Heb vorige week in de Berlingo 1.9D (oud type) van mijn collega gereden en begreep meteen wat hij bedoelde met traag ding. Nou heeft degene die de auto hiervoor heeft gereden niet bepaald rustig gereden, dus lui zal de motor niet zijn.
Vandaag de Berlingo 1.9D van een andere collega gereden, dit is een nieuw type, maar ook deze is traag. Optrekken is nogal traag en om een snelheid van 120 a 130 op de snelweg te houden moet je het gaspedaal behoorlijk diep ingedrukt houden. Plankgas haalt de auto net de 135 a 140 na een paar kilometers. De andere 2 berlingo’s 1.9D (oud type) van de zaak zijn ook net zo traag.
De auto’s zijn niet zo zwaar beladen. Mijn Xsara 1.9D was veel sneller en zelfs de altijd zwaar beladen 306 1.9D was veel sneller. Waar ligt het aan dat de Berlingo 1.9D niet vooruit te branden is? Zit er een ander versnellingsbak ofzo in, ik heb weleens gehoord dat er 1.9Dtjes zijn met een “zuinige” maar trage bak. Als ik me niet vergis zit deze o.a. in de wat oudere 206en?
Geen idee.. maar tis bekend dat ‘gewone’ diesels niet vooruit te branden zijn, mijn leswagen was een 1.7d echt een baggertraag ding. Geef mij als het diesel moet zijn, dan maar een TDi’tje
gti_styling84 schreef:Geen idee.. maar tis bekend dat ‘gewone’ diesels niet vooruit te branden zijn, mijn leswagen was een 1.7d echt een baggertraag ding. Geef mij als het diesel moet zijn, dan maar een TDi’tje
Blijft toch raar dat de gewone 1.9D in mijn Xsara en 306 een stuk vlotter was :
En ik durf het bijna niet te zeggen maar de 2.0SDI Caddy die ik 2 weken heb gereden afgelopen zomer was zelfs een stuk sneller ops:
Ja dat zal dan wel de stroomlijn zijn denk? Ik dacht dat de Berlingo in vergelijking met de andere busjes zoals de caddy, combo en andere zooi beter was gestroomlijnd.
Mijn broertje heeft een Partner met 1.4i motor, welke met redelijk gemak de 150 haalt. Behalve op Aardgas, want dan komt hij nauwelijks boven de 130 en is het optrekken een stuk trager. Geen wonder dat hij en zijn collega’s lekker op benzine blijven rijden, scheelt ook een hoop in de kosten. Sinds hij nu alleen maar op benzine rijd, hoeft er geen nieuwe koppakking/kleppen/zuigers, etc. meer in om de paar maanden.
chiptunen is dan alleen een oplossing denk ik :S…. http://www.chippoint.com... maarja erg prijzig
Ach voor een auto van de zaak moet je geen geld uit eigen zak uitgeven. Verder is de Berlingo/Partner een goede auto, luxe, comfortabele stoelen, vering en lekker stil op de snelweg. Zaken die een Caddy,Combo, etc niet kent.
Die lui op mijn werk hebben in diverse busjes een proefrit gemaakt en daar sprong de Berlingo toch wel heel erg uit wat betreft comfort en luxe
citroen berlingo
Met de berlingo van mijn grootouders ook 1.9 D is wel aardig vlot op te trekken.
Behalve zo ronde de 110 maakt hij een hoop toeren om naar bijv. 120 a 130 te gaan. Vrij storend.
Al met al prima auto…maja wil je hard rijden met een diesel….dan denk ik dat je met berlingo toch wel aan verkeerde type zit te denken….mits je de 2.0 Hdi aanschaft want dat is wel een tijger op de weg.
Alleen betaal je in aanschaf even meer…en schijnen wat betreft onderhoudskosten iets duurder te zijn.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Ik heb nu een 1210Kg wegende Xantia 1.9D, deze auto is zelfs sneller dan de Berlingo 1.9D, van 100 naar 120 duurt geen eeuwigheid. Doortrappen naar de 140 a 150 gaat ook prima, niet erg snel maar ok, voor de 160/165 heb je wel effe tijd nodig. Maar de Berlingo wilde niet harder dan 135 a 140 en daarvoor heb je een flinke aanloop nodig
Ik heb een 1.9diesel multispace gehad(bj 07/03) deze auto heb ik weg gedaan omdat hij absoluut niet snel was.
zolang je hier in de bebouwde kom bleef ging alles goed, maar eenmaal op de autosnelweg was het over.
1x op wintersport geweest met hem dat was de rit van ons leven.
hiervoor had ik een evasion 1.9 td, de verkoper garandeerde mij dat die 1.9D van de Berlingo net zo snel was als de 1.9 td in de evasion (gewicht was lager etc etc) dus niet!!!
de Berlingo is een hele fijne auto maar er moet minstens een 2.0 HDI in of de 1.6 16v.
maar het mooiste zou zijn de 1.6HDI met 110 Pk.
Het gaat mij hier niet om het snel rijden maar om koppel in de bergen en hernemen bij inhalen etc
ronama schreef:Het gaat mij hier niet om het snel rijden maar om koppel in de bergen en hernemen bij inhalen etc
Dit valt inderdaad zwaar tegen met een 1.9D in een berlingo, zeker als je ervan uitgaat dat de gemiddelde Berlingo Bestelbus vol ligt met spullen.
Met een beladen aanhanger erachter, is het helemaal huilen, dan is die max. 90km/h met een aanhanger op de snelweg ook echt het max. van de auto.
Ik heb mijn 1.9D nu een week en ik moet zeggen dat ik er best over te spreken ben qua performance. De korte 2e versnelling is wel even wennen, maar ik kan me voorstellen dat dat de trekkracht zoals genoemd in bergen en/of met aanhanger wel ten goede komt.
Overigens is volgens mij het hele verhaal van chiptuning toch niet besteed aan voornoemde 1.9D? De benzinemodellen en de HDI’s komen daar dacht ik enkel voor in aanmerking… En dan nog, chiptuning kan nooit goed zijn voor de levensduur van je motor, de fabrikant begrenst de zaak niet voor niets mag je toch redelijkerwijs aannemen?
2011 C4 Grand Picasso 2.0 diesel automaat
Stroomlijn van een baksteen+een korte bak heeftals gevolg dat ie de 140 maar haalt. overigens is bijv. de kangoo nog langzamer want daar rijd de kleine diesel slechts 120/125
De berlingo heeft als stadsbesteller geen topsnelheid nodig maar wel een soepele acceleratie…zeker als je regelmatig zware dingen meeneemt..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
niet meer treuren, de 1.6 hdi is er nu jammer genoeg alleen met 90 pk
Bertje hdi
Ik heb mijn Berlingo Hdi ook laten tunen, de dealer doet er niet moeilijk over, want motor technisch zit er veel reserve in af fabriek, ik had er 90 pk en nu 115 ongeveer, zonder problemen. De trekkracht die hij nu heeft is gewoon super. Maar je moet hem natuurlijk niet constant 100% op z’n donder geven, maar dat geldt voor elke motor.
Hij is er wel zuiniger door geworden, de top weet ik nog niet.
ps. is de 1.6 Hdi wel in Nederland leverbaar?? in de berlingo
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Dus als een Berlingo 1.9D ‘99 met 185000km op de teller altijd 145km/h en met alles mee 155 km/h haald is er waarschijnlijk aan de pomp gesleuteld? Accelereren gaat ook niet echt traag vind ik voor een simpel petroleumstel met de stroomlijn van een bushokje dusss. (En ik ben best wel wat gewend )
Of heb ik gewoon een snelle….
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
@ertdus:
Nee hoor… Ik heb dezelfde auto met iets meer kilometers op de teller. Daar haal ik dezelfde snelheden mee als jij, zonder dat er ooit iets aan veranderd is.
Trouwens de topsnelheid die door Citroën wordt opgegeven voor deze auto is 144 kph. Dat klopt dus wel ongeveer als je de tellerafwijking meerekent.
Groet, Rob
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03