Ik hoor veel verhalen over ontsteking vervangen door 1-2-3 ontsteking.
Nu heb ik een ander bedrijf (EDS in zeewolde) gevonden wat vergelijkbare electronische ontstekingen heeft.
Iemand ervaring (goed of slecht) met dit type (pertronix) in een snoek ?
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vergelijkbaar? Doet deze unit ook middeling van ontstekingstijdstippen of is het alleen een hall sensor gestuurde elektronische ontsteking?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vergelijkbaar? In prijs misschien.
Wat kost die Pertronix en hoe werkt het?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Vergelijkbaar? Doet deze unit ook middeling van ontstekingstijdstippen of is het alleen een hall sensor gestuurde elektronische ontsteking?
Deze unit is niets anders dan een hall sensor gestuurde electronische onsteking, waarbij nog steeds de oude mechanische verdeler gebruikt dient te worden. Duidelijk veel minder geavanceerd dan de 123!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:Vergelijkbaar? Doet deze unit ook middeling van ontstekingstijdstippen of is het alleen een hall sensor gestuurde elektronische ontsteking?
Deze unit is niets anders dan een hall sensor gestuurde electronische onsteking, waarbij nog steeds de oude mechanische verdeler gebruikt dient te worden. Duidelijk veel minder geavanceerd dan de 123!
Van de website (http://www.edsclassic.nl) geplukt:
Plug n Play II
• Volledig nieuwe Contactloze Electronisch Gestuurde Stroomverdeler
• Vervroeging elektronisch gestuurd met behulp van uiterst snelle microprocessors
• Behoud van de Classic Look onder de motorkap
• Inclusief nieuwe verdeelkap en rotor
• Uw oude stroomverdeler kunt als back up behouden
• Beschikbaar voor Citroën DS, Peugeot 404 en 504 vanaf medio maart 2007
Voor de ontsteking vragen ze 219 en voor de bobine (power versie?) 51 euro (ex btw).
rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Deze Pertronix “Plug-And-Play-II” is iets anders dan de oudere Pertronix units. Die vervingen de contactpuntjes door een Hall-sensor of opto-sensor, waarbij de vervroeging nog steeds door het oude mechaniek geregeld werd. Ze waren op zich best goed, maar werden een paar jaar geleden volledig achterhaald door de 1-2-3-ignition, die de hele verdeler vervangt door een micro-processor gestuurde.
De Pertronix “plug n play” (versie I) vervangt ook de verdeler, maar heeft nog steeds mechanische vervroeging, getuige de tekst op de website. Da’s dus geen echte vernieuwing. De nieuwe “plug n play II” daarentegen heeft een microprocessor die o.a. de contacthoek regelt, en lijkt daarmee een kopie van die 1-2-3.
Of’tie net zo goed of beter is, valt nog niet te zeggen. De kwaliteit van de 1-2-3 is inmiddels wel zo’n beetje bewezen, maar Pertronix is een heel grote jongen en heeft met de oude units indertijd een goede reputatie opgebouwd.
Als je de Pertronix kiest, ben ik heel benieuwd naar je ervaring. Op de site van Pertronix kan ik de versie II trouwens nog helemaal niet vinden.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:
Als je de Pertronix kiest, ben ik heel benieuwd naar je ervaring. Op de site van Pertronix kan ik de versie II trouwens nog helemaal niet vinden.
- Oscar -
gewoon naar de site, kies electronische ontsteking en dan plug and play. Dan wordt ook type II genoemd.
Ik denk dat ik ga voor die versie II, gewoon om eens wat anders dan anderen te doen
Mijn broer gebruikt al een tijdje de simpelere versie, maar ik wil helemaal in het nieuw, want zo’n eerste voorjaarsrit wil ik NIET nog eens.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
RobH schreef:nltecoko schreef:
Als je de Pertronix kiest, ben ik heel benieuwd naar je ervaring. Op de site van Pertronix kan ik de versie II trouwens nog helemaal niet vinden.
- Oscar -gewoon naar de site, kies electronische ontsteking en dan plug and play. Dan wordt ook type II genoemd.
Ik denk dat ik ga voor die versie II, gewoon om eens wat anders dan anderen te doen
Mijn broer gebruikt al een tijdje de simpelere versie, maar ik wil helemaal in het nieuw, want zo’n eerste voorjaarsrit wil ik NIET nog eens.
Houd je ons op de hoogte van je bevindingen? Foto’s van de inbouw enz enz?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Houd je ons op de hoogte van je bevindingen? Foto’s van de inbouw enz enz?
Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden. Misschien wijd ik er wel weer een paginaatje aan op mijn website.
Als begin van op de hoogte houden:
De eerste voorjaars rit ging van almere naar zwolle en ook weer terug, dus bij elkaar zo’n 160 km. De eerste paar kilometers in almere zelf geen probleem, maar bij het de snelweg op gaan begon de motor zo nu en dan flink in te houden en even later (met topsnelheid van 80 km/h) een paar knallen en zwarte rookwolk uit de uitlaat.
Snel aan de kant gezet en alle bedrading van de ontsteking wat heen en weer gerommeld. Hierna ging het wat beter, maar bleef de motor zo nu en dan toch even inhouden.
Deze ellende wil ik dus niet meer, en daarom wil ik naar electronisch en nieuw.
Met 6 volt heb je toch al wat minder power voor de vonk, dus alle beetjes helpen.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel