1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Temperatuurmeter DS
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 mei 2004 01:48 PM

Hallo allemaal,

Maar even een nieuw onderwerp, in aansluiting op het oplossen van de problemen. De vraag is heel eenvoudig, maar wellicht lastig uit te werken.
Ik heb een DS 23 IE H, met in het dashbord een standaard temperatuurmeter van Citroën.  In hoeverre is deze meter nauwkeurig? Mijn eerst “probleem” tijdens de eerste lange testrit naar Citromobile en weer terug was het gedrag van die meter. Bij 70-80 km netjes in het midden van het witte vlak, bij 100-110 zit ie net onder het zwarte scheidingsstreepje tussen wit en rood.
Wie heeft er ervaringen met een IE motor en de standen van de temepratuurmeter? Mijn Ds rijdt op benzine, en niet op LPG, er is ook nooit LPG ingebouwd geweest.
Kortom, wie iets te melden heeft over dit fijne stukje DS techniek, mag het laten weten Very Happy
BVD, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 mei 2004 04:12 PM
  [ # 1 ]

Ze zijn redelijk betrouwbaar, mar je moet wel weten hoe hij bij jou aangeeft. een nieuwe temperatuursensor wil nog wel eens helpen om de meter in het midden te krijgen bij werktemperatuur. Je hebt altijd je STOP lamp nog….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 mei 2004 04:34 PM
  [ # 2 ]

En dus is vor mij de vraag wanneer de stop lamp gaat branden in vergelijking met de temperatuurmeter. Ander punt, het lijkt me dat de temperatuurmeter bij elke snelheid in dezelfde stand zou moeten staan, met uitzondering van stilstaan, dan wil ie vanzelf wel oplopen lijkt me. En, als extra, heeft mijn DS 23IE ook nog een tweede fan achter de radiateur hangen. Werking daarvan nog niet getest, hoop ik binnenkort eens aan toe te komen.
En, zit de sensor voor de meter niet ergens bovenin het blok? In het gebied waar het water circuleert voordat de thermostaat opengaat?
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2004 12:41 PM
  [ # 3 ]

Die sensor zit in het waterpomp huis.
Ja die meter is een verhaal apart.  hoort wel stabiel op 1 plek te staan bij constante snelheid. als je in de stad rijdt wordt je motor veel warmer. Dat merk je ook aan je kachel als je van de snelweg de stad in rijdt.

Die extra fan wordt gestuurd door een sensor in de radiator.
Had jij ook airco?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 06 mei 2004 01:34 PM
  [ # 4 ]

De enige airco die ik heb bestaat uit twee schuifjes in het dashbord, en 4 raamslingers…....
Gelukkig/helaas niet zo’n ingewikkelde installatie, want dan blijft er heleamaal geen ruimte meer over om te sleutelen. Die heb ik nu al niet, getuige de carterontluchtingsslang die ik niet vervangen krijg zelf.
Bedankt voor de info van de temperatuurmeter, ik zal morgen met de specialist eens kijken hoe het nu precies zit. Overigens, klopt het verhaal dat een IE versie altijd wat heter is?
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2004 02:41 PM
  [ # 5 ]

Ja een klein beetje, doordat de motorruimte voller is. Daarentegen als de afstelling helemaal goed is verbrandt ie beter en daardoor hoef je minder gas tegeven waardoor ie weer minder heet wordt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 09 mei 2004 12:31 AM
  [ # 6 ]

Met de meter is waarschijnlijk niks mis, wel met de thermostaat. Die heb ik nu, mede op advies van oa Gerard eens een aantal malen geprobeerd. Gaat soms bij 80 graden open, en dan weer bij 90 graden, en of ie helemaal open gaat is de vraag. Kortom, er moet een nieuwe in. Rijd nu even zonder, totdat ik een nieuwe heb gevonden.
Met de nieuwe theromostaat bekijk ik de hele zaak nog maar eens opnieuw. En in de tussentijd ga ik afwachten wat de volgende “uitdaging” gaat worden.
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 18 mei 2004 12:53 AM
  [ # 7 ]

Nieuwe thermostaat gekocht, en getest met de oude. duidelijk zichtbaar, de oude opent maar half. dus nu snel de nieuwe thermostaat erin, en lekker rijden gaan. Very Happy
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 18 mei 2004 02:14 AM
  [ # 8 ]

Waar zit die temperatuurmeter dan, in de plaats waar nu bij mij een leeg zwart plastic, zit, waar aan de linkerkant de benzinemeter inzit?

Is het een te raden om dat te monteren of niet?

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 07 januari 2006 01:48 PM
  [ # 9 ]

Hoi Superpetur,

Kun je uitleggen hoe je de werking van die thermostaten hebt getest?

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 07 januari 2006 02:37 PM
  [ # 10 ]

Hoi Daniël,

Je hebt nodig: Een steelpannetje op het vuur, een min of meer geijkte thermometer tot 100 graden Celsius, een touwtje en de thermostaat klep.

Pannetje op het vuur, thermostaatklep erin en wachten dot de klep opengaat. Theromstaat klep eruitvissen, ne het touwtje ertussen wurmen (als ie ver geneog openstaat, lukt dat wel.
Wachten tot de zaak is afgekoled.

Pannetje op het vuur, thermometer erin om de temperatuur af te kunnen lezen, themorstaat klep erin hangen. Kijken bij welke temperatuur op de thermometer de thermostaatklep op de bodem van het pannetje valt (dat is het moment van opemn gaan) en door blijven kijken bij wlke temperatuur de klep helemaal openstaat.

De temperaturen staan afhankelijk van het type motor en type/exemplaar van de klep of op papier of op de klep zelf.

Tot zover weinig problemen, maar de hamvraag is hoe weet je nou of je klep ver genoeg opgengaat? Om dat verschil te kunnen zien zul een oude/defecte klep samen met een neiuwe in een pannetje met water moeten opwarmen, dan kun je het verschil goed zien helaas. Maar als de klep zelfs bij 95 graden nog maar half open staat, ben je volgens mij wel toe aan een nieuwe.

Een goede werking van een thermostaat is ven levensbelang voor je motor, omdat die ervoor moet zorgen dat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt. Blijft ie te koud, loop je snel kans op mayonaise in de motorlie/black sludge (dat risico loop je als je klep uit je systeem haalt), gaat de klep niet voledig open is de doorstroming van je koelssyteem gewoon niet goed, moet de waterpomp te hard werken, en loop je de kans dat je motor oververhit raakt. Aangezien de jongste DS inmiddels ook alweer 30 jaar jong is, is de koeling vaak ook niet meer zo goed als toen je DS net uit de fabriek kwam en thermostaten zijn slijtage onderdlen, zelfs in moderne motoren.

Als jij twijfel hebt over de werking van je klep, zoek dan uit welke versie je nodig hebt, koop een nieuwe, haal de oude uit je motor en test ze samen op de beschreven manier. Zet dan de beste in je motor. Id de nieuwe thermostaat ook niet goed, ruil die dan even om, en kijk eens of dat verbetering oplevert.

In mijn geval is het verschil wel merkbaar geweest hoewel ik op dit mometn hoge temperaturen buiten met de Ds graag uit de weg ga. Opgloeiende olielamp met STOP lamp bij stilstand is daar de oorzaak van, maar dat los ik ook nog wel een sop.

Succes Daniël!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 07 januari 2006 02:55 PM
  [ # 11 ]

hallo Peter, toch enkele opmerkingen:

“Een goede werking van een thermostaat is ven levensbelang voor je motor, omdat die ervoor moet zorgen dat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt. Blijft ie te koud, loop je snel kans op mayonaise in de motorlie/black sludge”

mayonnaise is mengeling van olie met water: motorolie met koelwater, dus als beide zich mengen, wat meestal gebeurd bij een kapotte cilinderkoppakking.

” gaat de klep niet voledig open is de doorstroming van je koelssyteem gewoon niet goed, moet de waterpomp te hard werken”

Je waterpomp draait evenredig met het toerental van je motor (V-riem) dus ongeacht de temperatuur ervan. die moet nooit te hard werken (in tegenstelling tot de radiatorventilator, die aanslaat bij te hoge koelvloeistoftemperatuur). Wel is het zo dat bij een stukke thermostaat het koelwater alleen in de motorblok circuleert en niet passeert via de radiator waar hij door de rijwind wordt gekoeld. Soms ook tegenovergesteld: dat hij blijft openstaan en de motor niet of te laat op bedrijfstemperatuur komt.
Vervanging van een thermostaat is erg makkelijk zelf te doen, goedkoop en erg belangrijk.

groetjes en veel sleutelplezier
Walther

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:27 PM
  [ # 12 ]

Bedankt Peter en Walther,

De thermostaat is gloedje nieuw, maar dat wil niets zeggen in onderdelenland. Ga ‘m testen.

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 08 januari 2006 11:48 AM
  [ # 13 ]

Gooi je thermostaat in een (oude) pan met water.
Zet de pan op het vuur en kijk of het thermostaat opent.

Ik ging er voor het gemak van uit dat de temperatuur voor openen en sluiten wel kloppen. Maar misschien heb je een thermometer?

Groet, Rob

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 januari 2006 01:21 PM
  [ # 14 ]

Hoi rob,

De hamvraag is volgens mij of ie opent, en daarna hoe ver die open gaat…. Vooral dat laatste was bij mijn oude een probleem…..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 januari 2006 01:30 PM
  [ # 15 ]

gewoon in een oud pannetje op het fornuis, inderdaad kijken of hij opent
als het water kookt en hij is nog niet open heb je een probleem

ik doe steeds een scheutje azijn bij het water, heeft mijn vader me zo geleerd Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook