Mensen,
Zoals in eerdere topics van mij te lezen valt gaat de Voltage er uit en komt er iets anders voor in de plaats.
Ik heb de keuze tot noch toe op een Saxo Diesel uit 2003, 120k en alle noodzakelijk onderhoud recentelijk uitgevoerd laten vallen. Deze zou 4.000 euro moeten kosten. Een zeer schappelijk bedrag dunkt mij.
Echter, al een hele tijd staat een ZX Diesel uit ‘97 te koop op marktplaats.
De vraagprijs is tamelijk aan de hoge kant voor een ZX. Ik heb de aanbieder gevraagd mij info te verstrekken over de staat van onderhoud, met name riemen+rollen en rubbers vloeistoffen+filters.
Gezien prijsverschil zou ik een aardige duit in mijn zak houden die ik heel goed kan gebruiken, zoals ik in eerdere topics reeds heb vermeld groeit het geld mij niet op de rug en zoek ik een auto die mij iig de komende 2 jaar zonder verrassingen (altijd ene gok bij 2e hands) kan voortbewegen.
Het grote voordeel van een ZX Diesel is dat dit natuurlijk onverwoestbare auto’s zijn, mits het onderhoud regulier wordt uitgevoerd. Het 1.9D blok, de ZX als auto, het zijn bijzonder goede auto’s.
Naast dat gegeven rijdt het vreselijk lekker en heeft het persoonlijk (erg subjectief) mijn volmaakte voorkeur boven een Saxo.
De door mij aangehaalde Saxo echter is een jonge auto met minder km’s en belachelijk lage vaste lasten.
Lastige zaak maar puur financieel op korte (<2 jaar) is een auto met een lage aanschafwaarde een pre tov langere termijn en uitgestelde ondehoudskosten. Want: vanaf september gaat David meer verdienen, en het jaar daarop weer ene stuk meer. Snapt u?
Gaarne uw overpijzingen en of iemand in Amsterdam eo deze auto wellicht kent? Het gaat om de XFHH95, je weet maar nooit of iemand in dit forum bekend is met deze auto, ik heb gekkere dingen meegemaakt hier
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Alhoewel een Saxo prima rijdt lijkt het mij toch niet de ideale auto om dertigduizend kilometer per jaar mee te gaan rijden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Alhoewel een Saxo prima rijdt lijkt het mij toch niet de ideale auto om dertigduizend kilometer per jaar mee te gaan rijden..
Nu ik afscheid ga nemen van de ZX merk ik juist hoe goed hij rijd
De vraagprijs voor de vermelde ZX is echter ruim aan de hoge kant, komt bijna een Xsara om de hoek kijken. Maar een ZX voor <2.000 of een Saxo voor max 4.000, dat is de optie.
De komende 2 jaren zijn voor mij cruciaal wat betreft kosten, vooral dit jaar, hoe meer ik overhoud aan aanschaf auto (want begroot = 4.000), des te meer kan ik apart leggen voor de andere verplichtingen…
De ZX uit de ad moet wel het bekende onderhoud hebben gehad of voor veel minder weg kunnen.
De ZX staat al ruim 6 maanden te koop, zo niet langer. Eerts van particulier, nu onder garage. Zou kunnen dat hij in consignatie wordt verkocht, maar feit is dat hij er al een hele tijd staat.
Vandaar mijn vraag of iemand de auto kent.
XFHH95
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Opzich is 30k in een Saxo nog goed te doen hoor, ik heb 25k gereden in een AX GTI
Onthoud wel:
De 1.5d van de saxo is opzich een prima motortje maar heeft al vrij snel last van een lekke koppakking.
Een saxo heeft altijd een hogere inruil waarde en is een heel stuk populairder en dus makkelijker te verkopen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Dat is de jongste ZX die ik ooit gezien heb!
Tsja moeilijk… Als je die ZX voor 2000 euro kan meenemen zou ik denk ik daarvoor gaan…
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
een zx is toch een stukje comfortabeler dan een saxo.. vooral als je er met bijvoorbeeld meer dan 2 personen in wil zitten
Ik zou voor de zx gaan persoonlijk denk ik.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Danoontje schreef:Ik was denk ik voor de saxo gegaan, die kan je over 2 jaar weer heel goed van de hand doen, die zx heeft er meer kilometers op staan en over 2 jaar zal de waarde echt aanzienelijk dalen dus ik denk dat qua afschrijving die saxo mischien nog wel goedkoper is dan die zx voor die absurde hoge prijs. plus dat jonger en minder kilometers statistisch gezien voor minder problemen moet zorgen en hij is natuurlijk voordeliger in de maandelijkste lasten.
tjah een te lage prijs kan ook he
Minder km op de klok let ik niet eens op, je moet kijke naar hoe de auto is onderhouden en hoe hij eruit ziet. Een auto van 10 jaar bijvoobeeld met maar 50.000 op de klok kan ook gaar zijn omdat die altijd kleine stukjes heeft gereden en zo lui als wat is.
En een goed onderhouden auto met 200.000 op de klok kan dan beter/degelijker zijn.
Mijn zx had 206.000 op de klok en nu 212.000 en tis op zich een goede auto voor de prijs die ik er voor heb gegeven.
Je moet niet alleen naar de prijs kijken maar ook naar wat je wil. comfort ruimte etc etc en mischien rijdt er wel een golf in je saxo ofzo terwijl je had gepland om hem over 2 jaar voor vrij veel geld nog weg te doen. en dan krijg je maar 50 euro
Ik zou toch voor zx gaan rijdt beter en is comfortabeler heb namelijk laatst in een saxo gereden en dit is mijn mening
Ik heb resent vergelijkend waar gehad Ik heb zelf nl een zx diesel uit 1997 en had een saxo diesel uit 2001 en ik moet zeggen dat ik liever in de zx rij omdat dit meer auto is beter weggedrag heeft en een betere zit positie achter het stuur heeft.
qua kosten is natuurlijk een saxo intressanter omdat het verbruik zuiniger is en wegenbelasting is gewoon goedkoper.
maar als je met meerdere mensen moet rijden is een saxo echt geen pretje
mocht je nog op zoek zijn naar een goed geprijsde zx diesel de onze word ook verkocht een 1997 dus kleur zwart en 265000 km op de teller.
suc6 met je beslissing.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Veel reacties Had ook niet anders verwacht.
De ZX op marktplaats is veel te duur, dat is zeker, het is enkel interessant als ik hem voor minder dan 2 mee kan krijgen en als het onderhoudsverhaal aangeeft dat belangrijk onderhoud als riemen en rollen (+waterpomp) vervangen zijn en er regulier onderhoud aan is gepleegd. Ik wil namelijk komende minimaal 2 jaar geen ellende hebben (althans, de ellende zoveel mogelijk beperken) en geen grote sleutelklussen aan de auto hebben. Sterker nog, ik zou bij Renard gewoon regulier onderhoud laten uitvoeren en mischien zelf een x wat in vakantie ter preventie.
Simpele ziel schreef:
Onthoud wel:
De 1.5d van de saxo is opzich een prima motortje maar heeft al vrij snel last van een lekke koppakking
Hoe snel is vrij snel? De Saxo heeft 120k gelopen en ik meen dat de nokkenas er ook voor af moet en de kleppen gesteld moeten worden. Nou dat zijn dus voorbeelden waarvan ik zeg, daar heb ik geen tijd voor om te doen als het gebeurt, want zoiets plan je natuurlijk niet. Tenzij je in het voren de pakking vervangt.
En 30.000in een Saxo is goed te doen, in een ZX natuurlijk prettiger, ook wat betreft rijeigenschappen onovertroffen.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ik denk dat je met een jonge (voor een zx) zx je niet echt een buil kan vallen. Ik denk dat je het verschil (tussen 2 en 4 duizend) in de zx gewoon in je zak kan steken, diesel blijft wel tokkelen krijg ik zo het idee. En tis al vaker gezegd: maar het comfort en rijgenot is gewoon onovertroffen bij een zx. Heb slechts als passagier in een saxo gezeten, maar ik weet dat dat niks voor mij zou zijn.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
saxo is wat meer karten dan autorijden
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik zou voor een ZX gaan. Zoek rustig naar een net exemplaar; voor 2000 euro moet je die zeker kunnen vinden. Als je niet te kieskeurig bent qua type heb je wel keus; ik wilde beslist een niet te oude 5-deurs en dat was even zoeken; is uiteindelijk wel gelukt en ben nu (voor de 3e keer…) zeer tevreden (5-deurs, ‘97, 250.000 km). 3-deurs en break zijn er genoeg (hoewel breaks zwaarder en duurder in de belasting zijn).
In vergelijking met een Saxo houd je 2000 euro in de zak; de iets hogere maandlasten wegen denk ik wel op tegen het meer comfort/rijplezier/ruimte/motorische betrouwbaarheid. En dan gewoon afrijden; ze zijn al niet duur in aanschaf dus de afschrijving gaat ook niet meer zo hard.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Nou, het lijkt me ten voordele van de zx uit te gaan slaan. Heb stan een pb gestuurd inzake zijn zx.
De zx die ik op marktplaats zag, de ‘97 3 deurs met 200k voor 2450 houd ik zeker op mijn lijst op voorwaarde dat de prijs omlaag gaat en ik onderhoudshistorie krijg.
Heb gebeld met de aanbieder, komt wat vaag over maar het zal ouderwetse A’damse autohandel zijn. Heb van het bedrijf de adresgegevens van de vorige eigenaar gekregen zodat ik met hen contact kan opnemen. Valt dat overigens te controleren? Dat dat echt de vorige eigenaar is geweest?
De XFHH staat sinds oktober bij het bedjif te koop, toen al voor 2450 dus onderhandleingsruimte lijkt mij ingebouwd.
Is er iemand die in A’dam woont met technische kennis die evt eens zou kunnen kijken?
Als iemand eens zou kunnen kijken, of als iemand dit bedrijf kent, die in de omgeving woont? Laat even weten en natuurlijk compenseer ik evt kosten.
Ps.
Zie op de rdw site dat de XFHH95 uit ‘98 is, wist niet dat er toen nog zx-en werden verkocht? De online taxatie via autoDNA levert eenj waarde op van net geen 1800…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Inmiddels met Stan gemaild inzake zijn zx. Nog ff een afspraak maken en dan post ik de uitkomst
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92