Fast idle
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 05 april 2008 01:48 AM

Ik was aan het bladeren in de Haynes en zag dat er op de diesel pomp (Bosch AS3) en armpje zit waarmee “fast idle” aan en uit gezet kan worden. Mijn motor (DHX) loopt al zolang ik de auto heb (6,5 jaar) op een verhoogd stationair toerental dus ik ff de kap omhoog. Aan het armpje zit een bowdenkabel die naar een vacuumbediend gevalletje (fast idle control diaphragm) leidt die met een luchtslangetje naar een electrische dinges met meer luchtslangetjes lijdt. Die kabel is totaal uitgelubberd, stellen helpt niet meer. Ikke aan het armpje peuteren met draaiende motor. armpje zat helemaal vast maar na een tijdje peuteren waarbij het veerje eraf sprong Surprisedops:  (geen idee hoe ik die er weer op krijg) kwam hij weer in beweging en kreeg ik een toerental volgens het boekje voor elkaar.
Motor loopt een stuk soepeler nu. Vooral accelereren gaat beter.
vraag: dat electrische vacuum dinges zit nog een lucht slangetje die nergens naar toe gaat (ligt los) en een plekje waar een slangetje op kan. Het slangetje zit samengeclipt met nog een slangetje dat nergens heen gaat

Weet iemand hoe al die slangetjes horen te lopen en is het wel belangrijk dat die rommel werkt (want ik rij al 6,5 jaar zonder)
las ook nog iets over uitlaatgas recirculatie.(EGR) heb dat hier iets mee te maken of is dat een losstaand systeem. Hoe weet je of dat werkt? of hoe saboteer je dat?

foto:
Het rood omcirkelde is de “fast idle control diaphragm”
het groen omcirkelde is ook een dinges met een luchtslangetje dat nergens heengaat..
Mij gaat het erom hoe de luchtslangetjes erachter horen te lopen




Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 30 april 2008 07:01 PM
  [ # 1 ]

Nou, tis opgelost hoor. Antwoord gevonden op http://service.citroen.com
Er ontbrak een slangetje.
De EGR werkt nu weer. De fast idle toestand is vast gaan zitten vanwege te lang niet bewegen (net als mijn rug) en bij nader inzien niet erg nuttig dus maar gewoon altijd in de uit stand gezet.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 augustus 2010 02:36 AM
  [ # 2 ]

Ik zou de EGR lekker uitgeschakeld laten, dan blijft de inlaat schoner en presteert de motor beter. De EGR is puur voor het millieu, maar doordat de inlaat dichtkoekt door de roet in de uitlaatgassen, word de motor alleen maar vuiler en vuiler. Door het recirculeren van de uitlaatgassen onder bepaalde omstandigheden, breng je de temperatuur van de verbranding omlaag, waardoor de uitstoot van stikstof-oxiden minder word.

Bij mij werkt de fast-idle ook niet altijd, de electronica zorgt voor de inspuitvervroeging, dus heb je niet zoveel last van als de fast-idle niet werkt. Bij een XUD9 zonder motormanagment word de kabel door een wasthermostaat bediend, deze trekt een hevel aan voor verhoogd stationair en bedient een elektrisch contact voor de inspuitvervroeging.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 augustus 2010 01:37 AM
  [ # 3 ]

idd, de erg snel weer uit zetten. Het vacuĆ¼m dus alleen door het klepje van de fast idle laten gaan.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook