Ik heb een raar “probleempje” met m’n ZX Volcane. Als ik hem links door de bocht heentrek hoor ik rechtsachter een gepiep daar lusten de muizen geen kaas van. Tis niet mijn band die bv aanloopt tegen het chassis.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt voor je reactie.
Greetz
Zexxer
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
Als ze zo /—\ staan of |—\ of zoiets dan zijn je achterste draagarmlagers gaar.
Jos van der Voort
Bedankt voor jullie reactie maar hoe kan ik er achter komen of dat idd het geval is behalve laten onderzoeken bij een garage? Ik kan namelijk niet waarnemen of ze /—\ of |—\ staan
greetz
Zexxer
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
OOk niet als je een flink eind achter de auto gaat staan?
Je kan ook een lat langs de wielen houden. Als je dan de bovenkant bekijkt dat moet de scheef stand heel goed te zien zijn
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
waterpas kan ook helpen. Van het rubber boven tot het rubber onder (of de velg zonder dop erop)
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Nou de wieltjes bij zexxer staan |- \
( bij de weg) ik ben die gene die nu de (ex) bx van zexxer mag gaan onderhouden.
daar over meer in de andere topics.
grp
Dan is het overduidelijk de draagarmlagers en het piepen is dan toch echt het aanlopen van het wiel. Als dit sinds kort is, komen de slijtage plekken vanzelf naar voren…
Andere as of revisie zal dit oplossen. Andere as is de makkelijkere en goedkopere weg. Je draagarm zal nl ook beschadigd zijn en daarnaast is het reviseren van de as duurder dan een ruilas, al is bij je ruilas de staat ook nooit een garantie.
Dit is een pic van mijn achteras en ondanks dat de as redelijk oké leek, nauwelijks iets van negatieve wielvlucht te merken, is de draagarm toch echt einde verhaal.
Ik ben bij verscheidene garages geweest maar die zeggen dat het mogelijk is maar eerst van alles van de auto moeten trekken om het beter te gaan bekijken om zekerheid te krijgen.
Geldklopperij?
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
Ja, een monteur kan makkelijk stellen of je draagarmlagers aan hun einde zijn, zonder ook maar één onderdeel van de wagen te halen.
_Razkin_ schreef:Ja, een monteur kan makkelijk stellen of je draagarmlagers aan hun einde zijn, zonder ook maar één onderdeel van de wagen te halen.
Zou jij het zo uit kunnen leggen zodat, een citroen leek het ook zou kunnen doen??.
grp
paul123 schreef:_Razkin_ schreef:Ja, een monteur kan makkelijk stellen of je draagarmlagers aan hun einde zijn, zonder ook maar één onderdeel van de wagen te halen.
Zou jij het zo uit kunnen leggen zodat, een citroen leek het ook zou kunnen doen??.
grp
Ja graag!
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
Ruil-as is goed te doen hoor! Ook voor een handige leek.
Er staat een behoorlijk complete how-to van mijn hand op dit forum.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174031&highlight=achteras
Jos van der Voort
Maarre…. moet ik nu mijn draagarm vervangen, of het draagarmlager of de complete achteras :
Ik ben ff de wegkwijt geloof ik
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
De achterwielophanging, naaf, wiellager, wielas is op speling te controleren door het wiel goed vast te pakken en heen en weer proberen te bewegen, daarnaast kan je overal goed naar kijken en zal je snel zien als er daar iets wringt. Hoeft niets voor los dus.
Een rot draagarm lager heeft bijna altijd tot gevolg dat de draagarm niet soepel meer op en neer kan draaien. Valt ook meteen op als de wagen omhoog wordt gebracht met een brug(wielen moeten los van de grond/brug) komen.
Verder kan er niets anders zijn dat | - \ deze wielstand tot gevolg heeft. Bovendien zijn de draagarmlagers een bekende zwakke plek van de achterassen onder de ZX, AX, 205, 306, 309(zelfde constructie).
In iedergeval moet het draagarm lager vervangen worden. Draagarm kan beschadigd zijn en dat kan je pas zien als die gedemonteerd is.
Het loshalen van een draagarm kost tijd, aangezien alles van de achteras bijna altijd vastgeroest zit en tijd is geld.
Complete achteras is het snelst en goedkoopst.
Aaaah duidelijk!
Dus dat is de reden dat de garage het één en ander los wilt halen: om te kijken wat er précies kapot is.
Mijn dank is oneindig!
Een egoïst is iemand die niet aan mij denkt!
Zoals ik dus al impliciet bedoelde: inderdaad de achteras vervangen. Begin op een vrijdag zodat je op zaterdagochtend nog wat zaken er bij kan halen. De silentblocs zijn berucht. Die zijn ook vaak gaar. Als je het een beetje goed aanpakt is het zo gebeurd.
De achteras zit echt maar met 6 bouten vast. De rest is gewoon alles loshalen en terugmonteren. Voor een handige leek prima te doen.
Jos van der Voort