ds moeilijk in achteruit.
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 10 april 2008 04:11 PM

M’n gerestaureerde dsuper kijg ik moeilijk in achteruit.
Dit is al van sinds ik heb gekocht heb.
Heb wel al hoord dat vele dssen dit probleem vaker hebben?
Ik moet echt met mijn vuist tot tegen mijn dashboard komen om in achteruit te steken.
Rest van vitessen zijn perfect.

Nu mijn vraag is waar regel ik hem?
Is het probleem te regelen aan dashboard de hendel self,
of boven aan kabel of onderaan kabel?
Soms ben ik bang voor het doorschieten los komen vn die kabel als ik em soms in achteruit steek.

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 10 april 2008 04:22 PM
  [ # 1 ]

Dit kan aan een verkeerd afgestelde bediening liggen. Bij de bak zit een kabel die je daar af kunt stellen.
Maar het kan ook aan een koppeling die niet goed meer vrijkomt, een versleten drukgroep, of zelfs een versleten koppeling.

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 10 april 2008 04:29 PM
  [ # 2 ]

Heb nieuwe revisie drukgroep met nieuw koppeling…

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 18 april 2008 02:28 PM
  [ # 3 ]

Is het een vijfbak?  Die schijnen sowieso vaker moeilijk in hun achteruit te gaan. Ik heb hetzelfde probleem. Tot nu toe heeft afstellen van de bedieningsstangen en kabels niet geholpen. Ik denk dat het probleem in de bak zelf zit.
Het gekke is dat wanneer je de koppeling een klein stukje laat opkomen en tegelijk schakelt hij er wel in gaat. De kunst is alleen om dat voor elkaar te krijgen zonder dat de bak gaat kraken, niet ideaal dus.

Misschien dat de experts hier op het forum er meer over weten?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 april 2008 03:19 PM
  [ # 4 ]

Voor achteruit: Altijd eerst in zn drie zetten. dan door naar de achteruit. Voet op de koppeling houden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 18 april 2008 03:29 PM
  [ # 5 ]
DSuper5 73 schreef:

Misschien dat de experts hier op het forum er meer over weten?

Nou expert, ervaringsexpert in ieder geval. Precies deze problemen waren bij mij afgelopen toen ik de bakolie ververst heb volgens het Bogaard recept (Castrol “nog wat” zie draadje “bakolie”). Een jaartje later ben ik er achter gekomen dat het niet zozeer zat in de olie maar in het oliepeil. Natuurlijk kan er meer aan de hand zijn maar eerst maar even het peil van de versnellingsbak controleren.

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 18 april 2008 03:34 PM
  [ # 6 ]

Van drie naar achteruit is een goede tip, ga ik proberen.

Over de bakolie. Ik geloof dat ik ooit in La Bombe eens gelezen heb, ik dacht op advies van Harry Martens, om een half litertje meer dan voorgeschreven in je vijfbak te gooien, dat heb ik dus maar gedaan.

Niet zozeer vanwege het achteruit probleem, maar meer om de levensduur van de bak te verlengen.

Maar heeft niemand een idee wat de oorzaak is van die moeilijk in te schakelen achteruit?

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 18 april 2008 10:14 PM
  [ # 7 ]

achteruit

Hallo,

de achteruit versnelling is niet gesynchronizeerd. De tanden van het omkeer tandwiel zijn schuin gepunt geslepen. Het tandwiel grijpt in de primaire as en de synchronizeerinrichting van de 1ste en 2de versnelling. Hier zijn de tanden op identieke wijze geslepen. Deze punt zorgt ervoor dat het tandwiel makkelijk in de andere tandwielen kan grijpen.

Nu rijden onze dames al een tijdje en zullen de punten slijten dwz platter worden. Op een gegeven moment staan er twee platte kanten tegenover elkaar en zullen ze niet in elkaar grijpen. Even de koppeling iets laten opkomen waardoor de primaire as iets verdraaid en dan grijpt het wel inelkaar. Niet erg, wel irritant kan ik mij vooorstellen.

gr

Harry Martens.

ps, in een 5 bak kan wel 1 liter extra olie.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2008 12:30 AM
  [ # 8 ]

Gaat het ook zo moeilijk als de motor niet draait?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 april 2008 09:49 PM
  [ # 9 ]

Heb ook een DSuper met korte 5-handbak.
Ik heb de auto gekocht met 6 maanden bovag garantie en had origineel hetzelfde probleem. Het was niet meer schakelen maar forceren.
Uiteindelijk is me de versnellingskabel gebroken en heb ik een paar maanden (vakantieperiode) zonder 5e en achteruit versnelling gereden. De garage heeft het vervolgens onder de garantie verholpen en nu schakelt het allemaal een stuk beter.

Succes en schakel voorzichtig.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 20 april 2008 01:40 PM
  [ # 10 ]

bijstellen, bovenaan de kabel, 2 x sleutel 17 of 19.
Als je daar gaat draaien zie je de pook bewegen, dan moet je het wel goed krijgen normalieter.

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 21 april 2008 02:40 AM
  [ # 11 ]

Heb vandaag gezien dat het probleem bij de bediening lig.
Zit nl tegen het hoekje waar de rubber zit.
Bediening kan zo niet dieper voor zijn achteruit.
Simpel te regelen de bediening?

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 april 2008 01:08 PM
  [ # 12 ]

Afstellen naast je bak, bestuurderskant.

Eventueel speling in je dash op de asjes verminderen en op de kogels bij je schutbord.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 april 2008 01:01 AM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

Afstellen naast je bak, bestuurderskant.

Eventueel speling in je dash op de asjes verminderen en op de kogels bij je schutbord.

Eventueel teflon-spray spuiten waar de kabel de huls in verdwijnt terwijl je de pook beweegt kan denk ik ook geen kwaad ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook