Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Als ik de motor en het contact van mijn ZX diesel uitzet blijft de radio aan; die moet je dus handmatig uit- en aanzetten. Bij mijn vorige ZX’en ging de radio gewoon uit bij contact uit en dat zou ik weer graag zo willen.
Het is een doodnormale radio-cd (Pioneer) en deze is gewoon op de ISO-stekkerblokken aangesloten. Is het een kwestie van bedrading, is het een instelling van de radio zelf of heeft het met het contactslot te maken ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Er zitten vaak twee aansluitingen voor de radio in het dash. Een heeft permanent 12 Volt, deze is bedoeld voor de geheugen-aansluiting, de andere schakelt met het contact mee uit.
Deze willen in de standaard-aansluitblokken nog wel eens omgekeerd zitten waardoor de radio niet uitgaat met het contact maar wel zijn geheugen verliest. Een kwestie van draadjes omwisselen. Het gaat om de rode en gele draad.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Optie 1 is dat de boel verkeerd is aangesloten. Je radio moet een permanente +12v en een contactslotgeschakelde +12v hebben, en die moeten goed op de radio aangesloten zijn. Je zal dat even met een multimeter en de installatiehandleiding van je radio moeten checken.
Optie 2 is dat je radio een zekering achterop heeft die je op meerdere manieren kan monteren, afhankelijk van hoe je radio z’n voeding krijgt. Op mijn Pioneer kan ik door die zekering over 2 bepaalde pinnetjes te schuiven de radio duidelijk maken dat ie alleen maar een permanente plus heeft en dus niet hoeft te wachten op signaal van een contactgeschakelde plus. Staat als het goed is ook in de radiohandleiding mocht dat het geval zijn.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Heel raar maar waar! Mijn moeders ZX had indertijd hetzelfde. Het betrof een 1.8 ZX uit ‘94 waar een standaard citroen radio in had gezeten. Na een klein onderzoek kwamen wij erachter dan in de [af fabriek] iso-connector de “contact +” en “constante +” andersom zaten.
Deze 2 omgedraaid en klaar!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Meestal kan je deze draden op de kabelboom van de radio zelf ook omwisselen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
GoodOldDiesel schreef:... Na een klein onderzoek kwamen wij erachter dan in de [af fabriek] iso-connector de “contact +” en “constante +” andersom zaten.
Deze 2 omgedraaid en klaar!
OK, dat zijn dan de rode en de gele draad ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
nieuwere radio’s hebben stekkertjes zodat je rood aan de constand stroom kunt zetten. dus als je die rode draad op de contactgeschakelde 12 volt drukt gaat die uit op het contact
Moet je natuurlijk wel de juiste draad op de juiste draad zetten anders gaat je constante + er iedere keer af als je het contact uit zet
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
de rode en de gele draad ja.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Simpele Ziel schreef:Meestal kan je deze draden op de kabelboom van de radio zelf ook omwisselen.
Dat kan, beter is het om de auto aan de ISO standaard aan te passen.
Daar als je een andere radio inzet weer hetzelfde probleem hebt
Daar als je de radio in een ander auto zet met wel een juiste ISO standaard, dat deze radio weer raar werkt
Een probleem moet je aan begin aanpakken niet aan het eind.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik mis een optie, maar ik weet niet zeker of dit ook voor een ZX geld.
De zekering voor de radio (accesoires?) in het zekeringenkastje kun je op 2 manieren inprikken, voor of na het contact. Indien deze voor het contact staat, dan zal de radio het blijven doen, na het uitzetten van het contact.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Rood en geel omgewisseld en probleem opgelost !
Dank voor het meedenken !
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55