Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Die meter meet niet zozeer je gasklepstand als wel de snelheid waar je hem mee open drukt! Dus je accelleratie. Ook moet ie detecteren of je het gas los hebt( stationair) Dat doet ie door een schakelaartje dicht te drukken.
Beide systemen moeten goed werken om een lekker rijdende injectie te hebben.
En ja, je kan het stellen.( twee schroefjes)
Haal het dekseltje los( 4 schroefjes op de hoeken) en kijk( of meet) of stationair de schakelaar dicht is en als je ietsje gas geeft( heel weinig) ie opent.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo allemaal,
Ik heb het cursusboek benzine injectie van de ID/DS club nog eens bekeken, en als ik me niet vergis volgens de tekening, zou het zo zijn dat als je de regelschroef helemaal dicht draait, er geen extra lucht door het spruitstuk mee naar binnen wordt gezogen. Als het goed is, regel je daarmee het aantal toeren stationair, dus daar zou ik ook nog wat aan kunnen veranderen. Afstellen van de zaken die hiervoor beschreven staan kan ik ook nog overwegen. Grootste probleem op dit moment is dat ik niet bij de ontluctingsslang kan voor het carter zelf. Ik heb er wel een foto van, maar hoe je daar ooit bij moet komen van bovenaf is me een raadsel, tenzij je het halve blok weer uitbouwt ofzo. Tips hierover zijn welkom, want het korte ritje van vandaag liep niet lekker gladjes, dat kan nog wel wat beter.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is zelfs voor een niet injectie een hoe**n klus.
Gas los : de klep laat geen lucht toe. Lucht krijkt ie via een zwarte slang op je inlaat met een stelschroef erop. Nu detecteert dat kastje dat je gas los is. Er wordt een vaste afgemeten hoeveelheid benzine ingespoten, niet geregeld door de MPS. De hoeveelheid is afhankelijk van de sensoren voor watertemp en luchttemp en de schroef bovenop je computer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Peter,helpt het als je de motorsteun verwijderd, blok wel ondersteunen
uiteraard.
Motorsteun verwijderen? Daar begin ik niet aan, gezien het gebrek aan ruimte en materialen voor zo’n klus. Echter, ik zag net een foto van een nieuw opgebouwd DS 23IE blok in het boek van Jan de Lange, blz. 50. Het pijpje waar de rubber slang op moet zit aan de zijkant van het blok, onder de injector voor de 4e cilinder. Waarom ie bij mijn blok met een metalen lip ofzo aan de achterkant van het blok vastgehouden wordt is me danook een raadsel, maar waarom de slang is afgeknepen is geen raadsel meer, zo te zien zit het ding niet helemaal goed. Ik zal straks de kap maar weer omhoog gooien, en ens zien hoe ik er bij kan komen, maar er zal wel wat aan kabels ed aan de kant moeten vrees ik. En lukt het niet, dan moet de specialist het “maar even tussendoor doen”.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Heb het net nog eens bekeken, maar vanf zowel links als rechts kom je er niet bij, zelfs niet die kleine handjes zolas ik ze heb. Ik kan de pijp waar de salng door moet wel deels volgen, maar niet tot het einde. Probleem wordt als ik nu aan de slang ga trekken, de slang misschien afscheurt, en dan ben ik nog verder van huis, dan kan er ook geen nieuwe op. Andere optie is om van onder af te werken, auto in de hoogste stand, blokken eronder, en eens kijken of er genoeg ruimte zit tussen de plaat en het carter zelf om met de han ertussen te kunnen. Anders kon het wel eens zo zijn dat het hele spruitstuk eraf moet, en je al liggend op het blok zelf er misschien bij kunt, maar een handige constructie is het niet, daar ben ik het wel mee eens. Want volgens mij is het zelfs bij een niet injectiemotor al een onmogelijke plaats om te bereiken….. Overigens, ik snap ook niet echt dat het werkplaatshandboek hier niks over te melden heeft. Of het soms een grote uitzondering, het vervangen van kapotte rubbers?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dame in de hoogste stand was leuk geprobeerd, maar ook dan te weinig ruimte, zal de slang wel moeten vervangen van boven af. Overigesn, mag er een drup olie aan de aftapplug van het carter hangen?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Dame in de hoogste stand was leuk geprobeerd, maar ook dan te weinig ruimte, zal de slang wel moeten vervangen van boven af. Overigesn, mag er een drup olie aan de aftapplug van het carter hangen?
MVG, Peter
Rij je auto op wat plankjes. Wel voorzichtig doen dat ze niet voor je wielen wegschuiven en ervoor zorgen dat alle wielen goed ondersteund worden. Zorg er ook voor dat je DS goed geblokkeerd staat. Het kan zijn dat je, om te voorkomen dat de plankjes wegschuiven, je enigzins een aanloopje (halve meter en dan hoef je echt niet volgas op te trekken) moet nemen.
DIT IS ECHTER WEL OP EIGEN RISICO ! ! !
Schijt aan originaliteit.
In dat geval leen ik wel ff de baby bruggen van mijn schoonvader, daar lukt het vast beter mee dan met wat plankjes…...
Zoals gezegd, het vervangen van de carterontluchting zal wel van boevenaf moeten, eerst spruitstuk eraf, dan is er vermoedelijk wel genoeg ruimte
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die slang moet van de bovenkant inderdaad.
Wil je toch onder je DS liggen: Zet hem in de hoogste stand en zet pootjes onder de steunen die links en recht op je chassis gelast zijn. Ze zitten ter hoogte van de achterkant van je voorspatbord.
Aan je olieaftap plug hangt altijd wel een druppie. Ga NOOIT aan die plug draaien. Hij zit met weinig ‘vlees’ in je carterpan geschroefd. Als je schroefdraadbreekt moet je de pan vervangen en om dat te doen moet het blok eruit…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik was ook niet van plan om heel lang onder een stilstaande DS te blijven liggen als ze in de hoogste stand staat. Want zakken gaat altijd zonder waarschuwing vooraf. Ben wel blij dat ik niet gelijk de carterplug heb vastgedraaid, da’s de reden dat ik de opmerking eerst maar even hier plaats.
Wat betreft techniek dus 3 mooie klusjes, carterontluchtingslang vervangen, radiateur vervangen en de half-automaat afstellen.
Kortom, wordt vervolgd…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
bezoekje specialist
en we gaan weer verder met het verhaal.
Vanochtend in de regen naar de specialist gereden, na eerst in de file te hebben gestaan voor een open brug. Was erg gezellig, omdat er bij de specialist nog twee DS enthousiasten aanwezig waren om aan hun voertuig te werken dan wel advies te vragen. Het was een zeer leerzaam dagje.
Echter, we weten nu ook welke slang de tweede plaats verdiend in de treiterslang parade. Die van de carterontluchting is nummer twee met stip. Aangezien mijn DS een ruilmotor heeft, en er voordat die is ingebouwd van alles aan het blok is vernieuwd deed zich een probleem voor. Daar waar normaal de slang op het pijpje naast het blok moet worden geschoven, zit die in mijn Ds nog eens extra vast met een slangklem. Handig, komt ie nooit meer los, ook als het wel los moet…....
Dus maar iets creatiefs bedacht, met twee koppelstukjes. Mijn specialist had al heel snel het afgebroken stukje slang gevonden, en die slang was op dat punt gewoon helemaal af.
Daarna ook het filtertje in het kleppendeksel vervangen, nog een andere lekke luchtslang vervangen, dus met de ademhaling en luchtstroming moet het nu wel goed zitten.
Andere klus, de temperatuurmeter. De thermostaat is uit de motor gehaald, en op de terugrit stond de wijzer netjes in het koude gebied. Is ook niet helemaal goed denk ik. De thermostaat thuis in een bak heet water gelegd, die aan de kook gebracht, en bij 80 graden gaat de thermostaat een tikje open, om bij zo’n 85 graden helemaal open te gaan. Kortom, werkt deze thermostaat goed? Als dat zo is, waarom wordt de motor met deze “goede"thermostaat dan heter bij hogere snelheden? Ik heb niet gehoord dat de thermostaat verkeerd gemonteerd zat.
Zonder thermostaat rijdt de auto tot nu toe prima, maar feit blijft wel dat de motor zo nooit op de goede bedrijfstemperatuur komt, en dat scheelt volgens mij bij een IE toch ook wel enige brandstof….
Suggesties nog altijd welkom omtrent dit punt.
Verder nog een beetje aan de drukregelaar geschroefd om de halfautomaat eerder te laten aangrijpen, maar dat is nog niet helmaal goed. Ik heb echter wel gezien hoe het moet, eeerst borgmeortje los, boutje indraaien, borgmoertje weer vast, en proberen maar!
Verder zelf thuis nog even de dashbord dimmer vervangen, maar nog geen zichtbaat resultaat, moet dus even opblijven om te zien of ik het goed heb gedaan
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
De thermostaat zit in de slang geklemd toch,maar dan wel met de klep
in de slang en de voeler (geribbelde stuk) uit de slang,zodat die de temperatuur in de motor meet.Controleer hem in het pannetje een paar
keer zodat je het zeker weet.
thermostaat
Hoi Gerard,
Ik heb een DX5 motorblok, de themrostaat zit niet in de slang, maar het blok zelf, met zo’n klemmetje waarvoor je een puntttang nodig hebt om het ding te kunnen verwijderen en weer terugplaatsen.
Ik heb het ding vanmiddag twee keer achter elkaar getest, eerste keer zonder themormeter, de tweede keer met. Nou had ik de eerste keer wel het idee dat ie later openging, pas toen er belletjes op de bodem van de pan ontstonden. Ik zal het morgen nog een keer proberen, dan zie dat wel hier terug.
Echter, vraag blijft, is het handig om zonder thermostaat te rijden? Gezien de hoeveelheid vloeistof in mijn blok, een litertje of 13, kan het wel ff duren voordat het blok goed warm wordt. En inderdaad, met thermostaat werd ie wel te warm, geef ik toe.
Daarom blijven suggesties over dit onderdeeltje welkom.
En anders moet er in de herfst gewoon een nieuwe in, wellicht dat dat helpt.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
waarom wachten tot de herfst,zet er gelijk een nieuwe in,want hoe sneller
jouw motor op temperatuur is,hoe zuiniger hij rijdt,dus als je hem nu mon-
teerd heb je hem voor de herfst al terug verdiend.