Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je topic “Is mijn koppeling wel kapot?” ook nog gelezen/gecheckt?
ja, heb met de zoekfunctie al e.e.a. gevonden waaronder ook dat topic. Mijn duwstaafje is goed, alles gechecked. die stelbout op de hevel, de ‘banaan’, de kabel… ik heb ook zeer veel speling op de hevel, alsof ie helemaal los zit en je ermee door de koppeling kan roeren als een lepel door een pan soep!
Vrees dat het echt de drukgroep is.
Het is zover!!!
Project uitbouwen versnellingsbak om te checken en de koppeling/drukgroep te fixen!!!!
Ben vanavond begonnen, zodat als ik onderdelen nodig heb en onderweg nog zaken tegenkom, ik die bij citromobile kan halen. Hoop dus voor zaterdag de bak eruit te hebben. Heb allerlei afspraken de komende dagen, dus beperkte sleuteltijd, ben benieuwd!
Vanavond heb ik de voorschermen gedemonteerd, de kinnebak, bumper en bodemplaat (moest toch nog omdat ik een andere kinnebak heb liggen die erop moet), de radiator is eraf evenals de HD pomp. Verder de accu en het voorraadvat LHM. sjongejonge wat is een DS toch allesbehalve sleutelvriendelijk, je kunt nergens bij zonder het uit te bouwen…
Morgen wil ik het stuurhuis, de remmen, de dwarsbalk boven de remmen enzo verwijderen.
Vraagje: moet de dynamo en waterpomp/vin ook los of niet?
Dan kan ik zo zoetjes aan de bak loshalen!
Ik heb naast die nieuwe kinnebak ook nieuwe remschijven en blokken liggen, die kunnen er meteen mooi op straks! De huidige schrijven zijn ongelijk, de ene is 9 mm, de andere 10,5. Maakt op zich niet uit natuurlijk, maar ik heb toch nieuwe liggen.
Wordt vervolgd!!
Pff wat een klus, maar ja, ben ook pas om 22.30 begonnen vanavond, geen wonder dat ik nu gaar ben en mijn rug voel van al dat gebukt werken!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ok, dan doen we op afstand mee:
de dwarsbalk met remmen eraan vast laten, kun je de bak goed mee uit de wagen tillen.
dynamo met riemen eraf, voorraadvat heb je opzij gebonden, neem ik aan?
koelvin eraf ivm beschadigingen (is plastik), waterpomp blijft zitten
stuurhuisleiding schijnt LHM te (blijven) lekken als je hem loshaalt, je schijnt hem met plaatje af te kunnen stoppen, anders wordt het morsig…
de poelie moet eraf, die moet je eerst lossen (als de remmen er nog op zitten, kun je de boel met de handremmen vastzetten)
handremkabel moet je eerst op het schutbord (achter het afdekplaatje) lossen, dan kun je hem uit de klauw halen met de veren
op de uitgaande as van de waterpomppoelie zit een los lager, kan er eerst af: dan minder kans op verbuigen van deze as bij losmaken van de bak
Nog meer?
Zoiets ziet het uit nu?
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik wil vandaag het omgekeerde doen: de bak weer inbouwen. Ik wil verder niet heel naar doen, maar mijn bak staat nu te glimmen met HML (Harry Martens Limmen) erop
Ik heb ook de bodemplaat eruit gehaald, omdat ik de remklauwen erop heb laten zitten. De schijf komt anders tegen die “koeltunneltjes” die op de bodemplaat zitten.
Ik heb ook een plaatje op het stuurhuis en de leiding gedaan, meer omdat er dan geen vuil in kan komen. Ik heb geen rietjes in huis, ik wilde eens proberen of dat een mooie manier is om de leidingen af te schermen. (Rietje over olijfje van een leiding). M9 schijnt de maat te zijn van de wartels, kun je gebruiken om hydraulische componenten (remklauwen bijv) af te schermen tegen vuil wanneer je er een leiding uit geschroeft hebt.
Denk aan de veiligheid: Ondersteun jouw motorblok, want die hangt/steunt normaal gesproken aan jouw versnellingsbak. Dus op het moment dat je de traverse losschroeft zonder ondersteuning kukkelt de motor om. Ik neem ook aan dat je een motortakel hebt, eruit tillen is niet te doen. Bij het takelen heeft mijn schoonvader geholpen, was erg handig.
Als je bak eruit ligt, kun je VEEEEL gemakkelijker bij de handremklauwen. Als de schoenen versleten zijn, vervangen als de bak eraf ligt (eraf ging in iedergal gemakkelijk , erop moet ik nog doen ).
succes met de klus.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt motor en bak samen opkrikken met hyraulische krik, blok goed verdeeld ondersteunen, dan kan bak eraf.
Opletten dat auto goed geborgd staat en niet kan verrijden…
Als je over takel beschikt kan je ook het hijsoog gebruiken om de motor (met bak) te liften.
Je kunt ook nog overwegen de bak op een rijdbare krik te houden (balans houden is lastig, bak is aan de onderzijde beetje ongelukkig gevormd).
Creativiteit en veiligheid steeds laten meewegen, maatje zoeken met kijk op de zaak!
zo, net weer ff verder gegaan.Heb nu het stuurhuis los, de dynamo, vin, poelie, handremkabel, v-snaren, wielen, aandrijfassen. Moet die lager achter de poelie los door het huis ervan met die drie boutjes te demonteren?
Begrijp ik het goed dat ik dus de complete remmerij kan laten zitten en enkel de lhm leidingen los moet halen en dus de handremkabel? Dan ben ik er bijna: leidingen los, wat snoetjes etc los en die dwarsbalk los, motorblok ondersteunen, bak losschroeven en dan zou ik dus de bak naar voren kunnen schuiven?
Kan trouwens de bakolie erin blijven? Dacht het wel toch?
Nu wordt het spannend! Man, wat een kale boel!! Vraag me soms echt af of dit ooit weer gaat rijden. Aan de andere kant, heb er nu pas (!?) 4,5 uur sleutelen opzitten
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
M'thijs schreef:zo, net weer ff verder gegaan.Heb nu het stuurhuis los, de dynamo, vin, poelie, handremkabel, v-snaren, wielen, aandrijfassen. Moet die lager achter de poelie los door het huis ervan met die drie boutjes te demonteren?
Begrijp ik het goed dat ik dus de complete remmerij kan laten zitten en enkel de lhm leidingen los moet halen en dus de handremkabel? Dan ben ik er bijna: leidingen los, wat snoetjes etc los en die dwarsbalk los, motorblok ondersteunen, bak losschroeven en dan zou ik dus de bak naar voren kunnen schuiven?
Kan trouwens de bakolie erin blijven? Dacht het wel toch?
Nu wordt het spannend! Man, wat een kale boel!! Vraag me soms echt af of dit ooit weer gaat rijden. Aan de andere kant, heb er nu pas (!?) 4,5 uur sleutelen opzitten
lager eraf met 3 boutjes: check. Zit anders in de weg.
(hand)remmen kunnen erop blijven zitten. Schijven zitten nu wel los, omdat de aandrijfassen eraf liggen. Remklauwen lekker laten zitten, zitten namelijk muurvast (hoort zo). Je hebt alleen wat minder speling links en rechts bij het eruit takelen.
Bakolie heb ik erin laten zitten, lekt niet.
Ligt er nu een berg onderdelen naast je DS? klaar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er kunnen vulplaatjes gemonteerd zitten tussen de dwarsbalk en het chassis: bewaren en niet verwisselen tussen links en rechts.
Er hoeft maar een toevoerleiding LHM naar de linkse voorrem los.
Wil nu echt wel een plaatje zien, hoor
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Motor echt goed opkrikken omdat je een 5 bak hebt. Anders gaat je bak net niet over het balkje aan de voorkant heen.
Doordat je het motorblok achterover kantelt kan je wel je flexpijp mollen…maarja die kosten maar 19 eu….
HD leiding los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb net mobiel contact gehad, handremkabel is al los, gaat helemaal goedkomen met deze jongen (en zijn snoek!)
Voor de foto moeten we allemaal nog even geduld hebben, maar komt ook goed
@Matthijs: ben niet achter eigen pc, kan je mail niet lezen…vanavond wel.
De bak is los!!!! En niks kapot of vergeten!!!
de startmotor is nu ook los zag ik, zal wel weer gekloot worden met monteren, de rest trouwens ook.
De drukgroep ziet er goed uit, geen gebroken veren of vingers… daar had ik wel op gehoopt, nu weet ik nog niks. Mooi k#t zullen we maar zeggen. De hevel heeft wel veel speling over die as van de versnellingsbak, maar ik kon het verder nog niet goed bekijken. De bak ligt nu zo’n 20 cm naar voren toe, op de dwarsbalk en houten blokken.
Heb eerst maar eens mijn handen gewassen, die waren tot mijn bovenarmen zwart! En toen gaf ik Anne een flinke knuffel! Was ze blij mee.
Ga nu vanmiddag eerst andere dingen doen, life goes on…. Dan misschien vanavond weer verder, en morgen citromobile!!
Zal straks eens kijken of ik ergens foto’s kan posten.
Groeten en met dank aan Vlietmansje en andere tipgevers!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En? Vingers of diafragma?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hier past slechts: “chapeau!”
De gaffel die het koppelingslager vasthoudt kan ook scheur hebben opgelopen…
Heb je nu diafragma of drukvinger?
drukvinger, drie strakke vingers met dito veren. Als ik er met een hamer op mep, gebeurt er niks. Tja, wie weet zit het idd in de gaffel… Ben ik snel genoeg achter, maar nu ff niet, moet nu weg. Zal vanavond update posten.