Sinds dit weekend ben ik de trotse eigenaar van een mooie BX.
Het betreft een BX 1.9 TZI van eind 1990 (met de ruitjes in de C-stijl). Kleur is grijsachtig (heb nog niet gekeken welke kleur het precies is). Tellerstand staat nu op +/- 160.000 km.
De laatste anderhalf jaar is er qua onderhoud niets meer aan gedaan (behalve de APK), dus de eerste klusjes zullen bestaan uit o.a. een kleine beurt + veel schoonmaakwerk.
Ik heb al gezien dat er op de motorkap en de spoiler wat lakschade zit (soort rare zwarte spikkeltjes).
De auto heeft op dit moment een hydraulisch lek (ergens achter de carterpan en op het subframe). Voorlopig staat de auto dus even stil totdat het lek gerepareerd is. Op de terugweg naar huis was het verlies ongeveer 1liter LHM per 50 kilometer.
Klusjes voor de komende tijd:
-Dashboardkastje is kapot dus deze wil ik vervangen. Heeft iemand er misschien nog 1 liggen? Kleur is zwart…
-Achterruitenwissermotor defect (waarschijnlijk doordat het stroomdraadje doorgerot is)
-1 deur wil niet van binnenuit open
-1 electrisch raam is defect
-mistachterlicht defect
Op http://www.mijnalbum.nl/Album=ZA4DY4ZD zijn alvast wat foto’s te bekijken. Hierop staan ook wat foto’s van de locatie van het lek. Het lek zelf heb ik nog niet gevonden helaas…
Gefeliciteerd met je BX!
Maar er zit toch een grijs dashboard in?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Gefeliciteerd met je BX!
Maar er zit toch een grijs dashboard in?
Haha… nu je het zegt begin ik te twijfelen (heb de auto even niet in de buurt staan, anders was ik gelijk gaan kijken).
Re: Janwillem’s BX 1.9 TZI
Gefeliciteerd!
Janwillem schreef:-1 deur wil niet van binnenuit open
Kinderslot?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Gefeliciteerd!
Kinderslot?
Dat zou wat zijn zeg ops: ... ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen aandacht aan besteed heb en dus ook nog niet gekeken heb, maar het zou zomaar kunnen. Morgen even controleren dus
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Prachtig, dat zilver met zwarte details van o.a. stootstrips en die C-stijl ruitjes!
Veel plezier met deze prachtige BX!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Op de foto’s staat inderdaad een grijs dash. Iedere sloop heeft wel wat BXen staan waar je er een uit kunt halen.
Dat LHM lek zal wel de octopus zijn, da’s eigenlijk meestal als het achter het blok ergens lekt. En daar word je niet blij van.
Die bx stond in ‘s-Hertogenbosch te koop, zag ik. Mooie kleurencombi, mocht je het nog redden zou je naar Hegru in Veldhoven kunnen rijden voor de vervanging van de octopus. Daar doen ze dit soort klussen voor schappelijke prijzen.
B_iks schreef:Die bx stond in ‘s-Hertogenbosch te koop, zag ik. Mooie kleurencombi, mocht je het nog redden zou je naar Hegru in Veldhoven kunnen rijden voor de vervanging van de octopus. Daar doen ze dit soort klussen voor schappelijke prijzen.
Ja dat klopt. Hij staat nu +/- 150 km noorderlijker (Emmeloord). Paar keer langs de snelweg stil gestaan om LHM bij te vullen, maar uiteindelijk is alles gelukt.
Timo1990 schreef:Prachtig, dat zilver met zwarte details van o.a. stootstrips en die C-stijl ruitjes!
Helemaal mee eens, alleen zonde dat ze er gelijk ook zo’n taartschep opgezet hebben (en in wit vind ik ‘m nóg iets mooier)?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gefeliciteerd! Dit ziet er geheel niet slecht uit zeg.
Gaat het kastje trouwens ook niet dicht als je hem drie maal dicht drukt? Veel succes met het opsnorren van de lekkage. Wellicht kun je het eerst eens even goed vetvrij maken met een busje remreiniger. Daarna zoekt het een stuk makkelijker. Laat het niet te lang zo, die LHM kan je draagarmrubbers lelijk aantasten. Dus als de zaak weer dicht is, alle rubbers even goed schoonmaken.
patje74 schreef:Gefeliciteerd! Dit ziet er geheel niet slecht uit zeg.
Gaat het kastje trouwens ook niet dicht als je hem drie maal dicht drukt? Veel succes met het opsnorren van de lekkage. Wellicht kun je het eerst eens even goed vetvrij maken met een busje remreiniger. Daarna zoekt het een stuk makkelijker. Laat het niet te lang zo, die LHM kan je draagarmrubbers lelijk aantasten. Dus als de zaak weer dicht is, alle rubbers even goed schoonmaken.
Dankje.
Het kastje is echt kapot (er is een lipje afgebroken).
Gister heb ik al zoveel mogelijk geprobeerd om wat van het gelekte LHM weg te halen onder de auto. Het had zich over een groter oppervlak verspreid dan ik had gedacht.
oudelut schreef:Timo1990 schreef:Prachtig, dat zilver met zwarte details van o.a. stootstrips en die C-stijl ruitjes!
Helemaal mee eens, alleen zonde dat ze er gelijk ook zo’n taartschep opgezet hebben (en in wit vind ik ‘m nóg iets mooier)?!
Ja bij wit komen die ruitjes inderdaad ook erg goed tot hun recht!
oudelut schreef:Gefeliciteerd!
Kinderslot?
Sommige dingen kunnen zo simpel zijn. Weer een probleempje minder nu…
Weet iemand trouwens waar ik online een instructieboekje van een 1.9 kan bekijken?
Instructieboekje in het duits online:
http://www.citdoks.de/Bilder/283/bx_bedienungsanleitung.pdf
Maar er zal allicht ook iemand mij overtroefen met een Nederlandse uitvoering….
Karakter herken je aan de auto…