Zwaar getik in/aan mijn Rcilinder op m’n nieuwe 2pk
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 04 april 2008 03:30 AM

Heb sinds begin maart mijn 2pk 6.
Eend maakte vreemd extra geluid.
Nu bezig aan groot onderhoud.
En aan rechter cilinder gezien dat deze zeer dicht stond,
nu deze goed gezet 20 bij warm lopen (25) en het probleem is gevonden!
De rechter maakt nu een zwaar getik geluid linker is ok zoals het hoort.
Wagen deed ook maar 80 en starte niet goed, zou denken dat ie maar met 1kant start.
Ook met nieuwe bougies en er zit een el.onsteking op, die nu ook bijgeregeld is.
Nu alles klaar maken om moter uit te vissen en het probleem te acher halen.

Mensen met weet voor dit probleem?
Mss al vragen kan je 1cilinderkant krijgen of iemand liggen?
Rubbers gemakkelijk te krijgen? want ik ga ze beide lossen

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 04 april 2008 11:45 PM
  [ # 1 ]

Ehm..even kijken of ik het verhaal begrijp: de motor van je 2CV liep niet lekker, je hebt de klepspeling gesteld en je hoort nu bij de rechterkant van de motor een tik.

Het maakt veel uit “wat voor soort” tik het is; qua geluid bedoel ik. Het tikken van de kleppen is een ander geluid dan het zwaardere geluid van versleten drijfstanglagers oid. Een tik kan meerdere oorzaken hebben. Je kunt om beter te bepalen waar het vandaan komt met een lange schroevendraaier of nog beter een echte stetostcoop luisteren als de motor draait (Trouwens: klepspeling stellen doe je bij een 602cc motor van een eend KOUD, en dan idd op 0.2 mm!)

Met de rubbers bedoel je de brilrubbers? Die zijn goed te krijgen, net als de klepdekselpakkingen. Ben benieuwd wat je tegenkomt als je de kop demonteert, maar als je het hebt over een zware tik kan ik me bijna niet voorstellen dat het aan de cylinderkop ligt…

Maar mocht het eraan liggen; alle onderdelen om koppen te reviseren zijn prima te krijgen. Ook zuigers en cylinders zijn te koop. Goede nokkenassen en krusassen is iets lastiger. Ik zou toch die kleppen nog eens stellen zoals het hoord. Koud.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 05 april 2008 04:48 PM
  [ # 2 ]

Heb je tijdens het kleppen stellen ook gekeken naar de speling van de tuimelaars op hun asje?
Het komt volgens mij niet vaak voor maar de tuimelaars wilen wel eens uit slijten met een onverklaarbare tik als gevolg.

Succes, piet

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 06 april 2008 12:01 AM
  [ # 3 ]

Dat is waar ook. Klopt idd. Heb ik ook wel eens meegemaakt bij de Ami van Finn, een vriend van mij. Hij was vergeten het verende ringetje aan de onderkant van de tuimelaar terug te zetten. Dat tikte behoorlijk! Na terugplaatsen was het over.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 10 april 2008 03:55 PM
  [ # 4 ]

Gisteren motor uitgehaald, coulache gelost niets aan te merken.
Vanavond ga ik zuigers lossen en rest van die kant van coulache.
Zou het getik van andere kant kunnen door komen?

Als ik moet beginnen met nieuwe zuigers, cylinders of coulache
Zou het niet beter zijn om een revisie ruilmotor te kopen?
(als m’n budget het toe laat)
Bij cassis hebben ze er, heb prijs gevraagd aan VEGE moteurs.
995€ en 360€ inruil voor oude motor + 2 jaar garantie!
Iemand al een revisie motor gekocht? waar?
Foto’s volgen

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 15 april 2008 02:32 AM
  [ # 5 ]

Vandaag pistong los gedaan van tikkende kant.
Duidelijk te zien dat er krassen in zitten aan rand.
Dus voordien eens vastloper gehad…

Nu aan mij de keus cilinders en pistongs vernieuwen,moter laten reviseren of nieuwe kopen

Iemand mij wat raad welk keus in neem?

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 15 april 2008 04:13 AM
  [ # 6 ]

Even voor de duidelijkheid:
- coulache -> culasse = cilinderkop
- pistongs -> pistons = zuigers

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 15 april 2008 11:57 AM
  [ # 7 ]

Wat is wijsheid…..
Zuiger vervangen en eventueel de bus(cylinder). Blijft de vraag in welke staat is de krukas en de nokkenas. De krukas geeft vaak op langere temijn slijtage en zeker als er weer vol vermogen opkomt. Nieuwe bussen en zuigers geeft weer vol vermogen en dat nekt vaak de krukas. Nou dan moet er dus een complete revisie en dan kun je misschien weer beter een revisie blok nemen. Over vege motoren heb ik hele wisselende reacties gehoord. En wat is dan weer waar. Wanneer je het allemaal zelf doet en goed doet weet dat het goed is.
Wat je ook kunt doen is een andere zuiger en bus plaatsen. Een gebruikte. Dan is het vermogen niet vol, en kan de krukas het misschien wel aan. Je moet het bigend eigenlijk proberen te meten om te kijken hoe het met de speling gesteld is.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met je beslissing, en het je niet nog moeilijker heb gemaakt.

Succes,

Feiko

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 15 april 2008 08:50 PM
  [ # 8 ]

heb zeer jonge ruilmotor gevonden,
motor heeft 5jaar los gestaan met olie.
Wel wat roest aan gekomen,als je los met de hand draai komt ie vast na 3-4 toeren links en rechts.?!

Deze uitkuisen en gebruiken mss,

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 15 april 2008 10:50 PM
  [ # 9 ]

als je los met de hand draai komt ie vast na 3-4 toeren links en rechts.?!

Er zit dan een klep in de weg die dus niet terug wil komen. Die klep heeft vijf jaar in die positie gestaan en vind dat een leuke plek nu zeg maar Surprisedops:
Dat moet dan allemaal los gemaakt worden en even de roest uit het spruitstuk halen zodat dat niet ook tussen een klep gaat zitten met alle gevolgen van dien.  Dan moet het wel weer hobbellen dacht ik zo. De bussen zijn dus niet veroest begrijp ik? Daar zat olie in? Dat is wel essentieel. Anders lost het niks op. Die klep kun je waarschijnlijk met wat gepaste liefde idiot wel weer in beweging krijgen.

Succes Exclamation

Ik lees het wel.

Feiko

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 15 april 2008 11:13 PM
  [ # 10 ]

ja net wat feiko zegt, kijk even of de bussen niet geroest zijn. als je klep jaren heb opengestaan weet je het nooit natuurlijk ook al is er olie in gegooid.

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 16 april 2008 02:16 AM
  [ # 11 ]

Ondertussen alles gelost,
bussen zijn ok.
Aan 1 kant zat halve ton vuil, zand,... binnen culasse.
Zonder culassen draait ie zeer vlot mijn ruilmotor.
Dus moet nog kijken of er een klep vast zit.
Alleen heb ik geen sleutel om kleppen te lossen, want die wil ik controleren.

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 19 april 2008 11:45 PM
  [ # 12 ]

hier foto van probleem

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook