6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Zou dit wat kunnen zijn??
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2008 04:59 PM
  [ # 76 ]
C4sohier schreef:

Ik ben geen SM-kenner, maar als metaalkundig ingenieur vermoed ik dat het wel een combi van alles zal zijn :

Holle kleppen met een las en sterke klepveren—> door de harde slag kan een klein defectje ontstaan. Een defectje kan een haarscheurtje zijn, maar kan ook een insluitseltje door het lassen zijn, of een vuiltje of olierestje op het vlak dat ingesloten werd in de las.
Door de wisselende belasting (lees : klepslagen) kan een defectje gaan groeien tot er een (vermoeiings)breuk optreedt.

Het zal inderdaad wel zo zijn dat alles berekend werd voor 80.000 km, maar waarschijnlijk heeft destijds niemand gedacht wat er kon gebeuren als de wagen pakweg 10 jaar stilstaat. Vocht (van buitenaf) kan gedurende vele jaren de las aantasten + door de jaren zit alles wat vast waardoor de (verzwakte) klep plots kan breken.

Ik zie niet direct in hoe vocht door het metaal tot bij het natrium kan geraken (zit dit erin onder de vorm van een poeder ?), maar het is best mogelijk dat het natrium niet 100% vochtvrij in de klep geraakt is tijdens productie en corrosie kan veroorzaken van binnenuit. Het zal allemaal wel berekend geweest zijn voor 80.000 km…

Zegt de handleiding iets over een motorrevisie na 80.000 km of bvb. 5 jaar (wat het eerst bereikt wordt) ?

Zijn er verschillen in de holle klepveren van bvb. de DS 23 i.e. en de SM ? Of gaat het om hetzelfde model klep en zijn enkel de klepveren verschillend ?

Persoonlijk vind ik het interessant om proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de gebroken kleppen (hiertoe is een schade-analyse op een gebroken klep nodig), maar wat er ook van aan is, dankzij de verhalen op dit forum is mij duidelijk dat de motor van een SM best gereviseerd wordt als de geschiedenis ervan wazig is.

Na 80.000km zou heel het blok een revisie moeten krijgen dus nieuwe cillinderbussen nieuwe kleppen en kettingen lagerschalen en zo… de kleppen van een sm zijn wel anders dan van een ds 23 hoor.  en de vorm van het natrium in de klep is een poeder… maar zoals je zegt de las kan aangetast worden.. wbogaerts heeft fotos van zo’n gebroken klep.
En het is waar ze scheuren allemaal op de klepvoet… en metaalmoeheid kan ook zeker, je moet weten dat het beste toerental bij een sm tussen de 3500 en de 5000 toeren ligt een pak hoger dus dan bij de ds…daardoor verslijt volgens mij dus ook alles vlugger….zeker met name een klep van 30 jaar oud, waar je niet van weet hoe er mee gereden is…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2008 05:01 PM
  [ # 77 ]

dankzij de verhalen op dit forum is mij duidelijk dat de motor van een SM best gereviseerd wordt als de geschiedenis ervan wazig is.


jep ik ken maar 1 sm (van 1ste eigenaar) waarvan ik zeker weet dat die altijd heeft gereden. De meeste wagens hebben allemaal een paar jaar stik gestaan zeker eind jaren 70 of begin jaren 80….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 21 april 2008 06:22 PM
  [ # 78 ]

hola, ik zie dat ik spreek over ‘holle klepveren’ ; moet uiteraard kleppen zijn Surprisedops:

De sterkere klepveren zijn natuurlijk nodig om de boel te kunnen laten volgen bij hogere toerentallen.
@bxsport : Maserati scshrijft voor om elke 80.000 km een revisie uit te voeren. Wordt er ook een minimale periode opgegeven (bvb. elke 5 jaar, onafhankelijk van de km-stand) ? Dit zou namelijk veel verklaren.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2008 06:52 PM
  [ # 79 ]

Hallo allemaal,
Ik heb intussen wat meer informatie over de werkzaamheden die aan de motor van het object waarmee dit draadje begon zijn verricht.
Lagerschalen:  vervangen
Zuigerveren:  vervangen
Kettingen:      vervangen
Kettingspanner en -geleider: vervangen
Oliepompas en kleppen zijn origineel.
Van het hele “revisie"proces zijn foto’s gemaakt.
Hoelang en hoeveel km’s dit geleden is moet ik nog achterhalen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 april 2008 06:56 PM
  [ # 80 ]

Oh ja; hij blijkt toch van ‘71 te zijn, dus waarschijnlijk toch een 2.7 carburateur.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 21 april 2008 07:05 PM
  [ # 81 ]
jantje1948 schreef:

Hallo allemaal,

Oliepompas en kleppen zijn origineel.

Hoelang en hoeveel km’s dit geleden is moet ik nog achterhalen.

Gezien dit toch 2 knelpunten lijken te zijn van de SM, lijkt het mij zonde dat pompas en kleppen niet werden vervangen als de boel open lag ...
Maar kan natuurlijk zijn dat dit werk 25 jaar geleden uitgevoerd werd en dat deze werkwijze toen volgens het boekje was.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2008 09:45 PM
  [ # 82 ]

ps als ik de motor zien geloof ik er geen moer van dan dit allemaal is gebeurd…. er zit een reukje aan zoals ik zou zeggen.

Factuur, dat willen we zien… anders is die uitleg niets waard….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2008 09:48 PM
  [ # 83 ]
C4sohier schreef:

hola, ik zie dat ik spreek over ‘holle klepveren’ ; moet uiteraard kleppen zijn Surprisedops:

De sterkere klepveren zijn natuurlijk nodig om de boel te kunnen laten volgen bij hogere toerentallen.
@bxsport : Maserati scshrijft voor om elke 80.000 km een revisie uit te voeren. Wordt er ook een minimale periode opgegeven (bvb. elke 5 jaar, onafhankelijk van de km-stand) ? Dit zou namelijk veel verklaren.

Minimale periode zie ik niet direct staan… maar als de wagen 60.000km heeft zal je hem dus zeker niet 10 jaar gewoon kunnen wegzetten en er dan nog 20.000km mee kunnen rijden…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 april 2008 09:52 PM
  [ # 84 ]
jantje1948 schreef:

Hallo allemaal,
Ik heb intussen wat meer informatie over de werkzaamheden die aan de motor van het object waarmee dit draadje begon zijn verricht.
Lagerschalen:  vervangen
Zuigerveren:  vervangen
Kettingen:      vervangen
Kettingspanner en -geleider: vervangen
Oliepompas en kleppen zijn origineel.
Van het hele “revisie"proces zijn foto’s gemaakt.
Hoelang en hoeveel km’s dit geleden is moet ik nog achterhalen.

In dat geval zou je dus mazzel kunnen hebben en met alleen het vervangen van de kleppen een aardig lopende Sm kunnen creeren. Koppen demonteren en kleppen vernieuwen is nog best te doen en te betalen.

Maar toch maakt deze auto helemaal geen fijne indruk op mij. En geloof me, in 14 jaar Citroën Sm heb ik er heel wat gezien Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 21 april 2008 09:58 PM
  [ # 85 ]
jantje1948 schreef:

Hallo allemaal,
Ik heb intussen wat meer informatie over de werkzaamheden die aan de motor van het object waarmee dit draadje begon zijn verricht.
Lagerschalen:  vervangen
Zuigerveren:  vervangen
Kettingen:      vervangen
Kettingspanner en -geleider: vervangen
Oliepompas en kleppen zijn origineel.
Van het hele “revisie"proces zijn foto’s gemaakt.
Hoelang en hoeveel km’s dit geleden is moet ik nog achterhalen.

Kettinggeleider vervangen door wat????

Een gebogen geleider of curved limiter? of door een oude rechte geleider
dat zijn dus dingen die vreselijk belangrijk zijn.
Mijn geleider lag in het carter onderaan omdat de ketting dus zo had liggen slagen tegen dat stuk ijzer

dus op vertrouwen kan je dat niet als je niet zeker bent welke onderdelen er in zitten

trouwens de gebogen geleider is een maseratimodificatie van 1976 toen de sm al uit productie was.. revisieblokken kregen dit andere niet….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 24 april 2008 01:33 PM
  [ # 86 ]

En al gaan kijken naar de wagen?

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 april 2008 11:57 PM
  [ # 87 ]

Nee, nog niet. Ik wil eerst nog informatie over: bij welke km-stand/jaar is de revisie uitgevoerd, welke perioden heeft de auto stilgestaan.
Het schijnt dat de eigenaar hem helemaal aan het oppoetsen/schoonmaken is en volgens hun kan hij rijdend naar NL, maar dat weet ik zo net nog niet. Eerst moet ik dan antwoord op de bovenstaande vragen hebben. Als dat bevredigend klinkt: ik heb de eerste 2 weken van mei vakantie!
Zin om eventueel mee te gaan??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 25 april 2008 07:04 PM
  [ # 88 ]

Laat me weten wanneer je gaat misschien lukt het wel….

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 april 2008 03:21 AM
  [ # 89 ]

Meer informatie:Hij staat iets minder dan 6 jaar stil en heeft na de revisie +/- 20000 km gelopen. Op de teller staat 88000.
Vandaag nog een aantal foto’s binnengekregen.




ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2008 12:28 PM
  [ # 90 ]

Pfoe,
zit wel werk aan:
Lelijke CX/GS spiegels, ruitenwisser mist, Afschuwelijke cravat op de motorkap. whitewall banden die schade hebben…Kapot oranje achterpaneel (waren uitverkocht bij de SMCdF.)

Luminition…. brrr
airco is eruit, in de plaats zit een lucht hoorn! Er is wel gehobbiet aan deze dame.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
6 van de 12
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook