat luchtverplaatsing nodig heb om een redelijk effect te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gut, kan je allemaal uitrekenen natuurlijk. Op zich betekent 0.1 bar meer druk 10% meer lucht, dus 10% meer brandstof, dus 10% meer vermogen (min de energie die het kost om dat ding te draaien, bij een turbo meestal rond de 40%).
Maar goed, als je weet hoeveel lucht dat ding verplaatst en hoeveel watt dat kost, dan kan je uitrekenen hoeveel het uit zou moeten maken. Even weten hoeveel lucht de motor nodig heeft, maar da’s ook een kwestie van de betreffende formule zoeken, je weet immers de motorinhoud, en de toerentallen. Ik kan me vooral bij hogere toerentallen nauwelijks voorstellen dat ie het bij kan benen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX-Cruiser schreef:Ik heb een Green Twister luchtfilter:
Zit ook een ‘propellor’ op, maar die staat stil. Zou zo wel voor een werveling moeten zorgen.
Maar goed in de praktijk merk je er weinig van..
die fan heb je zelf stil gezet of los gehaald?
die green dingen zijn best prijzig toch?
hoe bevalt zo’n ding verder trouwens?
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
ik heb dat een heel tijdje terug ook eens bekeken volgens mij is het gewoon een stukje geperst roestvrijstaal dat je in je luchinlaat moet plaatsen en dat dan zou zorgen voor een “wervelwind” die dan een gunstige invloed zou hebben op het vermogen en verbruik.
eerst dacht ik ook dat het een soort ventilator was die door de luchtstroom gaat draaien in dat geval kan ik het verhaal van de extra pk’s wel aan nemen maar volgens mij zit dat ding gewoon vast in je luchtinlaatbuis en zo heeft het volgens mij ook weinig zin.
misschien dat het zoals sans-pareil al schreef in die belachelijk grote amerikaanse v8’s (die in vergelijking met europese motoren heel weinig rendement geven inhoud/vermogen) iets uit haalt maar voor de rest geloof ik er niet in en denk ik dat je dan beter iets monteert zoals ZX-Cruiser hier gepost heeft.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Hitteafstotend?
Ik heb een carbon powerfilter met een aluminium high-flow intake
Foto’s komen pas na het weekend. Het zaakje is al wel te bewonderen in Borculo aanstaande zaterdag
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als dat ding niet electrisch draait, dan lijkt het mij een volstrekt kolder verhaal. Koop dan idd een echt open luchtfilter van K&N of Green ofzo.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat ding werkt een klein beetje.
Ik heb em wel eens op foto op een bx 16v gezien.
Maar dat ding kan niet tegen een goeie powerfilter/twister op!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX-Cruiser schreef:Fan zit vast is gewoon meegegoten in het rubber, kijk maar eens goed.
Bevalt verder goed, is idd, pasklaar voor de ZX 16V is iets van €220, deze was universeel, zelf erin gehobbied, is stukken goedkoper
ik zie het ja, zo wordt het al duidelijker
ZX-Cruiser schreef:Ik heb een Green Twister luchtfilter:
Zit ook een ‘propellor’ op, maar die staat stil. Zou zo wel voor een werveling moeten zorgen.
Maar goed in de praktijk merk je er weinig van..
Deze turbonator is ook een doodordinaire twister die de lucht in werveling brengt, waardoor er iets meer lucht door de inlaat kan. De lucht krijgt een hogere snelheid, waardoor de druk erin daalt (denk maar aan de werking van het vleugelprofiel), zodat er meer lucht in de ilaatbuis past. In vortex treedt dus een gering vacuüm op, dat de extra lucht aanzuigt. Waarbij de werveling misschien ook zorgt voor betere menging van brandstofdeeltjes en lucht.
Als je je niet laat afleiden door de verkooppraat zie je dat het simpele dingetje een geringe bijdrage kan leveren aan de motorefficiëntie.
Naar mate de motor van zichzelf efficënter is, zal het effekt van de tumobator (grappige tikfout: baat bij draaiende lucht ) minder merkbaar zijn. Bij een belachelijk grote inefficiënte motor, zoals men die in de VS nogal veel pleegde te maken, kan dat misschien “up to 35hp” vermogenswinst opleveren, hoewel mij dat wat aan de optimistische kant lijkt.
`verum ipsum factum’