ik heb laatst een ander(2e hands) stuurhuis gemonteerd met als reden het originele stuurhuis te gaan opknappen, en eens lekker uit elkaar te sleutelen uit interesse.Echter op z,n zachts gezegd vind dat het andere stuurhuis in de rechtdoorstand het idee geeftof er een soort van speling of n zg onbekrachtigd stuk zit wat erg snel zwalken veroorzaakt, is er iets over het hoofd gezien bij de montage afstelling, of is dit stuurhuis misschien ook naar god.Het is erger bij hogere snelheid, echter in de bochten voelt het wel goed aan, appeltje zit denk ik wel redelijk goed en de pomp slaat ook niet overdreven vaak aan, iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Uitlijning goed (de mof op de rechtse arm is in-/nastelbaar) ?
Zal daar vanmiddag nog eens naar kijken, echter las ik dat bv. egbert uitlijnt met stokje en spijkers met m.i banden op de grond, terwijl er in dat zelfde draadje ook over gesproken wordt dat de voorvoetjes in de lucht zouden moeten, waarin zit hem hier het verschil?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Verschil is er wel, auto moet in rijstand staan om af te kunnen stellen, volgens mij dan
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Uitlijnen altijd met wielen op de grond, in de rijstand.
Zijn de overlapdrukken van het stuurhuis goed?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En zit je appeltje toch niet een beetje scheef? De uitlijning verandert niet bij stuurhuis wissel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank jullie voor de reacties, Boogaard; er niet bijverteld, maar als je de spoorstangen meeverhuist dan moet je toch opnieuw uitlijnen, Driver D dat overlapdrukmeten kan zeker alleen met meetapparatuur, of is het mogelijk het door enig draaiwerk aan de wartels die drukken zodanig te verbeteren en controleren dat het wat rijdbaarder word voor ritje langs een meetpunt, hoe kan dat eigenlijk dat die overlapdrukken veranderen trouwens, duidt dat op slijtage? kun je het aanslaan van de pomp gebruiken als referentiepunt, minder aanslaan is beter..zal trouwens nogeens goed naar het appeltje kijken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Overlap drukken controleren kan alleen met manometers (2 stuks). Afstellen is een zeer nauwkeurig werkje. Chyparse en Citrotech kunnen dat voor je doen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst goed uitlijnen. Zoek het topic van Egbert. (staat dat niet in de tiplijst?)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal inderdaad het uitlijnen en appelcontrole eerst doen dan testrit, bedankt. Overlapdrukafstelling vergt dus specifiek gereedschap en afstelgegevens, dus dat maar even niet, jullie horen nog.
En als een speer je originele stuurhuis reviseren, kan dat weer terug de auto in.
Lachen, gieren en brullen,zaterdag ongeveer 10 keer de wielen uitgelijnd maar na elke testrit stond het zaakje weer totaal fout, ik werd er gek van en verdacht zelfs mijn velgen van spontane ijzerarmoede, toen maar eens wat staan navelstaren onder de klep, wat bleek..ik had bij de stuurhuiswissel rechts vergeten het hulpstuurhuis op de getande as echt goed vast te zetten m.a.g. dat het rechterwiel na een bocht een andere weg koos dan de juiste, na alles echt goed vast gezet te hebben en wederom uitgelijnd goed bevonden, dus sturen met een vingertje. mensen toch bedankt voor de tips en ik zie weer eens het belang in van even alles dubbel checken. Trouwens dat stuurhuis gaat gereviseerd worden, ook al denk ik dat deze aardig ok. is.
Dat had ik ook. Het schijnt dat wanneer je het armpje los gehad hebt je hem twee keer goed vast moet zetten. Dit is mij op de sleuteldag uitgelegd. Of je moet het zaakje monteren met het betreffende wiel in de lucht.
Omdat je voorwiel net iets uitlijn kan staan wanneer je het armpje los hebt gehad krijg je hem niet echt goed vast. Met de bout waarmee je het armpje vast zet kan je dan niet genoeg kracht zetten om het wiel in lijn te zetten. Wanneer je dan gaat gaat rijden blijkt er toch nog wat speling op die verbinding te zitten. Daarna weer goed vast zetten en dan is alles opgelost.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kortom je hebt rondgereden met een loshangend hulpstuurhuis? Niet zo heel erg veilig he, vlgs mij heb je mazzel gehad dat je niet ‘onderuit gegaan bent’ met de DS
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij hing niet zijn hulpstuurhuis los, maar zat het armpje op het hulpstuurhuis niet goed vast.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
graddus schreef:Kortom je hebt rondgereden met een loshangend hulpstuurhuis? Niet zo heel erg veilig he, vlgs mij heb je mazzel gehad dat je niet ‘onderuit gegaan bent’ met de DS
Eigenlijk moet je er een gewoonte van maken na een dag of veertien gebruik alles wat je hebt losgehad even na te lopen op vastzitten, aanlopen, lekkage ed.
Ook tricky: de kabels die achterlangs de accubak lopen goed opbinden, heb ooit op parkeerplaats bijna een auto geramd omdat het excentriek van het stuurhuis achter de kilometerkabel bleef steken bij indraaien. De remmen deden het overigens wel….
De hartverzakking die ik toen kreeg voel ik nu weer bij het intikken van dit bericht!