Maar verzinkt werk heeft ook een enigszins zelf reparerende eigenschap, dus dat zal toch niet echt een probleem zijn dan lijkt me. Ook gaat de zink een verbinding aan met het metaal van een paar micro dik dus een scheurtje in de gevulde (top) laag hoeft niet per definitie roest te betekenen toch?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ziet er op de plaatjes super gelikt uit. Helaas kan ik dit jaar niet op de CitroMobile komen, had het graag willen zien.
Als het dak krom kan trekken, hoe staat het dan met de bodem?
Hebben die lusjes op de voorste draagarmen iets met het verzinken te maken?
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Voor die overweging heb ik ook gestaan, is het de investering waard om je 2CV of in dit geval, de DS te galvaniseren.
Ik ben ondertussen van mening van wel!
Als je een auto helemaal goed wilt hebben moet je zowiezo al veel lassen, soms mis je toch nog stukken als je niet een volledige restauratie gaat doen en kun je na een aantal jaar weer beginnen. Maar je zegt het zelf al, 10 jaar lang moet het toch wel goed blijven.
Een gegalvaniseerde koets moet veel langer dan dat goed blijven!
Ik ken de gegalvaniseerde eend die al meer dan 10 jaar rond rijdt nu, dat is iemand die gebruikt hem dagelijks! En niet over de weg, nee in de bossen, want het is een Duitse boswachter. Je verbaasd je echt als je de auto steeds weer ziet, onder de modder, goed gebruikt en hij blijft rijden en roesten? HO maar!
Je moet ook even rekening houden met de prijzen natuurlijk. Ik zou mijn eigen koets laten galvaniseren als hij goed genoeg is ipv een koets kopen. Een koets kopen is altijd duurder, en hem laten monteren daarna ook natuurlijk.
Zelf zou ik mijn koets misschien wel laten lassen, maar daarna opbouwen zou ik weer zelf doen, dat bespaart toch heel erg veel kosten!
Spuitwerk moet je uiteraard laten doen
maar zoals ik al zei, ik ben aan het sparen. Wil ik m’n eend weer in perfecte conditie brengen, gegalvaniseerd en alles ben ik zo’n 6000 euro kwijt, maar dat is hij wel waard vind ik..
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nogmaals mijn vraag aan Jeroen24:
Wat voor invloed heeft de hoge temperatuur op de structuur van het metaal?
Citroen!
maar d’r staat ook: Omdat dit vrij arbeids intensief is ...... hetgeen een aardig prijskaartje teweeg zal brengen. ben benieuwd naar deze prijs of deze de moeite waard zal zijn om het uberhaubt te overwegen.
Oh ja, moet ik het chassis kant en klaar aanleveren of doen jullie ook het schoonmaken,dompelbad enz. :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want ik zit met de restauratie van m’n DS toevallig net op het punt dat ik dit zou kunnen doen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Je moet er voor zorgen dat je chassis kaal is, dat wil zeggen, alles eraf van plastic, bekleding, etc etc..
alleen het metaal moet overblijven, lak mag uiteraard blijven zitten.
Als je de kale koets dan aanlevert dan zorgt Duckservice ervoor dat hij ontlakt wordt.
Daarna wordt gekeken waar er eventueel nog gelast moet worden, dit kun je dan zelf uitvoeren, of laten doen, daarna volgt het verzinken.
De tijd wat het kost is het kaalmaken van de koets, dit is echt heel veel werk, want ook alle kitlagen e.d. moeten er allemaal af, dat is dus heel tijdsintensief.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Temperatuur heeft in principe geen invloed op de materiaal structuur als het onder de 700 gr C blijft. Wel kan het zijn dat spanningen die met persen er in gebracht zijn enigszins werken. Rek en strek eigenschappen staan als krachten in het materiaal de vorm vast te houden. Doordat bij uitzetten het krachten patroon veranderd komt het niet meer in de oude vorm terug. Vandaar dat grote oppervlakten als daken kunnen vervormen.
@ DriverD:
Ik ben even benieuwd waar je het verzinken van een DS/ID-chassis eerder hebt gezien of wie het al eerder heeft gedaan, zoals je aangeeft. En wat daar dan de ervaringen mee zijn, omdat dit van Duckservice nog nieuw is.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DEESSE50 schreef:Temperatuur heeft in principe geen invloed op de materiaal structuur als het onder de 700 gr C blijft. Wel kan het zijn dat spanningen die met persen er in gebracht zijn enigszins werken. Rek en strek eigenschappen staan als krachten in het materiaal de vorm vast te houden. Doordat bij uitzetten het krachten patroon veranderd komt het niet meer in de oude vorm terug. Vandaar dat grote oppervlakten als daken kunnen vervormen.
Temperatuurverhoging van staal heeft ook onder de 700’C invloed: Koolstof in het staal gaat dan migreren, waardoor het staal zachter wordt. Spanningen, die in de vervormde plaatdelen zaten (vervorming t.g.v. fabricage) komen hierdoor vrij. Gevolg: chassis vervormt.
Lees ook http://www.2cv.nl maar eens:
“Als je dompelt dan is de zink dus vloeibaar en dat lukt omdat ze de zink behoorlijk verwarmt hebben. Hierdoor ontstaat spanning in het verzinkte onderdeel. Bij een buizen chassis zal dit nauwelijks een probleem zijn. Een plaat chassis gaat aanmerkelijk minder goed. Er zijn verschillende mensen die het originele oude chassis hebben laten dompel verzinken en dan was het chassis daarna net een wokkel. De nieuwe verzinkte plaat chassis die te krijgen zijn, zijn versterkt en vervormen daarom niet. De bovenplaat en onderplaat zijn echter altijd iets gegolft. Dit komt omdat er enorme spanningen in die chassis zitten. Dit ZOU later scheuren kunnen veroorzaken. Er zijn zo ook verzinkte koetsen van een eend te krijgen. Daar moet wel wat plamuur op voor ie weer een beetje strak is.”
Bijna geen enkele verzinkerij begint ook aan een chassis van plaat. Dat zou een teken kunnen zijn….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
herbert mooij schreef:@ DriverD:
Ik ben even benieuwd waar je het verzinken van een DS/ID-chassis eerder hebt gezien of wie het al eerder heeft gedaan, zoals je aangeeft. En wat daar dan de ervaringen mee zijn, omdat dit van Duckservice nog nieuw is.
Vele jaren geleden op Citromobile een poging gezien. Nooit meer iets van gehoord.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:herbert mooij schreef:@ DriverD:
Ik ben even benieuwd waar je het verzinken van een DS/ID-chassis eerder hebt gezien of wie het al eerder heeft gedaan, zoals je aangeeft. En wat daar dan de ervaringen mee zijn, omdat dit van Duckservice nog nieuw is.
Vele jaren geleden op Citromobile een poging gezien. Nooit meer iets van gehoord.
Nu je het zegt, idd… was dat niet een of andere Duitser die dat chassis had staan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik ben inmiddels heel nieuwssgierig geworden wat het ontlakken en verzinken gaat kosten. Kan iemand hier duidelijkheid over geven ?
citro-power schreef:Ik ben inmiddels heel nieuwssgierig geworden wat het ontlakken en verzinken gaat kosten. Kan iemand hier duidelijkheid over geven ?
prijzen vermelden/vrijgeven schijnt altijd weer een heikel punt te zijn
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citroen23 schreef:citro-power schreef:Ik ben inmiddels heel nieuwssgierig geworden wat het ontlakken en verzinken gaat kosten. Kan iemand hier duidelijkheid over geven ?
prijzen vermelden/vrijgeven schijnt altijd weer een heikel punt te zijn
Ja , kom ik ook achter.
Maar waarom ?? Als je dat geheim wil houden moet je zoiets niet op citromobiel neerzetten , geheid dat je daar vragen naar krijgt.