Jdt schreef:klopt, maar wel prima met een filtertang. Met alleen je handen krijg je ze nooit los.
Gezien het feit dat ik er al 5 gesloopt heb, dus kennelijk niet.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Serge schreef:Jdt schreef:klopt, maar wel prima met een filtertang. Met alleen je handen krijg je ze nooit los.
Gezien het feit dat ik er al 5 gesloopt heb, dus kennelijk niet.
Heb ik ook gehad, met zo’n band; was na een keer al stuk…
Ik heb hier bij de bouwmart in Turnhout zo’n hele grote waterpomptang zien hangen voor een euro of 40.
Zag er kwalitatief goed uit, dus ik ga die maar halen denk ik.
Bedankt voor de tips!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
ik gebruik gewoon de hamer en de beitel.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als je onder druk de bollen er af schroeft (lees: ik doe dit natuurlijk niet). Maar is het niet iets voor in Mythbusters om es te proberen hoeveer zo iets knalt??
ik gebruik dus de degelijke variant van de oliefiltertang met band
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zelf een sleutel gemaakt van een achterstabilisatorstang van de DS met z’n klemmen en een oude distributieketting van dezelfde Ds!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Visa Ventje schreef:ik gebruik gewoon de hamer en de beitel.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als je onder druk de bollen er af schroeft (lees: ik doe dit natuurlijk niet). Maar is het niet iets voor in Mythbusters om es te proberen hoeveer zo iets knalt??
Het is hydraulische druk, geen perslucht. Zo gauw je een klein lek hebt, is de restdruk praktisch meteen bijna nul.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
waterman771 schreef:Ik heb zelf een sleutel gemaakt van een achterstabilisatorstang van de DS met z’n klemmen en een oude distributieketting van dezelfde Ds!
Die stabilisatorstang is van verenstaal. Goeie shit!
Citroen!
DriverD schreef:Visa Ventje schreef:ik gebruik gewoon de hamer en de beitel.
Ik vraag mij af wat er gebeurd als je onder druk de bollen er af schroeft (lees: ik doe dit natuurlijk niet). Maar is het niet iets voor in Mythbusters om es te proberen hoeveer zo iets knalt??
Het is hydraulische druk, geen perslucht. Zo gauw je een klein lek hebt, is de restdruk praktisch meteen bijna nul.
Hmmm, dus geen vliegende veerbol? Wat zou er dan gebeuren als je een veerbol onder druk er afschroefd? Ik dacht altijd dat dat zeeer gevaarlijk was…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je voorraadbol goed is, blijft er nog wel ff druk op het systeem staan natuurlijk. Zou het niet zelf gaan proberen, laat dat maar aan Mythbusters over….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Als je voorraadbol goed is, blijft er nog wel ff druk op het systeem staan natuurlijk. Zou het niet zelf gaan proberen, laat dat maar aan Mythbusters over….
Of aan de waterman: Zo’n bol vliegt 10 meter en gaat door draadglas heen. We hadden mazzel dat er niemand naast me stond…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Had je niet door dat er nog druk op het systeem stond (bol draait wel iets zwaarder dan, neem ik aan?)?
Citroen!
waterman771 schreef:DriverD schreef:Als je voorraadbol goed is, blijft er nog wel ff druk op het systeem staan natuurlijk. Zou het niet zelf gaan proberen, laat dat maar aan Mythbusters over….
Of aan de waterman: Zo’n bol vliegt 10 meter en gaat door draadglas heen. We hadden mazzel dat er niemand naast me stond…
ow??? vertel eens meer!!!
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Onder druk er af draaien is TEN STERKSTE AF TE RADEN!
Niet doen, de olie kan dan onder hoge druk onder je huid komen en daar allerlei schade aanrichten.
Link, niet voor mensen met een zwakke maag:
http://www.hydraulicsupermarket.com/injury.html
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Wow
Das niet mis…
Gomp kan er ook wel over meepraten… Die sloeg een veerpoot los die nog onder druk stond. Ding zat nog aan bouten en bleef dus op zn plaats, maar de olie heb ik meeeeeters verderop op kunnen vegen…
Michiel, onze groene spuiter
Xsara Coupe
Het is toch niet helemaal te vergelijken met de situatie waarin de verwonding plaatsvond. Daar ging het om hydraulisch gereedschap wat nog actief gevoed werd; de druk is bij de BX misschien wel hoog maar het volume is maar heel klein. Verspreid je het, zoals bij een losdraaiende bol, dan blijft er een leuke groene douche over maar niet iets echt dodelijks.
Het kan inderdaad behoorlijk ver spuiten, maar een zo scherpe straal dat het door je huid heen spuit - mmm, ok, ik wil het niet meemaken maar ik ben er nou ook weer niet zó bang voor bij een BX. Voorzichtig moet je natuurlijk altijd blijven.
Ich bin ein Breaker