Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 29-04-2007
- BX 1.9 GTi
- Xantia 1.8 16v
Gewoon een auto om verliefd op te worden. Al die genen die een duitse auto rijden vinden Citroën helemaal niks (ik vindt die duitsers niks maar goed) maar 9 van de 10 hebben nog nooit in 1 gereden en dan piepen ze toch anders wanneer ze dat dan toch eens een keer doen
Mijn vrouw zegt luid op “ik vond de Xantia mooier” maar over de BX zegt ze “deze rijdt toch stukken beter”
Ik vindt het gewoon een prachtig model lekker strak en ook weer niet te en dat ze weinig kosten en een laag eigen gewicht ‘hebben is mooi meegenomen voor de portemonnee.
Ik ben al heel lang gek op Citroëns met HP vering en dat is denk ik begonnen omdat de vader van mijn oude basisschoolkameraad altijd een Citroën met HP had en dat is blijven hangen.
Ik ben gewoon gek op de BX!
Citroën C3 1.6 e-HDi 2011
Exen: Xantia 1.8 16V ‘98, BX 1.9D ‘92, BX 1.9 GTi ‘87, Xantia 1.8 16V, Xsara Berline 1.4 LPG
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
bx
Ja Phoenix, dat had ik dus ook. Mijn oude schoolkameraad was ook een Fries, kon hij ook niets aan doen trouwens, ( een Beintema) en apotheker, reed altijd Citroen. (en nu nog steeds) Als kleine jongen dacht ik dat de vader wel gehandicapt moest zijn, met al die knopjes bij zijn stuur, (Gs, Gsa) maar als je ouder word, weet je wel beter!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
.......
begonnen met een GT, supersnel menig bmw en ja porsche eruitgetrokken zodat z eniet meer naar rechts drufden te kijke van schaamte.. terwijl ze eerst minachtend keken..
tja mijn pa had ooit een 2cv en een gsa…
heb ook volvo (saved my life) gereden, deawoo, allegro, austin, 1 week een panda(tja), maar de vering van citroen is het beste, in de stoelen vergeet je je rugpijn, en ze zijn goedkoop. Onderdelen zat te vinden. Waarom 20.000 euro voor een 2ehands golf kopen (model 1 t/m 5 zien er hetzelfde uit) als je voor stukken minder een BX hebt en er wat tegenaangooit om het optimaal te krijgen. scheelt je zeker 18000 euro.
En een beenruimte en hoofdruimte zat , ben 1.95 .
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ligt als een blok op de weg, zelfs moderne auto´s komen vaak niet in de buurt van de wegligging van een goed verende BX met goede banden. En een BX is zo lelijk dat het leuk is. Het zal wel een afwijking zijn in de rechter hersenkwab…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Waarom de BX…
Mijn eerste BX was mijn 6e auto. (In totaal heb ik inmiddels meer dan 25 auto’s gehad ops:).
Het was de eerste auto waarbij ik vanaf de eerste meter met een glimlach op mijn gezicht achter het stuur heb gezeten.
En die glimlach, die heb ik nog altijd als ik met mijn huidige BX op pad ga.
Het starten, omhoog komen, het eigenwijze van het model… Die glimlach blijft er ook als er weer eens iets stuk is of (wat ook vaak voorkomt) ‘tijdelijk’ niet functioneert. ‘Effe’ maken, zeg ik dan. Dat deed ik bij andere merken niet, dat was dan meteen een kl***bak enzovoorts. Maar de BX vergeef ik altijd.
Plus, al meer genoemd, de (betrekkelijk) eenvoudige techniek, de mogelijkheid om aan onderdelen te komen.
Verder ben ook ik verknald door mijn vader, die een driekwart jaar met een GS Break heeft gereden. Hij deed de auto toen weg (en zei me ook er nooit een te kopen, hij was niet tevreden…) maar ik was verkocht. Verkocht aan… ja juist, de hydro-pneumatiek
En dat is dus de laatste reden. de vering. Afgezaagd als reden om een BX te rijden, vast, maar voor mij hét punt op de I. Karakter en vering maken de auto.
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Man wat een reacties!
Ik persoonlijk kan het eigelijk niet goed zeggen; ja, de vering is goed, het desing is “apart”, het is zuinig en goedkoop en makkelijk te repareren.
Voor het werk moet ik vaak met een huurauto op pad.
Dan krijg ik van alles mee, van een Volvo V70 tot een Ford Confusion.
Als ik dan zo’n auto terug heb gegeven aan de portier, en dan met de BX die eerste bocht de glaslaan op neem, dat gevoel is voor mij “het BX gevoel”
Zo van: JA! zo moet een auto rijden!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hilko16TZI schreef:Waarom de BX…
Mijn eerste BX was mijn 6e auto. (In totaal heb ik inmiddels meer dan 25 auto’s gehad ops:).
Het was de eerste auto waarbij ik vanaf de eerste meter met een glimlach op mijn gezicht achter het stuur heb gezeten.
En die glimlach, die heb ik nog altijd als ik met mijn huidige BX op pad ga.
Het starten, omhoog komen, het eigenwijze van het model… Die glimlach blijft er ook als er weer eens iets stuk is of (wat ook vaak voorkomt) ‘tijdelijk’ niet functioneert. ‘Effe’ maken, zeg ik dan. Dat deed ik bij andere merken niet, dat was dan meteen een kl***bak enzovoorts. Maar de BX vergeef ik altijd.
Plus, al meer genoemd, de (betrekkelijk) eenvoudige techniek, de mogelijkheid om aan onderdelen te komen.Verder ben ook ik verknald door mijn vader, die een driekwart jaar met een GS Break heeft gereden. Hij deed de auto toen weg (en zei me ook er nooit een te kopen, hij was niet tevreden…) maar ik was verkocht. Verkocht aan… ja juist, de hydro-pneumatiek
En dat is dus de laatste reden. de vering. Afgezaagd als reden om een BX te rijden, vast, maar voor mij hét punt op de I. Karakter en vering maken de auto.
Zo ervoer/ervaarde ik het ook toen ik van een BMW 320 naar BX 1,4 ging…Wat een verademing…...
tja hier spreekt 44 jaar citrofilie(ik ben bija 45)
eerst eenden, toen ami8break, toen een eurocasion audi 100, vervolgens gs, gsa 2bx 3 xantia thuis gehad
een bx is een perfecte mix,mits je er goed voor zorgt. het is geen doorsnee leasebak ,zoals een astra of een 207.
verzorg je haar beloot ze jou
verzorg je haar niet straft ze je wel af
mn bx14 zegt iedere morgen Savoir vivre.
nog meer woorden nodig?
de citroen-liefhebber
Toen ik 21 werd (afgelopen november) kreeg ik BX chic cadeau van mijn ouders. Nog nooit was ik zo blij geweest met een cadeau.
In de jaren 90 hadden mn pa en ma ook altijd al gezworen bij BXen en ik denk dat dat ook een grote rol speelt. Verder valt er veel te zeggen over m’n BX. Het is een Chic, een “luxe” uitvoering van de BX. De vering die door vrienden van mij welleens het vliegend tapijt wordt genoemd wordt door ieder een, jong en oud, rijk en arm geroemd en nu ik er BX sport velgen onder heb liggen vind ik em echt helemaal af.
Het allermooiste aan de de BX feeling vind ik nog dat de bx over het algemeen als een heel mooi design wordt beschreven en door anderen juist als heel afschuwelijk. Maar ik ken maar weinig mensen die er tussenin zitten of er neutraal over denken.
Ik denk dus dat je het moet zien, het BX gevoel heb je, of heb je nooit gehad.
Ik denk dat het bij mij meer het hydro-pneumatique gevoel is dat overheerst.
Mijn Bixje doet het prima, rij met veel plezier erin rond, maar als ik dan weer in mijn CX stap…....
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Toen ik een half jaar geleden naar een bx ging kijken dacht ik op het eerste gezicht hmm die ziet er wel een beetje krakkemikkig uit, maar dat verdween natuurlijk snel en na het rijden helemaal.
Ik heb de bx voornamelijk gekocht voor de vering vroeger veel meegereden in bx en, ouder ,opa en een tante hebben er allemaal een gehad en en het omhoog komen vondt ik altijd geweldig.
Verder is het design natuurlijk mooi. En wat hierboven wordt beschreven herken ik wel hij is mooi of niet maar niet ertussenin. Hij wordt door mij vrienden ook vaak spaceschuttle of ufo genoemd vindt ik wel mooi geeft ook weer aan dat die best wel appart is, en het dashbord is een cockpit door de grote koepel over de meters.
Verder is die natuurlijk gewoon goedkoop en dat moet je als student ook hebben.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
De Bx geeft me het gevoel van: “confortabel auto rijden”
Zoals al beschreven de BX is heerlijk confortabel zowel in vering als in zijn stoelen. Zeker de half kuip stoeltjes zitten erg goed (GTI etc) maar de 16V stoel zit voortreffelijk!
Maar de BX geeft me meer! Zeker als ik in de GT rijd (type 1) heb ik nog echt het gevoel van auto rijden! Dat heb ik niet in onze Xantia….
Daarnaast is zoals ook al genoemd de Bx een ideale gezins maar ook studenten auto, goedkoop en ruim!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ik heb er nog geen een maar ben hard aan het sparen
mijn ouders hebben veel citroen gereden en zo ben ik er ook wel aangekomen k heb nog een tijdje getwijfeld tussen een AX of een BX maar k ga toch maar voor de BX omdat ze een hp vering heeft.
zelf heb ik er nog nooit in gereden, wel hebben mijn ouders er eentje gehad, een witte 1.4 deauville.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het is vooral inderdaad zo grappig dat de BX óf heel mooi, óf heel leijk wordt gevonden. Er tussenin bestaat inderdaad niet.
Voor mij is het een hele ruime, comfortabele auto waar ik alles zelf aan kan doen. En daarbij ligt er ook nog eens een oerdegelijke motor in die zuinig is, en de auto weegt geen reet vergeleken met vergelijkbare auto’s wat weer erg gunstig is voor de wegenbelasting.
Eveneens ben ik tevens ook.