Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het gaat er mij niet om anderen af te troeven op het gebied van kennis.
Ik heb er alleen iets op tegen dat een bedrijf iets aanbiedt aan klanten met weinig of geen kennis op het gebied van materiaalkunde, terwijl dat bedrijf die kennis zelf ook niet lijkt te hebben.
En dus ook de gevolgen niet overziet (of wil overzien).
Op punten die Jeroentje aan de orde stelde zoals:
“Waarschijnlijk bijzonder weinig. Er word zachtgegloeid op bv 200 graden celsius, maar dan moet het ‘werkstuk’ echt uren in de oven liggen. Wil je precies weten wat er gebeurt zul je veel meer dingen moeten weten. Verschillende parameters zijn :
- samenstelling materiaal. (hoeveelheid koolstof b.v.)
- tijdsduur van de blootstelling aan de temperatuur
- hoe word er afgekoeld
- hoelang duurt het afkoelen ” komt geen antwoord. Dan gaan er bij mij wel alarmbellen rinkelen.
Het argument “Ik zit niet de hele dag achter de computer, zoals sommigen hier” gebruiken om geen antwoord te geven, is een zwaktebod: Je leest je eigen topic toch wel (je geeft soms toch ook antwoord)? Dan kan je ook op gestelde vragen antwoord geven, lijkt me. Behalve als je dat niet kan/wil natuurlijk….
Het feit dat bijna geen enkel professioneel bedrijf aan het verzinken van chassis, opgebouwd uit dunne plaat, begint zou een teken aan de wand moeten zijn.
Een nieuwe, dikwandige staalconstructie verzinken? Prima!
Een dunwandige constructie van tenminste 33 jaar oud verzinken? Slecht plan, des te meer omdat deze constructie waarschijnlijk inwendig aangeroest is. Om deze roest te verwijderen kan men gaan beitsen, met zuur. Zuur, dat in alle felsnaden dringt en er vervolgens nooit meer goed uitgaat, ook niet door veel spoelen. De felsnaden zullen de jaren daarna blijven roesten, van binnenuit.
Gek he, dat die verzinkerijen er niet aan willen beginnen?
Citroen!
op de reacties van jeroentje zijn geen antwoorden gegeven omdat deze gelzen werden als antwoord voor DriverD . zoals ik dat las gaf hij voor dat ik dit topic weer gelezen had al terwijl je die van mij verwachte . ik geloof echt niet dat anderen de hele dag achter de pc zitten maar het leek inderdaad verdacht veel op proberen af te troeven , vandaar geen reactie , hou de eer dan aan mezelf , ga er van uit dat we weten waar we mee bezig zijn en dat we de nodige kennis hebben in de autowereld maar zeker ook in de metaalwereld de reden dat veel verzinkerijen er niet aan beginnen is dat er bijna geen verzinkerij is die het bad groot of diep genoeg heeft omdat ze niet zijn berekend op dit soort formaten .
informeer eens naar eemn verzinkerij wat zei vinden over achter gebleven roest .. alles wat verzinkt word word eerst buiten bewaard om juist aan lichte vliegroest laag te krijgen hecht zink alleen maar beter op en is dus geen enkel bezwaar , zinkt ontrekt ook alle zuurstof van het metaal . als er inwendig nog wat zal achterblijven gebeurd er niets mee .
roesten gaat niet zonder vocht of zuurstof.
de verzinkerij waar wij dit doen hebben ook onderzoek gedaan naar wat er met de carrosserieen gebeurd , het bedrijf wat loogt (niet beitst) geeft garandeerd dat er geen loog achter blijft zijn hier erg zorgvuldig mee ,
loog is troep (zal je ongetwijfeld weten) en dus kunnen ze geen risico`s lopen dat dit in bv carrosserieen mee naar buiten word genomen buiten het bedrijf en dat hun klanten er mee in aanraking komen .
we verzinken omdat dit voorals nog het enigste middel is wat op de lange baan ook geen roest opleverd .
de ds is zeekr de eerste van ons maar er is geen gokje gedaan van we zien wel wat er van komt .
laten we elkaar geen mietjes noemen , dus ik wil er rustig eens met je over hebben maar laten we dan dan bij ons in het bedrijf doen of op citromobiel aanstaand weekend .
komt er op neer dat we de tijd en moeite wel hebben genomen wat verzinken inhoud en wat er mee kan gebeuren ook op lange duur .
ongetwijfeld kiest de een voor verzinken en zal een ander het nut er niet van inzien , wij geloven er wel in en bieden dit mensen aan die net als ons denken dat dit een goede oplossing is .
uiteindelijk zijn we net als citroen destijds ook pioneers met gebruikt van materialen of methodes , we hebben het hier over de ds , als citroen mensen van te voren hadden gevraagd wat ze van de ds vonden met kunstof delen en aluminium delen motorkap van alu. had ook gewoon metaal kunnen zijn zoals altijd , kunstof daken hadden ook van metaal kunnen zijn of hout wat mij betreft ,was in die tijd niets vreemds en dan al zijn nieuwe snufjes ,voor die tijd ook uniek. mensen zouden dat niet begrijpen als citroen niet gewoon de ds had tentoongesteld zoals ze gedaan hadden ..toch.
een dag niet ge-citroen-end is een dag niet gezweefd!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
DriverD schreef:
Zuur, dat in alle felsnaden dringt en er vervolgens nooit meer goed uitgaat, ook niet door veel spoelen. De felsnaden zullen de jaren daarna blijven roesten, van binnenuit.
Gek he, dat die verzinkerijen er niet aan willen beginnen?
De vraag is natuurlijk hoe snel dit proces zal gaan verlopen zodra de felsnaden afgesloten zijn van vocht en zuurstof. En zal dit sneller gaan t.o.v. de originele situatie waarbij deze naden zijn afgekit?
Volgens mij kan enkel de praktijk ons dit leren…
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Laten we ook reeel zijn, Hoe vaak rijdt je DS door pekel, regen en dat soort dingen?
Met normaal opknappen dikke kans dat je na 10 jaar oid weer moet lassen als de auto steeds buiten staat, met een gegalvaniseerde koets misschien wel nooit meer, is dat een investering waard, denk ik wel.
Maar goed, ik ben geen expert alleen maar liefhebber die het spul graag op de weg blijft zien, gegalvaniseerd of niet
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
FLYING DUCKMAN schreef:Laten we ook reeel zijn, Hoe vaak rijdt je DS door pekel, regen en dat soort dingen?
Dan hoef je toch ook niet diep in de buidel te tasten voor verzinken ?
Als je alleen met redelijk goed weer de weg opgaat dan gaat een “normale” koets ook erg lang mee met de juiste behandeling.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zaterdag a.s. ben ik op Citromobile. Ben benieuwd naar het verzinkte chassis en zal er zeker tijd voor nemen dit goed te bekijken.
Met geldige argumenten laat ik mij graag overtuigen en als ik ongelijk mocht hebben, dan voel ik me niet te groot om dat toe te geven.
De echte test voor zo’n chassis blijft natuurlijk de dagelijkse praktijk, en dit dan jarenlang (tenminste 10 jaar) achter elkaar.
Citroen!
Even terug komend op zuur in de fels naden. Zuur is uiteindelijk iets wat we er zo weinig mogelijk in willen houden echter door spoelen wordt het meeste verwijderd. Restanten van zuur zorgen echter niet voor roest maar voor beits werking. Dit is iets anders dan roesten. In KTL installaties verloopt er ook een proces van basisch naar zuur en weer naar PH neutraal.. Uiteindelijk is fosfateer proces als eerste proces ook zuur. Betekent dus goed spoelen omdat KTL lakbad anders dikke klonten gaat opleveren.
Automobiel industrie gooit wat dat betreft ook hele karossen en plaatdelen door dergelijke installaties die uiteindelijk als preventieve corrosie bescherming predikaat uitmuntend meekrijgen.
Als de snoek niet meer roest kan je er lekker ‘s winters ook mee rijden (kan de xantia de deur uit en koop ik er een DS Break bij die ik laat verzinken ).
Ik ben voor…....vind het jammer dat ik niet op de citromobiel ben om eens goed te kijken maar ben zeker geinteresseerd. Kom als ik in nederland ben wel in Leek kijken.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
persoonlijk vind ik het een mooie oplossing voor het fenomeen roest!
Ik ga hem dan ook uitvoerig zaterdag bekijken want ik ben benieuwd!
Ik had al in de planning mijn BX in de toekomst te spuiten maar nu zit er ook aan te denken om hem wellicht te verzinken (met een BX! die half van plastic is)!
Onder het motto, kunnen me kleinkinderen ook zien waarin Opa gereden heeft
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Wat ik me afvroeg….Hoe zit het met het verzonken plaatwerk wat tegen elkaar aan zit? Zo’n koets “buigt” in bijvoorbeeld bij het nemen van een bocht. En 2 verzonken plaatwerk delen wat tegen elkaar “aanwrijven” zijn al snel weer erg roest gevoelig. Althans dat zag ik bij de aanhanger van m’n pa… Voor de duidelijkheid ik heb geen kaas gegeten van de materie maar ik vroeg het me af…........
Iemand nog een beetje fotoos gemaakt van het zinkwerk?
ik ben nl erg benieuwd
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Bram-id19B schreef:Iemand nog een beetje fotoos gemaakt van het zinkwerk?
ik ben nl erg benieuwd
nee niet aan gedacht hellaas
Ik vond het persoonlijk er erg gaaf uitzien!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het chassis heb ik goed bekeken. Vond het niet om te juichen en de meeste reacties van anderen gingen ook die kant op. Slecht of zelfs niet gelast voor verzinken, (nu al) roest in de naden en waarschijnlijk een crime bij hechting van de volgende laag.
Citroen!
Dat zag ik dus toch goed?
Ik dacht ook al roest te zien
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ieders zijn eigen mening zeg ik altijd maar…
Ik zag geen problemen en volgens mij was het ook geen roest maja
Ok sommige dingen konden mischien mooier gelast, maar hoeveel zie je er nog van terug als de DS helemaal in elkaar zit?
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar foto`s naar een niet verzinkt chassis nu, en over 10 jaar bijde
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!