Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Wat is het verschil tussen de DS en ID ?
Behalve de paddestoel en rem pendaal , de pallas en automaat .
Ik ben opzoek naar een ds / id van het laatste type (`70-`74).
als je nou fff het volgende boek van Jan de Lange aanschaft:
ISBN: 90 389 0427 4
dat wordt alles, maar dan ook echt alles, verteld over de id ds en de onderlinge verschillen
is zeker een must voor aanschaf van een id en/of ds
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik dacht dat ik de enige was die het niet wist ops:
Schijt aan originaliteit.
Re: Wat is verschil tussen de DS en ID ?
coyote schreef:Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Wat is het verschil tussen de DS en ID ?
Behalve de paddestoel en rem pendaal , de pallas en automaat .
Ik ben opzoek naar een ds / id van het laatste type (`70-`74).
Globaal gezien is de ID19 een goedkopere uitvoering dan de DS21/23 en heeft bovendien een lichtere motor.
ID is later Dspecial gaan heten en is een basic uitvoering.
De DS is een luxere uitvoering en heeft meer spierballen.
Vooral de pallas uitvoering met een 2300 injectiemotor en leren bekleding is een begerenswaardig object.
Is voor het laatst gemaakt in 1973.
Dit is allemaal een beetje kort door de bocht maar globaal een antwoord op je vraag. Succes
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Heel kort door de boccht:
DS heeft alles hydraulisch, de ID alleen het veersysteem, de rest zoals remmen etc. conventioneel. ( vandaar paddestoel versus rempedaal).
Jeroen
Ok , dus de ID is eigenlijk technisch een simpelere versie van de DS.
En geen lederen bekleding of automaat.
Kan dit in het onderhoud ook voordeeliger uitpakken ?
En het aangegeven boek , te koop bij de betere boekhandel ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee jeroen.
Ook de remmen van alle ID’s zijn hydraulisch en maar weinig hadden een mechanisch stuurhuis…
De rem is wel minder speciaal dan op de DS.
De laatste ID was de DSuper5 met 2100 motor en 5bak. De DS hadden toen al IE.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Het is nog steeds te simpel uitgelegd.Zij is gebouwd van 1956-1975 dus in
de loop van de jaren is er veel veranderd.Bij uitkomen in 1956 had je de
ID met een 1900cc en handgeschakelde bak en een normale rem bekrachtiging en de DS had een hydraulische bak met een automatische
koppeling en een speciale lastafhankelijk rempedaal(knop)Later is dat in
elkaar gaan overlopen en kwam er een DSmekaniek met een normale
bak en kreeg de ID een 2,0 ltr motor en de DS een 2.1 en een 2.3ltr motor en een injectiemotor en een prestige met verhoogd dak.
coyote schreef:Ok , dus de ID is eigenlijk technisch een simpelere versie van de DS.
En geen lederen bekleding of automaat.
Kan dit in het onderhoud ook voordeeliger uitpakken ?En het aangegeven boek , te koop bij de betere boekhandel ?
Daar komt het op neer, ja. Een ID is inderdaaad wat eenvoudiger in het onderhoud, al is een DS ook met handgeschakelde 4- of 5-bak geleverd, wat eenvoudiger onderhoud oplevert dan de halfautomaat. Bovendien is er bij de DS keuze tussen carburateur en injectie, waarbij de laatste uiteraard bewerkelijker is. Daarnaast is er nog een variant van de DS 23 met Borg Warner volautomaat geweest, die nog wat complexer is.
Ik heb 10 jaar een DSpécial gehad (een ID dus) en dat viel qua onderhoud op zich best mee. Houd er rekening mee dat koppeling en remschijven bij een Snoek een prijzige operatie vormen. Ik heb dat destijds omdat het zo uit kwam in één keer laten doen. Scheelt uren, maar het blijft prijzig.
Met DS’en en ID’s is veel gerommeld, vooral met de bedoeling om een relatief simpele ID aan te kleden of te “verpallassen” , zoals het ook genoemd wordt. Let bij dat soort ge-upgrade versies dus bijvoorbeeld altijd op de rem; dat is het meest belangrijke onderscheidingspunt.
Koop het boek van Jan de Lange (inderdaad gewoon te bestellen in de boekhandel) en je wordt daar heel wat wijzer van. Succes. Enne…ga bij het beslisen voor een Snoek niet over 1 nacht ijs! En een tweede overdenking: ook een eenvoudige ID heeft zijn charme. Allerhande chromen Pallas-strips zitten met klemmetjes op en in de carrosserie vast en kunnen een prima plaats voor roestontwikkeling zijn. Aangezien die roest bij een DS meestal standaard bijgeleverd wordt, kan het een overweging zijn om het niet extra “op te zoeken”
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
even voor de duidelijkheid.
heeft DS nu ook stuurbekrachting?
Jazeker!
Bij een ID is het vrijwel de gehele produktietijd een optie gebleven. Mijn DSpécial uit ‘72 had het gelukkig wel
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bassman schreef:Jazeker!
Bij een ID is het vrijwel de gehele produktietijd een optie gebleven. Mijn DSpécial uit ‘72 had het gelukkig wel
oke
heb je dan normale stuurbekrachting of diravi?
Even uit het ‘blote hoofd’: normale,
diravi zat alleen op CX en SM.
maarreuh… niet schieten als ik me vergis.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
rocco schreef:Even uit het ‘blote hoofd’: normale,
diravi zat alleen op CX en SM.
maarreuh… niet schieten als ik me vergis.
eerste serie XM V6?
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Gerard Maas schreef:Het is nog steeds te simpel uitgelegd.Zij is gebouwd van 1956-1975 dus in
de loop van de jaren is er veel veranderd.Bij uitkomen in 1956 had je de
ID met een 1900cc en handgeschakelde bak en een normale rem bekrachtiging en de DS had een hydraulische bak met een automatische
koppeling en een speciale lastafhankelijk rempedaal(knop)Later is dat in
elkaar gaan overlopen en kwam er een DSmekaniek met een normale
bak en kreeg de ID een 2,0 ltr motor en de DS een 2.1 en een 2.3ltr motor en een injectiemotor en een prestige met verhoogd dak.
Klopt redelijk alleen werd begin jaren 70 de naam ID geschrapt en werd dit Dspecial maar is niets anders dan een ID eigenlijk.
Maar een Prestige heeft nooit een verhoogd dak gehad Gerard! Dat was de CX Prestige die dat na 1977 kreeg. De DS Prestige is te herkennen aan een separatieruit tussen de bestuurder en de passagiers.
In het kort is een ID een uitgeklede DS.
Er is zelfs een dubbelzinnig Frans gezegde:
Deshabiller une déesse pour s’en faire un Idée….
ofwel een DS (godin) uitkleden om er een ID(ee) van te krijgen…
Re: Wat is verschil tussen de DS en ID ?
arhnic schreef:Vooral de pallas uitvoering met een 2300 injectiemotor en leren bekleding is een begerenswaardig object.
Is voor het laatst gemaakt in 1973.
Dit is allemaal een beetje kort door de bocht maar globaal een antwoord op je vraag. Succes
correctie….....1975
Gerard Maas schreef:bij de DS kreeg de prestige een verhoogd dak.
CX en DS niet door elkaar halen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.