fluidphreak schreef:Als je wel goed schakelt met de motor uit, komt je koppeling waarschijnlijk nog steeds niet goed vrij. Niet elke DS kenner beoordeelt dit goed, weet ik uit ervaring…
maar met motor uit draait er niks, dus ook geen synchrionisering. Als synchronisering stuk zou zijn, kun je dat meen ik niet uitsluiten door te testen hoe die schakelt zonder draaiende motor.
Maar ik zal vanavond eens de wiel vrij hangen zodat ik kan kijken of ie meedraait, wat vlietmansje beschreef.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je kunt met wat moeite ook de kabel stellen op het schutbord. De tip van vlietmansje is goed. Let wel op dat je de handrem los moet hebben, dus de andere wielen moeten goed met blokken gezekerd zijn zodat de auto niet van de krik schiet…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de motor niet draait kun je roeren in je bak, alleen breuk kom je dan tegen. Achteruit wil niet altijd, omdat daar rechte vertanding gebruikt is.
Juist bij een draaiende prise-as (lees:motor) merk je verschil in gedrag bij (ont)koppelen.
Je komt er wel achter, moed houden
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met niet draaiende motor kan je ook schakelen zonder je koppeling te beroeren, mits auto op vlakke vloer of op handrem.. Is geen test!
Vrije slag stel je op de hevel. niet op de kabel. Kabel zo stellen dat het aandruk stiftje net niet tegen de rand van de waterpomp leunt. Dan de hevel stellen dat je em net voelt loskomen ( kan je horen tikken als je em heen en weer haalt)
Lang zonder bak olie is idd synchro verslijten. Dit merk je door heel slecht terug schakelen bij hoge snelheid en laag toerental.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Lang zonder bak olie is idd synchro verslijten. Dit merk je door heel slecht terug schakelen bij hoge snelheid en laag toerental.
HELP, herkenbaar!!!
gisteravond wiel vijgehangen en getest: na het in z’n één rammen (!) begon het voorwiel mee te draaien met ingetrapte koppeling, echter lichtjes, ik kon het wiel met mijn hand stoppen. als ik het losliet, ging ie weer zachtjes meedraaien. In z’n twee niet. conclusie: koppeling komt denk ik net niet helemaal vrij.
dus: allereerst de buitenkabel wat langer stellen bij het schutbord?
ik heb wat hoop gekregen, zij het niet veel…
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
“Rammen” kun je voorkomen door eerst in te schakelen, en dan pas te starten.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de koppeling intrapt en een 30 seconden wacht moet ie altijd in zn 1 gaan ALS de koppeling vrij komt. Als de bak stilstaat ( na een tijdje op de koppeling) heb je de synchro niet nodig. Dit werkt alleen bij stilstand van de auto. Rijdend kan je alleen schakelen als de tandwielen evenhard draaien. Dus: bij terugschakelen: koppeling in en gas bij geven!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dat wordt dan veel schakelen, starten, rijden en laten stilvallen, schakelen, weer starten, rijden, motor uit, schakelen, weer starten….
Is er iemand in regio midden-brabant die mij zou willen helpen met afstellen van de koppeling? ben zelf al ff bezig geweest met boeken en al, maar krijg het niet echt (echt niet) voor elkaar. voel me vrij stom, maar goed ops: . Stomme vragen bestaan niet toch?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
M'thijs schreef:dat wordt dan veel schakelen, starten, rijden en laten stilvallen, schakelen, weer starten, rijden, motor uit, schakelen, weer starten….
Is er iemand in regio midden-brabant die mij zou willen helpen met afstellen van de koppeling? ben zelf al ff bezig geweest met boeken en al, maar krijg het niet echt (echt niet) voor elkaar. voel me vrij stom, maar goed ops: . Stomme vragen bestaan niet toch?
Tuurlijk, we hebben al eens contact gehad, in Oss, remember?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:
Vrije slag stel je op de hevel. niet op de kabel. Kabel zo stellen dat het aandruk stiftje net niet tegen de rand van de waterpomp leunt. Dan de hevel stellen dat je em net voelt loskomen ( kan je horen tikken als je em heen en weer haalt)
.
DUS…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hé wat goed, da’s waar ook. Fijn zeg, ik kom graag langs. Zal je wel een mailtje sturen. Thanx!
PS de bekleding/mattenset is als nieuw geworden na een middag schrobben met tapijtreiniger!
bogaard77 schreef:bogaard77 schreef:
Vrije slag stel je op de hevel. niet op de kabel. Kabel zo stellen dat het aandruk stiftje net niet tegen de rand van de waterpomp leunt. Dan de hevel stellen dat je em net voelt loskomen ( kan je horen tikken als je em heen en weer haalt)
.
DUS…...
ja thanx bogaard! ben al bezig geweest, maar vind het toch lastig. stom eigenlijk, allerlei grote klussen gaan prima, maar dit stellen lukt niet goed. Daarom ga ik graag samen met vlietmansje e.e.a. stellen, toch fijn om met een ervaren iemand te doen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de olie in de bak koud is (dus dik) kan het zijn dat door de inwendige wrijving je vrijhangende wielen mee gaan draaien.
Citroen!
Vanmorgen weer e.e.a. gecheckt, de buitenkabel staat op maximale lengte, zit bijna los in het schutbord. Was dus al veel aan gesteld. Wiel draait mee bij ingetrapte koppeling, en niet zo’n beetje ook. Komt niet door de bakolie. ook hoor ik iets rammelen bij ingetrapte koppeling, kan misschien een vinger zijn van de drukgroep die is afgebroken. Heb met vlietmansje overlegd, en ik ben nu zo goed als zeker dat de bak eraf moet om de koppeling en drukgroep te checken/vervangen.
Zodra ik aan de klus begin zal ik er een apart topic voor openen, voor jullie ter info en ter lering en voor mij om jullie adviezen en steun te ontvangen, want dat zal ik denk ik wel nodig hebben.
Wel flink balen hoor!
Maar goed, ‘t is niet anders.