

Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 03-04-2008
- C1 1.1i EGS Exlusive
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-Hdi Exclusive
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Kan een CX Limousine voorzien worden van cruise control? Wij rijden nogal veel snelwegkilometers en dan mis ik de cruise control. Weet iemand wat het ongeveer kost om het aan te schaffen en te installeren? Of kun je het redelijk makkelijk zelf installeren?
Citroen: Ceci n’est pas une voiture…. c’est un art de vivre
Citroen BX 1.9 TZi wit 02-1991
Citroen C4 1.6 e-HDI Grand Picasso Exclusive 08-2015
Citroen C1 1.0 i EGS Exclusive noir caldera 02-2011








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Heb een jaar geleden eens een offerte aangevraagd, kwam op ca EUR 800,- inclusief inbouw en btw. Dat kan ca EUR 200 goedkoper, maar het bedrijf raadde me met klem aan om een bepaald ding erbij te nemen - ik weet niet meer wat het precies wat en hoe het heette maar omdat de CX nog geen electrische bediening van het gaspedaal heeft, is het verstandig om een er een motortje of pompje oid bij te nemen die de spanning van een ‘ouderwetse’ gaskabel aan kan. Het kan zonder, maar dan bestaat het risico dat de cruise control wat schokkerig kan zijn, vooral op lagere snelheden.
De apparaten zelf zijn veel goedkoper, zoektocht net leverde er al eentje op voor EUR 129 ex btw (http://www.conrad.nl, zoek op cruise control / auto accessoires) maar ik denk dat je wel behoorlijk handig moet zijn, of een handig iemand in je vriendenkring moet hebben, om zelf tot inbouw over te gaan.
Sterkte!
Jaco
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die het zelf ingebouwd heeft. Is er eigenlijk een origineel af fabriek geleverd systeem? Zou dat ook wel willen hebben in mijn 25 Gti serie 2…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
er zijn er wel af fabriek gemonteerd.
dan meestal op de luxere modellen.
er staat er een in italie te koop, gemonteerd in een gti (oorspronkelijk uit zwitserland afkomstige wagen).
zoek bij ebay op:
190215245562
(die mag overigens best naar NL komen !!)
bij een van de cx/citroen meetings maar eens kijken bij de Honnecker cx prestiges, zitten ze wel op.
verder rijden er in NL weinig met een originele CC rond.
bediening zit dan links op de cockpit, naast de linker satelliet gemonteerd.
pakt op de gaskabel, mechaniek zit in onder reservewiel.
electronisch kastje voetschutbord bijrijder, naast injectiemodulator
en nog wat delen her en der.
Jim
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje


Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 03-04-2008
- C1 1.1i EGS Exlusive
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-Hdi Exclusive
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Zou een originele CC nog wel te krijgen zijn? Bijvoorbeeld op de sloop? Of wordt dat zoeken naar de bekende speld in de hooiberg? 800 euro is wel erg duur. Dan moet er wel heel veel bespaard worden op het verbruik om de investering terug te verdienen….
Citroen: Ceci n’est pas une voiture…. c’est un art de vivre
Citroen BX 1.9 TZi wit 02-1991
Citroen C4 1.6 e-HDI Grand Picasso Exclusive 08-2015
Citroen C1 1.0 i EGS Exclusive noir caldera 02-2011
Ik zie dat die aftermarket setjes meestal gebruik maken van vacuum om de gaskabel te bedienen. Vaak wordt het aangesloten op het vacuum van de remmen. Hoe los je dit op bij een CX, aangezien daar een ander systeem wordt gebruikt voor de remmen ?
Ik heb onlangs een John Gold cruise control laten plaatsen. Met infrarood afstandbediening, omdat ik een infrarood oogje al het maximale vond in een origineel CX interieur.
Helaas werkt het nog niet helemaal goed. Er zal nog een andere remsensor geplaatst worden, waarna het allemaal beter zou moeten draaien. Nu schiet de control soms permanent en soms ook niet uit de cruise-stand (behoudens bij remmen). Ook is de cruisecontrol nog wat “trekkerig”. Ook daar moet ik eens wat dieper induiken.
De reden dat ik het heb genomen, is dat het gaspedaal bij mij erg zwaar gaat. Op lange ritten krijg je krampen van het druk houden op het pedaal. Als iemand weet wat ik kan doen om het pedaal iets soepeler te zetten: info zeer welkom
Tevens heb ik stoelsledeverlengers laten monteren. Ik had namelijk erg last van kramp na een lange rit. De verlengers werken zeker positief, maar de druk op het gaspedaal en de cruise-control blijven voorlopig even actiepunten. En de bestuurdersstoel opnieuw bekleden en vullen…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
slichte mins schreef:Ik zie dat die aftermarket setjes meestal gebruik maken van vacuum om de gaskabel te bedienen. Vaak wordt het aangesloten op het vacuum van de remmen. Hoe los je dit op bij een CX, aangezien daar een ander systeem wordt gebruikt voor de remmen ?
Standaard gebruikt de CX schakelaars bij het koppelingspedaal en rempedaal.
De reden dat ik het heb genomen, is dat het gaspedaal bij mij erg zwaar gaat. Op lange ritten krijg je krampen van het druk houden op het pedaal. Als iemand weet wat ik kan doen om het pedaal iets soepeler te zetten: info zeer welkom
Je kunt makkelijk de kabel losnemen bij het inlaatspruitstuk. Controleren dat deze soepel door de buitenkabel loopt, evt smeren met olie. Dan kan het alleen nog een te sterke veer zijn die de kabel ‘terug’ trekt, of een te sterke veer op de luchtklep. Je kunt ook de luchtklep even handmatig bedienen om te zien of dat soepel gaat.
In de cxer die van de week op de mat lag staat een stuk over de CXA. Op één van de foto’s kun je daar volgens mij bij de linker sateliet-unit een cruise-controll schakelaar zien.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Ik heb een maand geleden door Dibert (Citroville) een John Gold Cruise Control AP-550 in mijn Limousine laten monteren.
Om dezelfde reden als Erik Jan, ik maak ook veel snelweg kilometers. Vaak ook na avondvergaderingen. Dan is het lekker rustig op de snelweg en kun je een CC relaxed gebruiken. Verder is het ook handig op de 80 km wegen met veel snelheidscontroles hier in de Achterhoek.
De regelunit is bij mij op de lichtconsole gemonteerd, net onder de rand van de satelliet. Kan er precies tussen en je kunt dan net bij de 3 knopjes. Ziet er in mijn ogen niet slecht uit.
Van Dibert begreep ik dat de orginele CC nogal grof is in de aansturing en veel storingen kent. Hij heeft betere ervaringen met de John Gold, die hij al een aantal keren ingebouwd heeft.
Al vind ik die ook nog wat ‘trekkerig’, mijn voet is stabieler. Ik moet nog eens kijken of daar wat aan te doen is. Reactietijd en gevoeligheid zijn instelbaar, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Deze CC pikt het snelheidsignaal op van een blokje dat in de tellerkabel gemonteerd zit, zoals CX’en met een boordcomputer dat hebben. De snelheid wordt geregeld door middel van een kabel die naast de gaskabel gemonteerd wordt.
CC valt af door remlichten kort op te laten lichten of de koppeling in te trappen (er is een extra contact geplaatst). De regelunit zit in het dashboard boven de zekeringenkast. Dat kan precies.
Ik heb begrepen dat het mij ongeveer 750 € gekost heeft. 416,50 € voor de apparatuur en de rest voor inbouw. Er is toen veel meer aan de auto gedaan, dus ik kan het niet precies nagaan.
Ik zal een paar foto’s maken en posten.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Ik ken iemand die nog een originele CC in de aanbieding heeft. Ik zal ‘m eens inseinen dat er hier een draadje over loopt.
Animal triste post coitum
ik heb zelf goede ervaringen met john gold in diverse auto,s, zelf ook een x ingebouwd, helaas niet in een cx. De installatie is zo gebeurd, alleen ben je wel ff aan het puzzelen hoe je m moet vastzetten aan je eigen gasklep. De nieuwere jg’s hebben allemaal een self-learning systeem, die je niet meer hoeft af te stellen, maar dat kan nog wel! Ik heb zelf gekozen voor de optie “memorypad”(dat ding met de 3 knopjes) Die je vast in kan stellen bv. 80-100-120kmu, 1x gedaan en daarna nooit meer bijstellen! Hij onthoudt zelfs zn waardes als je je accu losgooit. ik kon het snelheidssignaal makkelijk uit de kabelboom halen, maar als dat niet lukt kan je ook een signaalopwekker monteren van jg die je op de aandrijfas zet met magneetjes (werkt ook perfect volgens zeggen) Ik heb destijds het spul direct via jg gekocht, scheelt een bom met duiten!
Een originele cruisecontrol is leuk, maar de techniek is wel al jaren oud, en werkt het nog na jaren in een schuur gelegen te hebben? En zie maar eens aan resrvedelen te komen….
conrad cruise control
Hoi,
Ik heb een paar jaar geleden een setje van conrad ingebouwd in mijn VW caddy! Het motortje dat de gaskabel aantrok werktte op vacuüm en was absoluut niet schokkerig! Heb het setje gekocht voor 125€ en zelf gemonteerd. Vervolgens de auto verkocht met CC waardoor deze aantrekkelijker was in de verkoop
Volgens mij moet dat in een CX ook wel lukken!
Groeten Jules
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier nog een cruisecontrol in de aanbieding:
auto krijg je erbij.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als je een originele hebt, bedien ‘m dan voorzichtig, want het schakelaartje breekt snel af en lijmen kun je vergeten.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Michelidds schreef:
Ik zal een paar foto’s maken en posten.
Belofte maakt schuld. Tijd om die eens in te lossen.
Genoemde probleem van ‘trekkerig’ rijden bleek te liggen aan een kromme korte tellerkabel. Het deel door het schutbord. Sinds dat vervangen is functioneert de CC zeer zacht.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.