Al enige tijd had ik het idee dat de Xantia vooral achter wat comfortabeler kon. Dan maar eens bij een specialist in de buurt de druk in de achterbollen laten meten. Ik ben naar garage Civer geweest.
De voorbollen liet ik ook maar gelijk nakijken, hoewel ik dacht dat die nog wel goed waren. Ze bleken slechts op 20 ipv van de 50 bar te staan. Dus beide gevuld, net als de voorraadbol.
Toen achter. Linksachter 0 bar. Bol stuk. Het bleek tevens een imitatiebol te zijn. Net als de bol rechtsachter die op 5 bar bleek te staan.
En de Xant is net vorige maand bij de dealer in 1 keer door de apk gekomen. Raar. Of niet?
Achter zijn er door Civer vervangende bollen opgezet en het is werkelijk een wereld van verschil. wat veert ze nu geweldig
Wat ik hen vergeten ben te vragen: Hoe lang of gemaakte km’s tot de volgende vulling?
En: Prima garage die Civer in Den Haag. Kom ik wel weer ‘s terug.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Normaal gesproken om de 4 jaar controle en evt bijvullen. Elke twee jaar verse LHM. Op je AOK vraag heb ik geen antwoord, maar vreemd is het op zijn minst.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er wordt niet naar de bollen gekeken bij de APK, al kan het wel een afkeurpunt zijn als de auto zo slecht veert dat er niet mee te rijden valt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Maar heb je dan helemaal niet gemerkt dat de bollen plat waren? Dat ie iets comfortabeler kon wil ik dan graag geloven. Wij hebben een platte achterbol gehad en dat merkte ik echt direct. Het stuiterde echt alle kanten op.
Ik dacht altijd dat de frequentie van het controlleren om de 60.000 km of 1 keer in de 2 jaar was. Het is dus 4 jaar? Wij zijn nu 2 jaar en 40.000 km verder en vind dat ze wel weer een beurt kunnen gebruiken.
My other car is a broomstick.
Ik merkte het alleen als ik een drempel overging. Tja, als ik het met nu vergelijk scheelt het enorm.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mathijs schreef:
Ik dacht altijd dat de frequentie van het controlleren om de 60.000 km of 1 keer in de 2 jaar was. Het is dus 4 jaar? Wij zijn nu 2 jaar en 40.000 km verder en vind dat ze wel weer een beurt kunnen gebruiken.
Het kan nooit kwaad om eerder te controleren, maar de normale intervallen die mij verteld zijn, is om de 4 jaar drukcontrole.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heb dat indertijd met mijn CX ook gehad, reed als een vliegend tapijt (als je uit een Peugeot 404 komt), maar bij controle bleken de bollen ook gewoon leeg. Daarna was het niet langer vliegen, maar zweven
Kan ik beamen. Je went aan de langzaam minder wordende vering. Het valt niet op en op de Nederlandse wegen rijdt het ook met bijna platte bollen nog acceptabel. Pas als je er wat aan doet merk je hoe slecht ze waren en hoe goed een Xantia/HP auto kan rijden als de bollen goed zijn.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Alhoewel, er zijn mensen die er helemaal niets van merken als de bollen totaal leeg zijn, als ik sommigen wel eens voorbij zie hobbelen, alsof ze in de hoogste stand rijden.
Ik krijg dan bijna de neiging om die lui tegen te houden en ter plekke hun bollen op te blazen
ongewenste intimiteiten
alhoewel op sommige parkeerplaatsen… ops:
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png