1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Wat is verschil tussen de DS en ID ?
coyote
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 27 maart 2005 07:42 PM

Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Wat is het verschil tussen de DS en ID ?
Behalve de paddestoel en rem pendaal , de pallas en automaat .
Ik ben opzoek naar een ds / id van het laatste type (`70-`74).

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 maart 2005 08:18 PM
  [ # 1 ]

als je nou fff het volgende boek van Jan de Lange aanschaft:

ISBN: 90 389 0427 4

dat wordt alles, maar dan ook echt alles, verteld over de id ds en de onderlinge verschillen

is zeker een must voor aanschaf van een id en/of ds

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 maart 2005 04:14 AM
  [ # 2 ]

Ik dacht dat ik de enige was die het niet wist Surprisedops:

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
arhnic
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 28 maart 2005 06:04 AM
  [ # 3 ]

Re: Wat is verschil tussen de DS en ID ?

coyote schreef:

Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Wat is het verschil tussen de DS en ID ?
Behalve de paddestoel en rem pendaal , de pallas en automaat .
Ik ben opzoek naar een ds / id van het laatste type (`70-`74).

Globaal gezien is de ID19 een goedkopere uitvoering dan de DS21/23 en heeft bovendien een lichtere motor.
ID is later Dspecial gaan heten en is een basic uitvoering.
De DS is een luxere uitvoering en heeft meer spierballen.
Vooral de pallas uitvoering met een 2300 injectiemotor en leren bekleding is een begerenswaardig object.
Is voor het laatst gemaakt in 1973.
Dit is allemaal een beetje kort door de bocht maar globaal een antwoord op je vraag. Succes

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 maart 2005 11:48 AM
  [ # 4 ]

Heel kort door de boccht:

DS heeft alles hydraulisch, de ID alleen het veersysteem, de rest zoals remmen etc. conventioneel. ( vandaar paddestoel versus rempedaal).

Jeroen

Profiel  
 
coyote
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 12:48 PM
  [ # 5 ]

Ok , dus de ID is eigenlijk technisch een simpelere versie van de DS.
En geen lederen bekleding of automaat.
Kan dit in het onderhoud ook voordeeliger uitpakken ?

En het aangegeven boek , te koop bij de betere boekhandel ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 maart 2005 12:52 PM
  [ # 6 ]

Nee jeroen.
Ook de remmen van alle ID’s zijn hydraulisch en maar weinig hadden een mechanisch stuurhuis…
De rem is wel minder speciaal dan op de DS.
De laatste ID was de DSuper5 met 2100 motor en 5bak. De DS hadden toen al IE.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 28 maart 2005 01:15 PM
  [ # 7 ]

Het is nog steeds te simpel uitgelegd.Zij is gebouwd van 1956-1975 dus in
de loop van de jaren is er veel veranderd.Bij uitkomen in 1956 had je de
ID met een 1900cc en handgeschakelde bak en een normale rem bekrachtiging en de DS had een hydraulische bak met een automatische
koppeling en een speciale lastafhankelijk rempedaal(knop)Later is dat in
elkaar gaan overlopen en kwam er een DSmekaniek met een normale
bak en kreeg de ID een 2,0 ltr motor en de DS een 2.1 en een 2.3ltr motor en een injectiemotor en een prestige met verhoogd dak.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 maart 2005 01:22 PM
  [ # 8 ]
coyote schreef:

Ok , dus de ID is eigenlijk technisch een simpelere versie van de DS.
En geen lederen bekleding of automaat.
Kan dit in het onderhoud ook voordeeliger uitpakken ?

En het aangegeven boek , te koop bij de betere boekhandel ?

Daar komt het op neer, ja. Een ID is inderdaaad wat eenvoudiger in het onderhoud, al is een DS ook met handgeschakelde 4- of 5-bak geleverd, wat eenvoudiger onderhoud oplevert dan de halfautomaat. Bovendien is er bij de DS keuze tussen carburateur en injectie, waarbij de laatste uiteraard bewerkelijker is. Daarnaast is er nog een variant van de DS 23 met Borg Warner volautomaat geweest, die nog wat complexer is.
Ik heb 10 jaar een DSpécial gehad (een ID dus) en dat viel qua onderhoud op zich best mee. Houd er rekening mee dat koppeling en remschijven bij een Snoek een prijzige operatie vormen. Ik heb dat destijds omdat het zo uit kwam in één keer laten doen. Scheelt uren, maar het blijft prijzig.
Met DS’en en ID’s is veel gerommeld, vooral met de bedoeling om een relatief simpele ID aan te kleden of te “verpallassen” , zoals het ook genoemd wordt. Let bij dat soort ge-upgrade versies dus bijvoorbeeld altijd op de rem; dat is het meest belangrijke onderscheidingspunt.
Koop het boek van Jan de Lange (inderdaad gewoon te bestellen in de boekhandel) en je wordt daar heel wat wijzer van. Succes. Enne…ga bij het beslisen voor een Snoek niet over 1 nacht ijs! En een tweede overdenking: ook een eenvoudige ID heeft zijn charme. Allerhande chromen Pallas-strips zitten met klemmetjes op en in de carrosserie vast en kunnen een prima plaats voor roestontwikkeling zijn. Aangezien die roest bij een DS meestal standaard bijgeleverd wordt, kan het een overweging zijn om het niet extra “op te zoeken”  Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2005 01:41 PM
  [ # 9 ]

even voor de duidelijkheid.
heeft DS nu ook stuurbekrachting?

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 maart 2005 01:49 PM
  [ # 10 ]

Jazeker!
Bij een ID is het vrijwel de gehele produktietijd een optie gebleven. Mijn DSpécial uit ‘72 had het gelukkig wel Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2005 02:08 PM
  [ # 11 ]
Bassman schreef:

Jazeker!
Bij een ID is het vrijwel de gehele produktietijd een optie gebleven. Mijn DSpécial uit ‘72 had het gelukkig wel Cool

oke Smile
heb je dan normale stuurbekrachting of diravi?

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 maart 2005 02:12 PM
  [ # 12 ]

Even uit het ‘blote hoofd’: normale,
diravi zat alleen op CX en SM.
maarreuh… niet schieten als ik me vergis.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2005 02:17 PM
  [ # 13 ]
rocco schreef:

Even uit het ‘blote hoofd’: normale,
diravi zat alleen op CX en SM.
maarreuh… niet schieten als ik me vergis.

eerste serie XM V6?  Wink

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2005 02:50 PM
  [ # 14 ]
Gerard Maas schreef:

Het is nog steeds te simpel uitgelegd.Zij is gebouwd van 1956-1975 dus in
de loop van de jaren is er veel veranderd.Bij uitkomen in 1956 had je de
ID met een 1900cc en handgeschakelde bak en een normale rem bekrachtiging en de DS had een hydraulische bak met een automatische
koppeling en een speciale lastafhankelijk rempedaal(knop)Later is dat in
elkaar gaan overlopen en kwam er een DSmekaniek met een normale
bak en kreeg de ID een 2,0 ltr motor en de DS een 2.1 en een 2.3ltr motor en een injectiemotor en een prestige met verhoogd dak.

Klopt redelijk alleen werd begin jaren 70 de naam ID geschrapt en werd dit Dspecial maar is niets anders dan een ID eigenlijk.

Maar een Prestige heeft nooit een verhoogd dak gehad Gerard! Dat was de CX Prestige die dat na 1977 kreeg. De DS Prestige is te herkennen aan een separatieruit tussen de bestuurder en de passagiers.

In het kort is een ID een uitgeklede DS.

Er is zelfs een dubbelzinnig Frans gezegde:

Deshabiller une déesse pour s’en faire un Idée….

ofwel een DS (godin) uitkleden om er een ID(ee) van te krijgen… Smile

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 maart 2005 03:04 PM
  [ # 15 ]

Re: Wat is verschil tussen de DS en ID ?

arhnic schreef:

Vooral de pallas uitvoering met een 2300 injectiemotor en leren bekleding is een begerenswaardig object.
Is voor het laatst gemaakt in 1973.
Dit is allemaal een beetje kort door de bocht maar globaal een antwoord op je vraag. Succes


correctie….....1975

Gerard Maas schreef:

bij de DS kreeg de prestige een verhoogd dak.

CX en DS niet door elkaar halen Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook