Beste forum-ers,
Ik rijd al een aantal maanden in een BX 1.4 TGE van 1991. Ik heb steeds problemen met de vering. Laat ik het anders zeggen: hij is niet comfortabel. De vering achter is heel soepel, voor lijkt het wel alsof het vast zit.
Het volgende is al aan de auto gedaan:
- 2 weken geleden: 5 nieuwe veerbollen van BX type 1
- nieuwe LHM is er pas ingekomen
- hoogteregelatoren zijn ingespoten
- auto hoogt is al 2x afgesteld
- veerpoten voor zijn ingespoten
En nog veert ie niet goed! Ik word er moedeloos van en overweeg de BX weg te doen. Ik heb geloof ik in totaal zo’n 13 bx-en versleten, en heb 1 exemplaar gehad waarvan ik kan zeggen: wauw! die rijdt comfortabel.
Nadat allle veerbollen waren vervangen, heeft de auto 2 dagen lekker gereden. Toen begon de ellende opnieuw. Het is dat ik de BX een super leuk model vind, maar overweeg nu om een standaard ZX te kopen waarmee ik van de veerproblematiek afgelost ben. Of misschien kan ik beter overstappen op een Xantia.
Wie heeft er voor mij bruikbare tips? Ik zie dit als een laatste poging want anders gaat ie op marktplaats.
Bedankt alvast,
een radeloze, aan BX verknochte, rijder.
Liever een BX met kapotte veerbollen dan een golf GTI met gympies
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zijn de voorpoten niet gewoon versleten. In dat geval zal inspuiten wel even verlichting brengen, maar niet voor lang.
patje74 schreef:Zijn de voorpoten niet gewoon versleten. In dat geval zal inspuiten wel even verlichting brengen, maar niet voor lang.
Hoi Patje, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Ik zal ze eens binnenkort laten inspecteren! Mochten ze versleten zijn, dan hoop ik dat andere veerpoten uitkomst zullen bieden.
Liever een BX met kapotte veerbollen dan een golf GTI met gympies
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het veren want ik heb precies hetzelfde probleem heb alles al bijna vervangen zelf nieuwe veerpoten en nog veert hij niet lekker en zit nu ook te twijfelen om toch misschien een andere bx te nemen )
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
ik had hetzelfde, mijn voorveren zaten zo vast dat de auto niet inzakte als ik instapte.
een setje oude poten via het forum, en het was soepel, rondje bollen vullen, en wat een verschil zeg.
kan je de gewoon met een paar vingers induwen? of moet je hem echt eerst door de vastzittende poten heen-duwen voordat het begint te veren?
Bé X schreef:patje74 schreef:Zijn de voorpoten niet gewoon versleten. In dat geval zal inspuiten wel even verlichting brengen, maar niet voor lang.
Hoi Patje, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Ik zal ze eens binnenkort laten inspecteren! Mochten ze versleten zijn, dan hoop ik dat andere veerpoten uitkomst zullen bieden.
Kieper gewoon een scheut LHM naarbinnen door het ontluchtingsgat. Dat heb je bij de hand. Helpt dat, dan is smering met teflon spray te overwegen.
Ik rijd zo al bijna anderhalve ton en 6 jaar rond met een paar veerpoten die volgens anderen allang opgegeven zouden moeten worden. En dat is de 2e BX al waarbij ik die cijfers haal.
Zijn de veerbollen nog wel ok? Een nieuwe veerbol kan ook defect gaan.
En waarom is de hoogte ingesteld? Dat hoeft normaliter eigenlijk niet. En is dat dan wel goed gedaan, of is bijv. het stropje om de stabustang verschoven?
Ich bin ein Breaker