Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Wanneer gaat de auto eigenlijk op voor een nieuwe APK? Van die boetes wordt je tegenwoordig ook niet veel vrolijker volgens mij
@Wendela: dank je.
@Poekoek: op 16 mei. Sinds afgelopen weekend staat ie eigenlijk gewassen binnen, ik rijd er tot de APK niet mee.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
He, leuk zeg. Gefeliciteerd er mee. Goeie avatar ook trouwens.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Matthijs.
Voor die hoogteregelaar hadden we al verteld.Maar als je onder het rechterscherm kijkt zie je dat in de vulslang nog een extra tankje is gemonteerd en die rij je dus eerst leeg,terwijl de meter vol blijft.Pas als die leeg is gaat de meter zakken.Als dit je eerste diesel is,moet je je rijstijl gaan veranderen.aleen de hoeveel gas geven wat de motor op dat
moment nodig heb,dus niet intrappen en wachten tot de motor op toeren komt.Omdat je met het gaspedaal de brandstofpomp opent
Volgend probleem….
Na een aantal uren bezig te zijn geweest met alle dashboardlampjes te checken en waar nodig te vervangen, waarna alles het weer deed, nu het volgende probleem: de verlichting “buiten” doet het niet meer.
Binnen brandt nu alles, buiten niks meer.
Als ik de hendel een kwartslag draai gaat het stadslicht aan. Tot daar alles goed. Draai ik hem weer een kwartslag dan gaat in mijn dashboard zowel het groene lampje van dimlicht als de blauwe van grootlicht aan, terwijl ik de hendel nog niet in de grootlicht-positie heb/had staan. (Niet naar me toe getrokken). Klopt niet dus. Alleen dimlicht zou nu moeten branden. Maar…buiten brandt er niks. Stadslicht brandde en brandt nog steeds. Verder niks.
Aan de achterkant van de auto brandt de verlichting wel normaal.
Wanneer ik de hendel voor grootlicht nu naar me toe trek, verandert er aan de situatie overigens totaal niks.
In een BX zit dimlicht/grootlicht toch niet via een zekering? Kan daar niks over vinden. En zit de verlichting via een relais? Waar zit die dan? ops:
Waar moet ik het zoeken? In de hendel of waar?
Want aan de achterkant doet het licht het dus wel.
Misschien dat je een stekker een beetje verschoven op de pennen hebt zitten ofzo; als het lampje wel brandt maar het grootlicht niet dan zit er een fout in de aansturing van de blauwe flap.
Pak het schema er anders even bij.
Ich bin ein Breaker
Karel, welke stekker bedoel je? ops:
Op het H4-lampje?
Wat bedoel je met blauwe flap?
Zou het kunnen dat ik met het gefreubel aan de dashboardverlichting iets gedaan heb wat de oorzaak hiervan is?
Matthijs2006 schreef:Karel, welke stekker bedoel je? ops:
Op het H4-lampje?Wat bedoel je met blauwe flap?
Zou het kunnen dat ik met het gefreubel aan de dashboardverlichting iets gedaan heb wat de oorzaak hiervan is?
Je hebt aan het tellerpaneel gezeten toch? Daar zitten erg veel stekkers aan….
De blauwe flap is de achterkant v/h tellerpaneel, waarop de lampjes contact maken. Die is bij een BX altijd blauw…
Als je het schema erbij pakt kun je zelf zien welke componenten er in de weg zouden kunnen zitten. Dit is een zo specifiek probleem (nog nooit van gehoord in 12 jaar BX rijden en forums lezen) dat ik vermoed dat het iets met een los bungelende stekker is. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot niet ‘op tijd’ brandende lampjes.
Ich bin ein Breaker
Ja, daar ben ik mee bezig geweest. De ongeveer 8 stekkers die in dat paneel zitten, zijn er allemaal een keer afgeweest.
Misschien zit er een niet goed meer terug op ofzo, ja…
Maar als die blauwe flap en dus de lampjes daarop niet goed worden aangestuurd, bepaalt dat dan (mede) of en hoe de koplampen zélf functioneren?
Matthijs2006 schreef:Ja, daar ben ik mee bezig geweest. De ongeveer 8 stekkers die in dat paneel zitten, zijn er allemaal een keer afgeweest.
Misschien zit er een niet goed meer terug op ofzo, ja…Maar als die blauwe flap en dus de lampjes daarop niet goed worden aangestuurd, bepaalt dat dan (mede) of en hoe de koplampen zélf functioneren?
Dat niet echt, maar daarvoor moet je zelf maar even in het schema turen. Wijst zich vanzelf.
Ich bin ein Breaker
In eerste instantie zou ik denken aan een defecte schakelaar, óf aan de stekker van de schakelaar die los is komen te zitten met het gefriemel (heb je de kap rondom de stuurkolom los/eraf gehad?).
Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat de stekkers op het schakel-/zekeringenbord links ook wel eens los kunnen gaan zitten met de nodige rare en nare gevolgen op elektrisch gebied… Als je de klep van de cassettebandjeshouder eruit klikt, kun je met je hand door dat gat en vervolgens (met letterlijk pijn en moeite als je een volwassen mannenhand hebt) voelen of alle stekkers op het schakel-/zekeringenbord nog stevig vastgeklikt zitten?!
Succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Hey Oudelut. Nee, die kap rondom het stuur hebben we er niet af gehad.
Maar omdat we steeds aan de achterkant van het klokkenpaneel moesten zijn, lag deze steeds gekanteld voorover, en leunde dus steeds min of meer op de hendels van licht/richtingaangever en ruitenwisser. Die werden dus telkens in hun positie “naar beneden” gedrukt. Heb ik de licht/richtingaangever-hendel misschien uit zijn fatsoen bewogen?
Matthijs2006 schreef:Heb ik de licht/richtingaangever-hendel misschien uit zijn fatsoen bewogen?
Maar aan de achterkant deed de verlichting het toch normaal?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ja idd….daarom verdenk ik eigenlijk ook niet de hendel in de eerste plaats.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff… ben je lekker mee. Nou is een BX absoluut niet vergelijkbaar met bijv. een oude Mercedes qua degelijkheid, maar zo bouwvallig dat die stengel er al direct de brui aan geeft is ze toch zeker niet, lijkt me. Ik denk dat Karel een goed punt heeft, aangezien je eigenlijk alleen bezig bent geweest aan de achterkant van je tellerbak. Is die blauwe flap nog wel heel? Enne, gefeliciteerd! Zo’n TZD Turbo kan het knap lang uithouden, weet ik uit ervaring, zolang je ze maar met beleid warm rijdt.