Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Goed..ik ben merkgek, daar is niets meer aan te doen…
Toch kijk ik ook zonder mijn ‘afwijking’ wel tien keer liever naar een langsrijdende C6 dan naar een 5-serie of E/C-klasse.
Dat heeft niets met een afkeer voor duits te maken (ook daar worden soms best mooie auto’s uitgepoept), maar ze doen het niet voor mij.
Vroeger (pak-em-beet 10/12 jaar geleden) was je de man als je een Audi 80 onder je kont had.
Tegenwoordig rijdt iedereen een A4 dat je zelfs in je Astra weer opvalt…
Dan is het toch oogstrelend dat er nog zoiets als een C6 of Alfa bestaat?
Wat me opvalt is dat, wanneer ik met collega’s over auto’s praat, veel mensen nog steeds over merkimago’s praten van 20 jaar geleden.
“Frans en Italiaans rot onder je kont vandaan, Volvo’s zijn veilig, saai en hebben zeeën van ruimte… etc etc etc”.
Yeah right: ooit wel eens in een C30, S40 ofzo gezeten achterin?
Frans scoort tegenwoordig op veiligheid zelfs nog béter dan Volvo, en de laatste Peus of Cit die spontaan uit elkaar viel van roest zijn alweer dik 15 jaar oud…
Mensen moeten gewoon rijden wat ze mooi of prettig vinden, en in dit calvinistische land mag je blijkbaar niet teveel afwijken van ‘de standaard’.
Dus als je buurman een Golf rijdt, moet jij ook aan de Golf, want dat geeft rust in het straatbeeld….
NOT
‘Spirit of avant-garde’
Re: betrouwbaarheid
CITROENIST TOT IN DE KIST schreef:
Ik kan het niet meteen terugvinden (Eviltwin ??) Maar ik heb een tijdje terug statistieken gezien (ik denk ANWB) en daar bleek dat wanneer je eveneens kijkt naar het 2e gebruik (dus als auto wordt doorverkocht), dus lifecycle na 5 -6 jaar, de Japanners helemaal niet boven de Duitsers staan. de meeste statistieken kijken naar betrouwbaarheid 1e aankopers en dan over de eerste 3 jaar. Again, eviltwin je zalf vast wel ergens de statistieken hebben liggen (zoals steeds )
Ik vetrouw die zgn betrouwbaarheidstatistieken eigenlijk nooit. Het zijn meestal verkapte tevredenheidstatistieken.
Pechhulp zegt ook niks, omdat daarin idd de nieuwe auto’s met eigen pechdienst niet in voorkomen. Bovendien zegt het niks over de aard van de storing (verkeerde brandstof tanken of een lekke band rijden zit er ook in)
De enige betrouwbare statistieken zijn m.i de Franse APK (Controle Technique) gegevens. Vanaf 4jaar wordt iedere auto elke twee jaar gekeurd. Een auto mag alleen doorverkocht worden met een hooguit half jaar oude CT. Het percentage is afkeur/herkeuring. NB de Franse APK is stukken strenger dan de onze, er wordt in veel meer categoriën gecontroleerd en beoordeeld, hier van zijn per model cijfers beschikbaar.
Als merk is Citroën vrij gemiddeld, net als Mercedes of Mitsubishi.
uitmuntend
1ere: Toyota 4.8%
2ieme: Mazda 5.8%
3ieme: Honda 6.2%
goed
Suzuki 8.2%
Hyundai 8.2%
BMW 9.3%
Volvo 9.4%
Nissan 9.6%
Saab 10%
Skoda 10.1%
gemiddeld
Ford 11.1%
Audi 11.1%
Mercedes 11.4%
Citroen 11.4%
Mitsubishi 11.4%
Alfa Romeo 11.7%
Kia 11.8%
Peugeot 12.2%
Jeep 12.4%
Matig
Renault 13.1%
Opel 13.2%
Volkswagen 13.3%
Daewoo 13.7%
Chrysler 14.3%
Seat 14.3%
Lancia 14.6%
Fiat 15%
Slecht
Rover 16.1%
Land Rover 19.7%
De Japanners hebben hierbij het voordeel dat ze in Frankrijk een relatief jong wagenpark hebben (het land is pas sinds 1992 echt open voor Japanse producten, andersom is dat overigens nog steeds niet het geval)
Kijk je niet naar merken maar naar vergelijkbare modellen dan springt Citroën er positief uit:
Citroen Xantia 1993 3,91%
Toyota Avensis 1998 4,15%
Citroen C5 2001 4,22%
Honda Accord VI 1998 4,95%
VW Passat V 1996 5,56%
Peugeot 406 1995 6,18%
Ford Mondeo 1993 7,03%
Audi A4 1995 7,18%
Renault Laguna II 2000 7,94%
Renault Laguna I 1993 8,57%
Helaas geen gegevens van de A4 2001 of Mondeo 2001. p407 etc zijn te jong. Maar ga er maar vanuit dat ze geen enorme sprongen vooruit zullen maken van model tot model:
Laguna I 8,5% -> Laguna II 8%
Xantia 3,9 C5 4,2%
ik verwacht van de Laguna III geen wonderen.
Een klasse kleiner:
Honda Civic VII 2001 3,02%
Peugeot 307 2001 4,71%
Citroen Xsara + Picasso 1997 5,19%
Toyota Corolla 1996 5,26%
Nissan Almera 1995 5,35%
Renault Megane I + Scenic 1995 5,70%
VW Golf IV 1998 6,01%
Audi A2 2000 6,45%
Peugeot 306 1993 6,50%
Honda Civic VI 1995 7,05%
Ford Focus 1998 7,45%
Renault Megane II + Scenic 2002 7,89%
Opel Astra II 1998 7,99%
een sprong achteruit kan wél:
Megane I 5,7% Megane II 7,9%
http://www.entretien-auto.com/fiabilite_cout_entretien.php?stats
NB samenwerking met Mitsubishi “om de qualiteit te verbeteren” is onzinnig (vooral niet als productie bij Nedcar plaats vindt)
Vroeger (pak-em-beet 10/12 jaar geleden) was je de man als je een Audi 80 onder je kont had.
12jaar geleden was er al een A4. Ik heb 18jaar geleden gelest in een a80 en dat is echt een prutwagen. Doe dan maar een Bix.
Yeah right: ooit wel eens in een C30, S40 ofzo gezeten achterin?
Zelfs een s60 is te klein om achterin te gebruiken voor volwassenen. Zitten gaat net, maar instappen is onmogelijk, maar daar heeft de nieuwe C5 ook last van
Mensen moeten gewoon rijden wat ze mooi of prettig vinden, en in dit calvinistische land mag je blijkbaar niet teveel afwijken van ‘de standaard’.
Een deel van dit land is calvinistisch, een deel bourgondisch. Ik sluit me liever bij dat laatste gedeelte aan.
de C5 is een alternatief voor die Duitse leasebakken en de C6 is voor de ‘echte’ Citroën liefhebbers
Privé kopers zijn, gemiddeld genomen, bejaarden die Picanto’s kopen. Leaserijders kopen alles vanaf de Golf. Zo zit de markt in elkaar. Van liefhebberij kan je niet leven als massa-fabrikant.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Dat is een heel interessant lijstje hierboven. De lijstjes van ADAC/TüV ed zijn altijd pechlijstjes?
In de VS heb je nog wel van die consumentenindex lijsten, maar die lijken volgens mij sterk op de subjectieve Consumentenbond uitkomsten. Ik heb verder nog nooit APK resultaten gezien, zijn die úberhaupt beschikbaar?
Prima toelichting trouwens Eviltwin. Die CT informatie komt weer van Planète-Citroën zeker.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Dat is een heel interessant lijstje hierboven. De lijstjes van ADAC/TüV ed zijn altijd pechlijstjes?
ADAC en ANWB zeker; TÜV-statistieken ken ik niet.
In de VS heb je nog wel van die consumentenindex lijsten, maar die lijken volgens mij sterk op de subjectieve Consumentenbond uitkomsten.
Komt nog bij dat die onderzoeken (JD Powers bijv. in zowel US als UK) kijken naar nieuwe auto’s. Defecten bij aflevering (30dagen) of na drie jaar. Dat zegt natuurlijk niks over de betrouwbaarheid.
Ik heb verder nog nooit APK resultaten gezien, zijn die úberhaupt beschikbaar?
dunno :
Prima toelichting trouwens Eviltwin. Die CT informatie komt weer van Planète-Citroën zeker.
Stond al lang in mijn favorieten, komt altijd van pas
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije