Beste bx en forummensen
Wat is de inhoud van de tanks die onder de bx-en zitten. Wat is die bijvoorbeeld bij mij? Zit er verschil in wat betreft bouwjaren en types?
Ik meende dat er 40 liter in ging, iemand anders 50 liter.
Ik kan niet echt gegevens vinden hierover op autosites.
Van CarBase, BX 14 RE type 1:
brandstoftank 44 l
Later werd het bij de BX 14’s volgens mij altijd 52 liter, bij alle andere uitvoeringen had je 55 liter.
Maar op welke autosites zoek je dan? CarBase ligt het meest voor de hand, en daar staat ‘t gewoon op.
Er zijn wel wat verschillen ja, afhankelijk van uitvoering en bouwjaar.
- een kleine tank, totaal 44 liter
- een grote tank, 52 liter
- combinatie van een grote 52 liter tank met een ‘bumpertank’ in de rechter achterwielkast, totaal 66 liter.
Deze laatste combinatie was standaard vanaf de TGx in de latere bouwjaren (v/a modeljaar 93 volgens mij).
De 44 l tank zat volgens mij alleen op de kale 1400’s.
In principe is het allemaal “plug and play” maar dat geldt niet voor de dikke verbindingsslangen tussen vulhals en tank, en evt de tanks onderling.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Het meeste wat ik ooit in 1 keer in mijn Chic heb gegoten is 57,05 liter geweest. Kan ik hieruit opmaken dat een 1.6 Chic een 66 liter tank zou moeten hebben?
RikvdS schreef:Het meeste wat ik ooit in 1 keer in mijn Chic heb gegoten is 57,05 liter geweest. Kan ik hieruit opmaken dat een 1.6 Chic een 66 liter tank zou moeten hebben?
Ja.
Lijkt mij erg veel jah!
Bedankt voor jullie antwoorden! Wat ik zag op carbase is dat de BX14e 62 pk heeft en de 14re 72. Ik zie geen verschil in gegevens namelijk. Waar ligt dit aan?
karel schreef:Er zijn wel wat verschillen ja, afhankelijk van uitvoering en bouwjaar.
- een kleine tank, totaal 44 liter
- een grote tank, 52 liter
- combinatie van een grote 52 liter tank met een ‘bumpertank’ in de rechter achterwielkast, totaal 66 liter.
Ik had ook een tank van 66 liter, maar daar ging toch echt niet meer dan 62 liter in (tot afslag pomp), met wat persen uiteindelijk 64 liter erin gekregen, maar dan loopt het ook wel je vuldop uit… Dusseh, ik zou die maten met een korreltje zout nemen en er niet blind op vertrouwen
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Reed jij ‘m tot op de laatste druppel leeg dan? Ik heb 1 keer de bestelbus van m’n werk echt leeggereden en daar ging toen ook ongeveer de tankinhoud in.
Ik heb ‘m een keer leeggereden omdat ik dacht dat er misschien water/vuil in m’n tank zat (hij ging namenlijk bij een bijna lege tank stotteren terwijl er volgens mijn berekening nog zo’n 4 liter in moest zitten). Ik heb de tank toen ook open gehad, en hij was ècht leeg. 5 liter uit m’n jerrycan ering gegooid en bij pomp om de hoek volgegooid. Vandaar dat ik ‘t weet
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Echt leeg kun je ‘m niet rijden, door de vorm van de tank. Dat wil overigens niet zeggen dat de motor dan nog brandstof kan krijgen.
Met mijn 52 l tank is 44 liter wel zo’n beetje het maximale wat ik ooit getankt heb; met een 66 l tank geloof ik dat ik eens op 61 l uitgekomen ben, maar de motor begon toen al te haperen in de bochten.
Ich bin ein Breaker
Dan klopt er iets niet nee. Met een 66 liter tank moet je ongeveer 850 km halen. (gem. 1 op 13,5). Vorig jaar ben ik met een TZI 1.6 naar La France getourd met 4 man en tot het plafond toe aan bagage. Haalde ik met 120 a 130 op de tolweg 1 op 13,5 gemiddeld. Dus ja, er is iets mis! Geen sypmtomen zoals benzine geur in de auto of uit de uitlaat (onverbrande). Geen slecht lopende auto, hoge toeren. Heb je recent er aan gesleuteld, wat vervangen?
Rijstijl is een belangrijke factor. Mijn vriendin rijdt met de 1.4i 1 op 13, ik rijdt er (soms) 1 op 9,8 mee
Plus, de tankmeter van een BX is niet echt een precies stukje techniek.
Je weet pas of ie (bijna) leeg was, als je hem weer volgetankt hebt.
Bijv. mijn Gti doet over de eerste helft van de tank 300 km. de laatste helft tot reserve 100km, en van streepje reserve tot het lampje brandt 30 km.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Bij de 1600 injectie zijn er tal van kleine defectjes mogelijk die tot enorm zuip-gedrag leiden. Vacuum-lekken, contacten (ook aan de thermosensoren), lambdasonde - om maar wat te noemen.
Ich bin ein Breaker
Okee, en je rijd ook niet als een bezetene?
Misschien kun je controleren op lekkages. (vulpijp, tank, leidingen).
Hoe is het met je Engels gesteld?
Anders: http://www.citrofiel.net/downloads/Haynes_Citroen_Bx_Service_And_Repair_Manual.pdf
Da’s 1 op 7 ofzo. Zelfs als je alleen maar korte ritjes rijdt moet ‘t beter kunnen, hoewel ze daar wel erg gevoelig voor zijn