Hallo allemaal,
Ik ben Jan en ben nieuw op dit forum.
Ik heb een probleem met mijn BX 1.4 deauville U9 uit 1992.
Vrijdag al rijdend de auto voor de deur gezet, zaterdag starten maar de motor slaat niet aan, startmotor draait, bougies vonken, bougie eruit gehaald en deze is droog, hij krijgt dus geen benzine.
Als de benzine slang eraf wordt gehaald, en er dan wordt gestart komt er geen benzine uit de slang, is dit normaal ?
Weet iemand waar ik moet beginnen met zoeken ?
Graag reactie !
alvast bedankt
Jan
Brandstof filter of brandstof pomp
Als je de sleutel in het contact stopt, en je draait de sleutel in de “accessoire-stand” (de stand waarbij alle lampjes op het dashboard oplichten) dan zou je onder de achterbank een licht zoemen moeten horen. Dit is de brandstofpomp die je hoort. Waarschijnlijk hoor jij deze niet, want anders had er wel benzine uit de benzinetoevoet gekomen. Hoor je de pomp wel pompen, dan kan het misschien zijn dat de slang gescheurd is. Dan zou je onder de auto een plasje benzine moeten kunnen zien. Maar, uitgaande van jou bevindingen lijkt het erop dat de brandstofpomp het begeven heeft.
Volgens Technique Digital is dit een relatief goedkoop onderdeel, namelijk een euro of 30.
Mits de brandstofpomp defect is, is dit dus een relatief eenvoudige storing op te verhelpen.
Succes met de diagnose.
(Oh ja, kijk even de zekeringen na, misschien ligt het daar aan, t’is wel een mosterd na de maaltijd opmerking, maar toch.)
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
hallo,
bedankt voor de snelle reacties, ga meteen even proberen !!!
Jan
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het injectiesysteem is bij een 1400 ongezekerd.
Het kan dat de brandstofpomp wel draait, maar dat de injector niet opengaat. Om te beginnen kun je ook kijken of er wel benzine bij het monopointhuis aankomt. Maak de toevoerleiding los, als het kan verleng deze en stop het uiteinde in een emmer of zoiets, liefst een end uit de buurt van de motor. laat de motor een paar seconden rondgaan (starten kun je het niet noemen) en kijk of er iets in de emmer komt.
Zo ja, kan het de drukregelaar zijn in het monopointhuis, de injector, een van de twee relais bij het LHM vat of erger: de ECU.
Andere mogelijkheden zijn niet uitgesloten, zoals een bdp sensor, defect in de stationairregeling, etc.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Om te beginnen kun je ook kijken of er wel benzine bij het monopointhuis aankomt. Maak de toevoerleiding los, als het kan verleng deze en stop het uiteinde in een emmer of zoiets, liefst een end uit de buurt van de motor. laat de motor een paar seconden rondgaan (starten kun je het niet noemen) en kijk of er iets in de emmer komt.
Was al reeds aangegeven dat er geen brandstof uit de slang komt.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
BX-Chique schreef:Alcyone schreef:Om te beginnen kun je ook kijken of er wel benzine bij het monopointhuis aankomt. Maak de toevoerleiding los, als het kan verleng deze en stop het uiteinde in een emmer of zoiets, liefst een end uit de buurt van de motor. laat de motor een paar seconden rondgaan (starten kun je het niet noemen) en kijk of er iets in de emmer komt.
Was al reeds aangegeven dat er geen brandstof uit de slang komt.
Dan is er iets verstopt (filter), kapot (pomp) of spanningsloos. (nameten)
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: BX start niet meer !
Als er geen benzine bij de bougies komt, dan is het brandstofcircuit onderbroken. Vervang de beide relaitjes (tegen wielscherm rechts) eens en/of de ECU (die laatste zit onder de passagiersstoel).
nou, daar ben ik weer, sorry maar het is de eerste keer dat ik aan een bx ga sleutelen, maar de brandstofpomp kan ik dus niet vinden, volgens de engelstalige handleiding, zit ie boven het rechterachterwiel, heb het achterwiel eraf, maar kan niets vinden, kunnen jullie mij vertellen waar die pomp zit ?
bedankt alvast !
Jan
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Probeer eerst de relaitjes en/of ECU maar, die heb je met 5 minuutjes vervangen. Zit de pomp niet in de tank zelf eigenlijk? Die is bereikbaar door de zitting van de achterbank weg te halen.
De pomp zit inderdaad onder de achterbank,maar ik heb zelf al eens problemen gehad met die beide relais,daar heb ik toen zelfs een nieuwe voeding naar toe gelegd,mijn pomp draaide wel op contact maar als ik ging starten kreeg hij te weinig stroom.
(één relais is voor de pomp en de andere volgens mij van de injector)
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
heb de achterbank er inmiddels uit, heb de 2 zwarte doppen eruit gehaald, zodra ik het kontakt aanzet, hoor ik niets, ga nu even meten of er wel spanning opstaat.
De relais heb ik niet liggen, dus moet het zo maar even.
Als ik eerst maar weet of er spanning is ja of nee, dan is het op het te vervangen onderdeel na opgelost.
Bedankt voor jullie reacties !
groeten
Jan
zo…de brandstofpomp is het niet, er staat geen spanning op.
heb beide relais eraf gehaald, en deze omgedraaid, op de ene stekker werken ze allebei, op de andere geen van beide, dus het lijkt op een spanningsprobleem.
12V staat wel op de stekker, maar geen massa !
de massadraad heeft de kleuren donkergroen met een paars streepje,
heb gekeken of ie in de zekeringkast zat maar kon hem niet vinden.
Kan ik ongestraft de massa van de andere stekker naar de defecte toebrengen ?????????
Bedankt !
Jan
yep,.....................
trek/leg gewoon even een nieuw draadje van chassis of minpool naar het relais
............. let op let op
ben nu wat schema’s aan het bekijken en ga nu twijfelen
wat voor blok zit er in :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
een 1.4 uit 1992
jandeman schreef:een 1.4 uit 1992
zit die pomp rechts achter (zeg maar bij het rechterachterwiel : )
er n.l. nogal wat verschillende 1400 varianten..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.