Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
G´dag,
Gisteren reed ik met het raampje open en toen viel het me op dat er bij het afremmen/uitrollen een benzinelucht tevoorschijn komt. Met de ramen gesloten is de lucht er niet.
Ik heb al gezocht naar een ´gewone´ lekkage maar kan die vinden. Volgens mij is het de tank/vulslang niet omdat de tank nog maar voor een kwart vol is en er geen benzine onder de auto ligt. Bij stilstand en/of stationair draaien hangt er ook geen benzinelucht om de auto of onder de kap.
Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Heb je alle slangetjes na gekeken op droogte scheurtjes? Misschien verstandig om die preventief te vervangen. Kost je de kop niet.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb dat ook. Heel irritant. Alle slangen zijn in orde. Heb een andere benzinedop gemonteerd, en nu is het minder, maar niet weg.
We zoeken verder…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik heb er vanmorgen even op gelet en ik heb het ook… Zou het er bij horen of is er dan toch iets niet goed. Ik had het volgens mij niet eerder.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ontluchting benzinetank. Is bij CX tenminste meestal het “probleem”. Weinig aan te doen zoals ik het begreep.
Benzinelucht bij GS is een bekend verschijnsel. Al in de 70er jaren was een technische mededeling van de importeur waarin geadviseerd werd om de vulpijp te vervangen. Deze vulpijp bestaat uit twee delen die aan elkaar gesmolten zijn, en bij het openen van een raam ontstaat een luchtwerveling in de wagen.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb die vulpijp onderzocht. Zie je niks aan en zit verscholen in een afgesloten ruimte achter het achterlicht. Wat zou er stinken?
Toch die pijp?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff aansteker bij houden om het beter te zien…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Toch maar geen aansteker gebruiken!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee drivert. Dat snapt iedereen toch wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je weet maar nooit….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bij mij komt er bij het starten een wolk benzinelucht of LPG stank door de verwarmingsroosters naar binnen zetten. (Indien blazer aan/open) Ik kan daar geen onvolkomendheden vinden. Oude wagens stinken veel harder blijkt bij vele oudjes.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Het probleem ligt in de meeste gevallen aan de vulpijp. De pijp bestaan inderdaad uit 2 delen die aan elkaar zijn gesmolten. Het grote probleem is de metalen ring die aan de bovenkant van de pijp is gedrukt. Tussen ring en pijp zit een kleine O-ring die de benzine stank tegenhoudt. Op de volgende foto deze 3 onderdelen.
Gezien de metalen ring erg groot is en met forse kracht in de pijp is gedrukt, over de jaren heen (temperatuursschommelingen) barst de pijp uiteindelijk net onder de metalen ring. Dusdanig doet de O-ring zijn werk niet meer en gaat de auto stinken. Moeilijk te zien in vele gevallen!!
Natuurlijk is het ook uberhaupt verstandig alle benzineleidingen te controleren.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk, dat is goede informatie!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het stelt wel weer gerust dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel.
Binnenkort maar ´ns met tape in de weer om het a la Mc Gyver op te lossen… of ik moet tegen een mooi vervangend vulpijpje aanlopen.
Het lijstje van ´things to do´ wordt, als verwacht, steeds langer
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DoctorPallas schreef:Het probleem ligt in de meeste gevallen aan de vulpijp. De pijp bestaan inderdaad uit 2 delen die aan elkaar zijn gesmolten. Het grote probleem is de metalen ring die aan de bovenkant van de pijp is gedrukt. Tussen ring en pijp zit een kleine O-ring die de benzine stank tegenhoudt. Op de volgende foto deze 3 onderdelen.
Gezien de metalen ring erg groot is en met forse kracht in de pijp is gedrukt, over de jaren heen (temperatuursschommelingen) barst de pijp uiteindelijk net onder de metalen ring. Dusdanig doet de O-ring zijn werk niet meer en gaat de auto stinken. Moeilijk te zien in vele gevallen!!
Natuurlijk is het ook uberhaupt verstandig alle benzineleidingen te controleren.
Thanx doctor!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>