En toch begrijp ik iets niet: In de jaren 80/90 is Citroen (misschien onder druk van Peugeot) afgestapt van het eigenzinnige. Waarom is me nog niet helemaal duidelijk. Om een meer gemiddeld koperspubliek aan te trekken? En daarmee grotere aantallen te verkopen? Dan is dat toch mislukt? Want uit de tijd van - laten we zeggen de eigenzinnige periode:
DS: 1,4 miljoen
CX: 1,1 miljoen
GS: 2,5 miljoen
BX: 2,3 miljoen
Uit de latere periode blijken er van de opvolgers van bovenstaande voitures de volgende cijfers:
XM: 330.000
Xantia: 1,2 miljoen
C5: 800.000?
De cijfers van de ZX en Xsara ken ik niet. De tot nog toe verkochte C6-en
zullen de aantallen van DS en CX vermoedelijk ook niet halen.
Ja de AX en Saxo hebben goede aantallen gehaald, maar de Ami en Visa ook, en denk aan de eend (3,8 miljoen).
Volgens de statistieken bleek dat eigenzinnige dus wel degelijk voor verkoop te zorgen. Of verkijk ik me?
Dyna Z1: Tout alu.
Je moet uiteraard ook even meetellen dat de vroegere modellen gemakkelijk 15 tot 20 jaar meegingen…
De verkoopaantallen in z’n algemeenheid lagen toen ook lager.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar toen waren er nog geen aziaten
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
De cijfers spreken toch voor zich? En dat een model vroeger langer mee ging lag juist aan de eigenzinnige vormgeving. Want de A-Kadet ging ook maar een jaar of 7 mee. In de eenheidsworst van vandaag gaat een Saxo 6-7 jaar mee. De Xsara ook. De XM ging 11 jaar mee en toch maar 330.000 exemplaren. In de jaren 60 en 70 waren er ook Civics, Corolla’s en andere Jappen. En: In de huidige tijd ging de Twingo ook zo maar 15 jaar mee.
Dyna Z1: Tout alu.
Re: Citroen en de verkoopaantallen
rf schreef:En toch begrijp ik iets niet: In de jaren 80/90 is Citroen (misschien onder druk van Peugeot) afgestapt van het eigenzinnige.
Dát is zeker.
Waarom is me nog niet helemaal duidelijk.
In eerste instantie als een sterfhuisconstructie, de BX was onbedoeld succesvol en redde het merk.
Om een meer gemiddeld koperspubliek aan te trekken? En daarmee grotere aantallen te verkopen? Dan is dat toch mislukt?
op de lange termijn is er wel een stijging geweest.
Want uit de tijd van - laten we zeggen de eigenzinnige periode:
DS: 1,4 miljoen
CX: 1,1 miljoen
GS: 2,5 miljoen
BX: 2,3 miljoen
De BX is dus niet uit de eigenzinnige periode
Uit de latere periode blijken er van de opvolgers van bovenstaande voitures de volgende cijfers:
XM: 330.000
Xantia: 1,2 miljoen
C5: 800.000?
C5 klopt.
De cijfers van de ZX en Xsara ken ik niet. De tot nog toe verkochte C6-en
zullen de aantallen van DS en CX vermoedelijk ook niet halen.
De C6 is niet gemaakt voor aantallen als de Xm. Productie van de Xm was afgestemd op een max van >100.000pa. Voor de C6 is dat 20.000pa (waarvan ze nog niet de helft maken)
NB
[list]AX 2.42m
Saxo 1.70m
Ami6+8 1.035m+773k
Visa 1.22m (+50k Axel)
ZX 1.84m
Xsara 2.06m (excl Picasso)[/list:u]
Ja de AX en Saxo hebben goede aantallen gehaald, maar de Ami en Visa ook, en denk aan de eend (3,8 miljoen).
5milj als je ook Dyane en besteleend telt, maar de moderne aantallen zijn gewoon hoger per jaar, voor 2007 zelfs 1440.000:
[list]C1 ~100kpa
C2+plur ~80kpa
C3 >220kpa
berlingo ~220kpa
C4 ~180kpa
XsPic 120kpa
C4Pic 200kpa
C5 140kpa
C6 10kpa[/list:u]
Volgens de statistieken bleek dat eigenzinnige dus wel degelijk voor verkoop te zorgen. Of verkijk ik me?
Je kan dit alleen maar per jaar vergelijken, totalen zijn irrelevant.
[list]GS, GZ, GSA 2.440.610 (140kpa)
BX: 2.315.666 (180kpa)
Xantia: 1.3M (140kpa)
C5 ~800.000 (140kpa)[/list:u]
maar vergeet niet dat naast de C5 ook de Picasso een succes was: 120kpa
en dat het succes van de Xantia ten koste van de Xm ging (1e volle jaar 100.000 units, laatste jaar 10.000)
De aantallen zitten nu in de diversiteit, vgl jaren60:
[list]2cv/AK
dyane/aca
ami/ami break[/list:u]
kleintjes nu
[list]C1 3/ 5
C2
C3 /pluriel
C4
Berlingo MS
Nemo[/list:u]
jaren60:
[list]ID/DS
(HY)[/list:u]
middelklasse en hoger nu:
[list]Xsara Pic
C4pic5/C4pic7
C-Crosser
C5
C6
C8
(Jumpy/Jumper)[/list:u]
De meest succesvolle Citroëns zijn, op basis van gemiddelde productie per jaar:
[list]ZX - 263kpa
Xsara - 257kpa
Saxo - 213kpa
BX - 193kpa
AX - 187kpa
Ami - 164kpa
GS - 156kpa
Xantia - 138kpa
Xsara Picasso - 136kpa[/list:u]
Je ziet het, slechts twee “klassieke” Citroëns in de top: Ami en GS.
Als je 2cv én Dyana bij elkaar telt kom je tot 169kpa.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Waarom reken je de BX niet tot de klassieke Citroens? Daar kun je zowat een topic over openen. Misschien niet eens zo’n gek idee. Kijken wat eruit komt. Niet dat ik een BX aanhanger ben, maar ben wel nieuwsgierig hoe hierover gedacht wordt. En de Saxo en de C1 meebetrekken? Ja, je ontkomt er bijna niet aan, maar hier praat je eigenlijk niet meer over een Citroen. Maar liefhebbers van deze wagentjes zullen dit vermoedelijk weerleggen.
Ik wist inderdaad niet dat de ZX en Xsara zulke goede verkoopcijfers hadden gehaald.
Maar nogmaals: Die oude Cits verkochten zo slecht niet.
Waar je wel gelijk in hebt is dat de diversiteit aan modellen groter is en daarom de totale verkopen dan hoger zijn.
Ik zal dat topicje over die BX wel openen. Eens kijken.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Omdat over het algemeen de lijn wordt getrokken bij 1975: het einde van het Michelin- en het begin van het PSA-tijdperk.
De BX is, ondanks dat ze intussen al wat jaartjes oud is, toch echt van het PSA-huis.
De vormgeving van de Bertone-studio zie je ook terug in de AX, ZX, Xantia en XM.
‘Spirit of avant-garde’