Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bougies van 2500i en ik neem aan voor een 2400i zijn zeer belangrijk voor een goede loop van de motor is mijn ervaring. Let ook even op de afstand waartussen er gevonkt wordt. Dat luistert ook nauw.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
NGK BP6HS is het goede type. En let op, niet te vast draaien, eerst zover mogelijk met de hand en dan nog een halve slag met de bougiesleutel. Als je ze er scheef in draait met de bougiesleutel ben je zuur…

Totaal aantal Berichten: 782
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
sans-pareil schreef:Maar komt er donkere zwarte rook uit de uitlaat? Zoals van verbrande olie? Dat zou geen goede indicatie zijn namelijk.
Of het verbrande olie is of ‘gewoon’ niet volledige verbrandde benzine is lastig te zeggen aangezien het zich vooral voordoet tijdens het rijden. En daarbij ken ik het verschil tussen beiden niet echt dus kan ik dat ook niet zien.
Over de bougies; fijn dat ik nu het type weet, dan kan ik begin volgende week snel nieuwe halen. Als dat zo belangrijk is voor de goeie loop dan kan het zowiezo nooit kwaad om die te vervangen
Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal!
Groetjes, Rik.

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Zo, laatste tijd doet het probleem zich steeds vaker voor. Is het misschien te checken/uit te sluiten dat ze olie verbrandt op een manier? Ik heb in ieder geval een filmpje van hoe de motor draait tijdens problemen. Het langste deel van het filmpje laat ik haar rond de 2000 toeren draaien, aan het eind laat ik het gas los en doet ze dr best om dr motor draaiend te houden en dat lukt net. LINKJE
Ben benieuwd of iemand mij met dit probleem kan helpen om uberhaupt te achterhalen wat het is.
Groetjes, Rik.
Edit: misschien wel aardig om toe te voegen; het oliepeil is redelijk hetzelfde gebleven de laatste tijd (ik controleer regelmatig) dus daarvan uitgaande lijkt het me dat het geen olie is die verbrand.
En ten tweede zat ik net met een vriend te kletsen erover op msn en die zei dat het klonk alsof ze op minder cilinders liep… stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb, dan zouden het waarschijnlijk de bougies zijn. Morgen ga ik dus even proberen de bougies te vervangen en dan kan ik zaterdag mooi kijken of ze op weg naar Utrecht beter werkt
Hoi Rik,
Misschien is het nu al opgelost, maar je weet nooit of het nog van pas kan komen: het verschil tussen olie en benzine in je uitaatgassen is goed te zien (en te ruiken). De geur is helaas moeilijk uit te leggen (beide vreselijk), maar het kleurverschil zegt genoeg. Zwarte rook bij een benzinemotor duidt op onverbrande benzine. Dit klopt ook met het onregelmatig lopen: hij braakt vermoedelijk benzine uit. Mocht het probleem niet opgelost zijn, dan kan je ook eens kijken naar je brandstofdrukregelaar. Als het membraam lek is komt er benzine in je inlaat.
Verbrande olie is hartstikke blauw. Vroeger kwam je dat veelvuldig tegen bij sommige typen auto’s zoals BMW, Audi en VW bij afremmen op de motor als de klepsteelafdichtingen versleten waren. De hierlangs lekkende olie gaf een mooie blauwe wolk.
Freek
Klinkt idd wel alsof niet alle cilinders mee doen. Ik zou iig de bougies vervangen en de verdeelkap en bougiekabels eens nalopen. Probeer anders met lopende motor 1 voor 1 de kabels met een tang eens los te trekken om te kijken bij welke cilinder je geen verschil in de motorloop merkt, deze loopt dan niet mee. Dan zou je evt eerst een andere kabel kunnen proberen voordat je voor niets een hele set koopt. succes
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik ben bezig de bougies te vervangen, maar ik ben er niet helemaal uit hoe dat nou moet…
Ik heb de bougiekabels los, maar dr blijft nog een steeltje op staan wat nog in de weg zit voor de bougie-sleutel… kan ik dit stukje er gewoon met een tang af trekken en dan met de sleutel met een verlengstuk de bougie in die soort pijp losdraaien en hem er dan met een tang uitvissen oid? of moet ik er op een manier dichterbij zien te komen?
Dat steeltje zit erop geschroefd en kan je voorzichtich met een combi-tang oid eraf draaien, daarna kan je de bougies er gewoon uitdraaien, de steeltjes moet je overzetten op je nieuwe bougies, en daar dan eerst die dopjes afdraaien
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
ff fftopic , reed je vanmiddag rond half 12 in leiderdorp met de bx, richting de leyhof? Als het zo is reed ik een stukkie achter je met mijn bx
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
nope, ik heb mijn BX eventjes uitgeleend aan een vriend die even een auto nodig had… dus ik was het niet want ik scheur deze week alleen in mn CX… maar het kan heel goed zijn dat hij het was en dus dat je mijn bix weer eens zag

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Zo, nog eventjes een update… de nieuwe bougies zaten erin, ja, zaten idd… Het dametje draaide er niet beter door, en ze draait nu gewoon bagger… ze kan niet stationair blijven lopen, na wat gesputter slaat ze af. Er komt veel rook uit van zwartig naar grijs naar wat witter af en toe. tevens lekt ze aardig wat rook bij de uitlaat aan de voorkant (nee niet bij dat grote gat aan de achterkant van de auto ). Ik zou even geen idee hebben waar het aan ligt en laat haar dit weekend dus even met rust en neem mn bix naar citromobile en daarna ga ik eens verder kijken…
Groetjes, Rik.
Zijn de kleppen eigenlijk ooit wel eens gesteld in het recentere verleden?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
of per ongeluk een aantal bougiekabels omgewisseld??
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Bougiekabels zijn niet gewisseld, ik heb even snel de nummers van elke cilinder op de verdeler gezet alvorens te beginnen met afkoppelen… al twijfel ik over nummertje 3 en 4… zal ik dadelijk nog eens checken. De kleppen stellen heb ik nog niet gedaan en geen idee of dat recent gebeurd is. Anders zal ik eens gaan bekijken hoe dat moet om misschien eens zelf te gaan doen.
Zoals freek ook al beschreef:
Membraam in benzinedrukregelaar misschien de geest gegeven? Dan knikkert ‘ie pure benzine in je spruitstuk namelijk en kan jouw symptomen veroorzaken. Benzinedrukregelaar is het potje op de inlaatgalerij (die op je injectoren zit) zit een vacuumslangetje bovenop die naar je spruitstuk loopt. Als je hieraan zuigt met draaiende motor en een slok benzine binnenkrijgt is ie stuk…
Mocht dit niet helpen dan is het waarschijnlijk electrisch of een luchtlek…
Controleer je massaverbindingen, wiebel aan alle stekkertjes onder het reservewiel en op de injectoren en check alle vacuumslangen op scheurtjes…
Karakter herken je aan de auto…