1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX kopen, aandachtpunten?
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 25 maart 2005 12:45 PM

Hoi bx goeroes Smile

Ik heb al eens een bx gehad, (1.4 TE ‘89). En ben nu aan m’n 2e AX bezig.

Toch vind ik het weer tijd worden voor een BX. Dit keer minimaal een 1.6 of een diesel. (zie onderschrift) Mijn AX diesel heb ik de koppaking en remmen vervangen en deze is nu weer gekeurd en dus kan ik er nu wat geld voor vangen.
Ik weet wel wat van citroen’s en omdat mijn ax nog goed is heb ik dus alle tijd om naar een goeie bx te zoeken. (maximaal 700 euro, 160dkm tenzij het een diesel is.)

Wat zijn nou echte bx specifieke aandachtspunten? De volgende dingen weet ik al…

-remleidingen controleren op roest. (ook de rubberen slangen controleren)
-achterste draagarmlagers. (het schuin staan van de achterwielen)
-overmatig getik van de HD pomp.—> hoe vaak mag deze tikken bij stationairloop zonder dat er iemand in de auto zit? Ik dacht om de 15 seconden max ofzo?
-overige HD lekkages

Wie heeft er nog meer tips voor mij, of waar kan ik een lijst vinden? Op de site van bx club nederland kon ik het niet vinden en het forum is/was niet bereikbaar.

Groeten Rob

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 25 maart 2005 01:51 PM
  [ # 1 ]

kijk hier eens:
 

En volgens mij zijn er nog wel meer topics! Groet

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 25 maart 2005 04:16 PM
  [ # 2 ]

Ik heb thuis de ingescande pagina’s van een Citroexpert liggen, met allemaal tips waar je op moet letten bij aankoop van een tweedehands BX. Kan ik eventueel wel mailen als ik thuis ben van mijn werk?

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 25 maart 2005 04:55 PM
  [ # 3 ]

Graag! Dan zet ik ze online en post ik de link wel weer hier. Heeft iedereen er wat aan Cool

mail maar naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Waarschijnlijk kan ik ze dan a.s. dinsdag online gooien.

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 25 maart 2005 05:40 PM
  [ # 4 ]

Deze lijst heb ik ooit een ergens vandaag gehaald:

Enne, k’heb een 1.4i Deauville te koop met 195.000 km. Past niet helemaal binnen je specs, maar is wel goed onderhouden en rijd goed. Check m’n site maar eens!

Aan de prijs kunnen we wel iets doen.

Bijlage: Checklist BX

Te bekijken zonder draaiende motor.

- Achterarmlagers: als deze versleten zijn kun je een “kloenk” geluid
  horen bij het instappen, vaak herken je versleten achterarmlagers
  ook aan de BMW stand van de achterwielen /—\ , met name goed te
  zien in de hoogste stand. Bij Breaks of modellen vanaf 1991 kunnen de
  wielen iets uit het lood staan, maar niet veel.  Bij twijfel wielen
  van de grond en checken op speling.
- Alle deuren: gaan ze ook van binnenuit soepel open en dicht,
  sluiten de deuren goed aan bij de rest van de carosserie?
- Staat van de banden en reserveband.  Mijn voorkeur gaat uit naar
  Michelin banden, omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat dit
  de fijnste banden zijn voor een BX. 
- Droge uitlaat, als de uitlaat aan de binnenkant vettig aanvoelt,
  stookt de motor waarschijnlijk olie.
- Glas van de voorruit en voorlampen controleren op barstjes e.d.
- Gordels moeten soepel en volledig kunnen worden uitgetrokken, maar ook goed
  stoppen als er plotseling hard aan getrokken wordt.
- Rubbers van de ruiten.
- Linker voorruitstijl roest.
- voordeurschanieren, kofferbakbodem (met name links bij
  uitlaatsteun), roest voor de achterwielen achter het randje van de
  achterdeur: duidt op voormalige achterschade en kan leiden tot veel
  meer roest.

  Onder de motorkap

- Accumulatorbol mag iets zweten, kan jaren goed gaan.
- Benzineslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- Wanneer is de dynamo vervangen, gaat ongeveer 150.000 km mee,
  hoewel het kan verschillen.
- Nippels koelsysteem goed bekijken, geen lekkage?
- Staat olievuldop: als ‘mayonaise’: beetje vocht in olie: mogelijk
  recent veel korte ritten gereden of een kvs lekkage intern.
- Peil koelvloeistof: niveau moet 25 tot 30 cm onder rand zijn
  (volgens Haynes).
- Waterslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- roest bij binnenspatbordranden voor
- (turbo)diesel. Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur
  los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een
  korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of
  gescheurde kop of koppakking.
- Het is een goede test als de dieselmotor volledig koud gestart
  wordt, vooral met koude. ALs de motor gelijk vlot aanslaat en per
  direct regelmatig loopt zegt dit al veel over de staat van
  onderhoud. Als de motor slecht aanslaat maar na enige tijd wel
  regelmatig loopt (nagelen mag) dan is of de wax-thermostaat ( EUR
  25)slecht of de gloeibougies (65 EUR).
- Let op de eerste uitlaatgassen na het starten. Wit duidt op
  waterdamp, blauw op halfverbrande olie.

  Onder de auto

- HD-leidingen onder moeten niet geroest zijn. Let vooral op leidingen van
  voor naar achter onder de B stijl en bij de krullen bij de achterbrug.
- Controleer conditie remblokken en schijven. Ernstig gegroefde schijven
  zullen tzt vervangen moeten worden. Remblokken moeten nog min. 4 mm
  profiel hebben.

  Voor de proefrit

- Controleer of alle lichtjes van dashboard goed werken.
- Indien aanwezig, werkt de radio?
- Zijn de spiegels goed verstelbaar?

  Voor de proefrit met draaiende motor

- Tikt hd-regelaar niet te snel? (sneller dan eens per 10 seconden
  duidt op voorraadbol die vervangen moet worden of te grote
  retourstromen in een van de hydraulische componenten, bij voorbeeld
  de voorpoten of de hoofdremklep.
- Controleer de handrem.
- Controleer de koppeling.
- Hoeken auto bij lopende motor en normale rijstand indrukken en
  controleren of ze binnen 5 seconden reageren.
- Veert de auto goed? De auto moet op de hoek makkelijk 15 cm
  ingedrukt kunnen worden.
- Verschillende hoogten zonder kraken en springen. Beetje kraken naar
  de hoogste stand mag wel, als het alleen het laatste stukje is.
- Diesel: een diesel mag met koude motor best wat grijze rook
  uitstoten met gasgeven. Met warme motor (maak een proefit van
  minstens een minuut of 20 om ook de pretaties van de turbodiesel
  bij warme motor te kunnen beoordelen) mag een ongeblazen diesel
  niet of nauwelijks roken (en zeker niet continu). Eeen turbodiesel
  mag zwarte rook uitstoten met stevig acceleren of zware continue
  belating (categorie zware aanhanger). Een diesel die grijze rook
  uitstoot verbruikt olie. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn,
  maar houdt rekening met de extra kosten voor bijvullen. Het hoeft
  de betrouwbaarheid niet aan te tasten. Flink zwart roken kan duiden
  op versleten verstuivers (180 EUR)

  Tijdens een proefrit.

- Let op wiellagers: maken ze geen geluid (gillend of bonkend) bij 80
  km per uur en koppeling los? Versleten wiellagers gaan brommen
  evenredig met de snelheid.
- Gaan alle ramen soepel open en dicht?
- Let er bij het remmen op of de auto niet scheeftrekt.
- Ruitenwissers: geen gepiep over droge ruit.
- Schakelen moet soepel gaan, hoewel de BX af fabriek al enigszins
  hakerig schakelt.
- Ruiten sproeiers testen.
- Zijn de stoelen niet uitgezeten?
- Verwarming en ventilator testen
- Achterruitverwarming testen.


  Vragen aan de verkoper/controle onderhoudsboekjes.

(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)

- Accu (3 tot 4 jaar)
- Bougies (20.000 km).
- Brandstoffilter (GTI motor: 80.000 km, diesel om de 20.000 km)
- Chassis nummer controleren met papieren.
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
  80.000 km).
- Kleppen gesteld?
- Luchtfilter (30.000 km).
- Octopus ooit vervangen?, zou pluspunt zijn, maar hoeft niet.
- Olieverbruik niet te hoog. (meldt de verkoper meestal niet zelf).
- Veerbollen (60.000 km/ 2 jaar controle en evt. bijvullen).
- Vloeistoffen recent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
  jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 26 maart 2005 11:22 PM
  [ # 5 ]
Kakelbont schreef:

Graag! Dan zet ik ze online en post ik de link wel weer hier. Heeft iedereen er wat aan Cool

mail maar naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Waarschijnlijk kan ik ze dan a.s. dinsdag online gooien.

Je krijgt een paar jpg plaatjes van me.
Wou je de Mb verslindende (mooiere) BMP versies ook nog?

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 28 maart 2005 01:12 AM
  [ # 6 ]
BX16TGI schreef:
Kakelbont schreef:

Graag! Dan zet ik ze online en post ik de link wel weer hier. Heeft iedereen er wat aan Cool

mail maar naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Waarschijnlijk kan ik ze dan a.s. dinsdag online gooien.

Je krijgt een paar jpg plaatjes van me.
Wou je de Mb verslindende (mooiere) BMP versies ook nog?

Zou je deze ook even naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) willen mailen?

Groetjes,

Daan

ennuh, op marktplaats vond ik een bx diesel met nwe apk voor 450 euri
zie: http://www.autoberg.nl/index2.htm

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2005 01:24 AM
  [ # 7 ]
easternnl schreef:

Deze lijst heb ik ooit een ergens vandaag gehaald:

Bijlage: Checklist BX

Te bekijken zonder draaiende motor.

.....knip…....

Mooie opsomming van de punten waar je op moet letten bij aanschaf van een BX (diesel)  Smile

Ik zou er nog een puntje aan toe willen voegen…en dat is de ene Ruitenwisser-as….haal de wisser even van het raam af en kijk of die as niet te veel speling heeft….wat namelijk (bij regen) resulteert in het *slaan* van de arm….en dus nogal wat *herrie* tijdens het rijden….wat knap irritant is. Confused
(is een kwaal van BX’en)

Vernieuwen kost flink wat geld, want die as zelf kun je niet zo kopen…je moet het hele mechaniek vernieuwen…..en kost (uit mijn hoofd) een 90 euro.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 28 maart 2005 01:33 AM
  [ # 8 ]

Ze komen er aan, waarschijnlijk morgen, ik zit nu op mijn werk.

DaanDus schreef:
BX16TGI schreef:
Kakelbont schreef:

Graag! Dan zet ik ze online en post ik de link wel weer hier. Heeft iedereen er wat aan Cool

mail maar naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Waarschijnlijk kan ik ze dan a.s. dinsdag online gooien.

Je krijgt een paar jpg plaatjes van me.
Wou je de Mb verslindende (mooiere) BMP versies ook nog?

Zou je deze ook even naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) willen mailen?

Groetjes,

Daan

ennuh, op marktplaats vond ik een bx diesel met nwe apk voor 450 euri
zie: http://www.autoberg.nl/index2.htm

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 28 maart 2005 02:25 AM
  [ # 9 ]
DaanDus schreef:

ennuh, op marktplaats vond ik een bx diesel met nwe apk voor 450 euri
zie: http://www.autoberg.nl/index2.htm

Hmm, nieuwe APK staat bij de ‘opties’, dus weet niet of dat ook bij de prijs in zit.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 maart 2005 02:33 AM
  [ # 10 ]

(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
  80.000 km).

Nou, de distributieriem “mag”  bij latere modellen met aangepaste poelies zelfs 120.000 km blijven zitten. Men is er wat huiverig om en gaat daarom naar de 80.000 km.
De riem wordt in de praktijk ook “op tijd” dwz. eens per 5 jaar vervangen.

Let dus op de datum én het kilometrage.  10000 km maar wel 6 jaar terug betekent dus óók “ogenblikkelijk te vervangen”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 28 maart 2005 02:43 AM
  [ # 11 ]
karel schreef:

(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
  80.000 km).

Nou, de distributieriem “mag”  bij latere modellen met aangepaste poelies zelfs 120.000 km blijven zitten. Men is er wat huiverig om en gaat daarom naar de 80.000 km.
De riem wordt in de praktijk ook “op tijd” dwz. eens per 5 jaar vervangen.

Let dus op de datum én het kilometrage.  10000 km maar wel 6 jaar terug betekent dus óók “ogenblikkelijk te vervangen”.

Is dit omdat het materiaal van de riem vergaat?

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
de neefies
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 25-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 02:46 PM
  [ # 12 ]

mijn bx tikt dan wel heel vaak om de 2 sec Crying or Very sad
kan dat kwaad

als je het verband niet snapt moet je geen verpleegster worden

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2005 04:55 PM
  [ # 13 ]

mijn bx tikt dan wel heel vaak om de 2 sec
kan dat kwaad

Nieuwe hoofdveerbol doet wonderen. :lhm Dit is de vijfde veerbol, deze vind je in het midden onder je auto net achter de voorbumper. Of het kwaad kan weet ik niet, ben geen expert… Maar het lijkt me niet goed voor de pomp??

Kijk ook eens hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162342

Serge.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2005 05:05 PM
  [ # 14 ]
de neefies schreef:

mijn bx tikt dan wel heel vaak om de 2 sec Crying or Very sad
kan dat kwaad

Net als wat Voge hierboven al zei….een nieuwe VOORRAADBOL zal dat euvel zeer waarschijnlijk verhelpen.
Is zo gebeurd….evt kun je hem ook laten vullen bij een Citroen-specialist, die zo’n installatie ervoor heeft.

Kost je de kop niet.

Hier bijvoorbeeld….:

http://www.citroenfieten.nl/

Profiel  
 
de neefies
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 25-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 05:19 PM
  [ # 15 ]

dank je zal er meteen werk van maken .
heb hem net 3 weken en zou het heel erg vinden dat ie nu al stuk gaat Sad

als je het verband niet snapt moet je geen verpleegster worden

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook