zwabberen
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 april 2008 09:44 PM

sinds dat ik in korte tijd achter elkaar beide voorbanden [winterbanden] lek heb gereden, heb ik het idee dat de auto wat zwabberig stuurt. ook staat m’n stuur bij rechtuit net een tikkie naar rechts wat volgens mij voorheen niet was en vul ik om de 2000 km bandenspanning tot 2.4 bar.
ik heb inmiddels weer zomerbanden erop [ook andere velgen] en het is nog hetzelfde.
vandaag met een lange lat de sporing gemeten en meet voor en achter dezelfde maat—> 0 graden sporing dus.
is dit een correcte waarde ?
andere oorzaken mogelijk ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 21 april 2008 12:22 AM
  [ # 1 ]

Wil je het zeker weten, laat dan de wagen effe goed uitlijnen. Kost je een tientje of 5 maar het werpt wel z’n vruchten af.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 22 april 2008 02:53 PM
  [ # 2 ]

En controleer vooral ook de draagarmrubbers, die willen nog wel eens de geest geven.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 22 april 2008 04:46 PM
  [ # 3 ]

Hoi,

Uitlijnen is hier inderdaad het antwoord, en je banden op 2,4 bar is ook wel wat aan de hoge kant probeer je eens aan de voorgeschreven bandenspanning te houden.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 april 2008 10:41 PM
  [ # 4 ]
Chevron schreef:

Hoi,

Uitlijnen is hier inderdaad het antwoord, en je banden op 2,4 bar is ook wel wat aan de hoge kant probeer je eens aan de voorgeschreven bandenspanning te houden.

Groeten Gijs.

Ik zal morgen eens informeren. De auto rijdt bij losjes vasthouden van het stuur met gasgeven gewoon rechtdoor, zo ernstig is het dus niet. Misschien dat een deel van wat ik voel ook de sporing is van de snelwegen rond Eindhoven waar ik nogal veel op de weg zit.
Op de sticker op het chassis staat toch echt dat de ideale druk 2,4 bar is en achter mag iets minder zijn en meer als er iets zwaars geladen is.
Misschien verschilt dit per Xantia / motor uitvoering ?
Ik zal wel actie ondernemen, wellicht is er toch iets aan de hand.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook