Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:bedoel jij het gereedschap om de veer in te knijpen?
yep. superhandig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
even offtopic, heb je dat gereedschapje ook nodig bij het vervangen van de remblokken? Dat staat namelijk ook nog op mijn programma. Zo ja, kan het ook zonder dat gereedschapje of maak je dan jezelf gek?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor je remblokken niet. Dan kan je een ander gereedschapje kopen om de zuigers terug te drukken maar ik neem altoijd een waterpomp tang en knijp het blok aan zn oortje terug.
Eerst het eerste blok vervangen, dan het tweede enz. Niet twee blokken eruit trekken en dan 1 zuiger terug drukken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
GW-tje schreef:bedoel jij het gereedschap om de veer in te knijpen?
Heb ik nog NOOIT gebruikt , gewoon de 4 bouten van de handremklauwen lossen van de bak , regeling en beetje loszetten en de hele handel opzij leggen met kabel en al
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat kan ook. Kan wel heel vast zitten die bouten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goed nieuws!
De koppeling bleek goed te zijn, in ieder geval van buitenaf maar ook qua (rijgedrag), samen met een kennis die er meer kijk op heeft dan ik en ook voor de DS-club schrijft heb ik er van de week naar gekeken en we konden niks vinden. Dus dan de bakolie checken. Wat bleek? ik zag een druppel aan beide aftappluggen hangen, toen wist ik eigenlijk al genoeg. Olie afgetapt, in totaal kwam er iets van een kwart liter (!!!!!) olie uit, terwijl er 2,25 liter in moet! Tja, dan schakelt ie lastig. Heb de koeltunnel verwijdert (die bleek trouwens gescheurd aan de onderzijde) en bakolie bijgevuld, had alleen niet genoeg olie dus heb nog noiet gereden. Wel meteen de luchtslang voor de bijrijders frisse lucht gemonteerd, nu kon ik er goed bij en dat ding lag al een jaar in de garage. verder nog wat draadjes en stekkertjes opgefrist nu we erbij konden. Ik hoop dat ik mijn versnellingsbak niet te veel heb beschadigd, we zullen zien.
Twee vraagjes:
- kan ik ook teflontape om de aftapplug doen naast die koperen ring (heb wel nieuwe ringen gebruikt, maar voor de zekerheid)?
-Heeft iemand nog een goede koeltunnel liggen, die mijne is gescheurd aan de onderkant, het metaal maar ook de zak is stuk.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gelukkig is het niet je koppeling! Teflon is niet nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koeltunnel? In hopen te vinden op Citromobile….
Citroen!
ok mooi
slecht nieuws: vanavond eindelijk tijd om olie bij te vullen en aandacht aan de wagen te geven. Proefritje gemaakt: hij schakelt nog steeds belabbert, zij het ietsiepietsie beter dan zonder bakolie…
Ik vrees dat ik te lang zonder voldoende olie heb gereden, waardoor ik schade aan de bak heb, bijv. synchronisering stuk??
Ben bang dat er een andere bak opmoet. revisie zal wel erg duur worden.
Flink balen
morgen maar eens naar Limmen bellen…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jammer! Misschien ff Sanders bellen? Die hebben vast nog wel een bak liggen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Revisie kost 1400 eu of iets dergelijks. Martens kan em wel testen denk ik.
Beschrijf je ‘slecht schakelen’ eens?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Als je wel goed schakelt met de motor uit, komt je koppeling waarschijnlijk nog steeds niet goed vrij. Niet elke DS kenner beoordeelt dit goed, weet ik uit ervaring…
bogaard77 schreef:
Beschrijf je ‘slecht schakelen’ eens?
Moeilijk in z’n één, in achteruit kraakt ie. Opvallend is de ene keer schakelt ie soepel door alle versnellingen heen, de andere keer totaal niet. stug in z’n versnelling, regelmatig gekraak. heb trouwens nauwelijks speling en vrijwel geen vrije slag op de koppeling, afstellen vind ik erg lastig, lukt niet goed. Ik dacht altijd dat de paar druppels olie die altijd onder de wagen lagen lhm waren, maar dat bleken duppels bakolie te zijn. Hij lekte dus al zo lang ik ‘m heb en na de oliewissel ben ik inmiddels 15.000 km verder, waarvan een groot deel dus vermoedelijk met te weinig olie. Daardoro is de kans groot dat de synchomesh ringen stuk zijn/versleten, zo las ik.
Hij lekt trouwens nu nog steeds, onderdanks nieuwe koperen ringen en strak aandraaien. daarom ga ik toch maar voor de combi: koperen ring+ teflontape.
Tja, wat nu? andere bak eronder, dan weet je ook niet wat je hebt. revisie is idd duur maar dan heb je zekerheid. kan ook een rotte ds kopen met goed blok en bak, bijv een dsuper5, en de boel overzetten. Maar dan zijn we meteen weer een tijd van de straat en zie ik mijn vriendin nog minder…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kraken bij inschakelen achteruit kan alleen komen door niet goed vrijkomende koppeling, de achteruit is niet gesynchroniseerd…
Zet de auto op de krik met een wiel vrij, laat helper inschakelen met ingetrapte koppeling en houdt die ingetrapt.
Blijft het wiel draaien, dan ligt het toch echt aan je koppeling.
Als je drukgroep met vingers hebt kan er eentje (gedeeltelijk) breken, de koppelingsplaat kantelt dan beetje tijdens ontkoppelen, en houdt je dus gedeeltelijke aandrijving bij schakelen. Soms helpt beetje verder stellen om thuis te komen, maar de vinger geeft steeds meer mee, en moet je toch vervangen.
Alleen de bak hoeft er trouwens af, de motor kan blijven zitten.
Is op zich wel te doen in een dag of twee, voor zover je geen andere mankementen tegenkomt als je de boel uit elkaar haalt (handremkabel, bedrading, koelwaterlekkage ed).