2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Wat is verschil tussen de DS en ID ?
Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 28 maart 2005 05:06 PM
  [ # 16 ]

ds heeft ook altijd meedraaiende verstralers en id’s naar mijn weten niet.alleen bij nieuwe neuzen,met het glas voor de koplampen.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  
 
coyote
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 05:39 PM
  [ # 17 ]

Het is al een stuk duidelijker geworden , maar de paddestoel hoe werkt dat nu precies ?
Het ziet eruit als een drukknop.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 maart 2005 06:46 PM
  [ # 18 ]
coyote schreef:

Het is al een stuk duidelijker geworden , maar de paddestoel hoe werkt dat nu precies ?
Het ziet eruit als een drukknop.

Het is een drukknop, en wel een die je gewoon met de voet bedient Laughing .
In tegenstelling tot “gewone” remsystemen heeft de remknop/paddestoel bij een DS naast een formidabele bekrachtiging maar een slag van circa 1 cm (!) . Dit zorgt er voor dat adspirant DS-rijders bij een eerste rit nogal eens met hun neus tijdens de voorruit zitten bij hun eerste rem-acties. De rem in een DS is echter wel degelijk goed te doseren. Het bewuste boek van Jan de Lange geeft zeer duidelijke beschrijvingen van de constructie van de DS. en dus ook van de remmen.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 28 maart 2005 07:47 PM
  [ # 19 ]

Onder deze drukknop zit een schuifmekaniek die door de veerdruk achter
verschoven werd en daardoor de remdruk op de achterwielen aanpaste
aan de wieldruk achter,dus een antiblokkering systeem in 1956.Weet je
dus nu waarom ik als technicus die in 1961 begon,verlieft raakte op de
techniek van Citroën.Waar Citoën bij een eend in 1948 een auto uitbracht
met de kleppen schuin tegenover elkaar,was het f*rd die in 1988 met een
hele grote mond aankondigde dat ze nu de manier gevonden hadden om
zuinig te rijden.Schuin geplaatst kleppen.En dat mooie remsysteem mocht
Rolls Roys dan voor een hoeveelheid geld ook in hun auto’s zetten als ze
er maar netjes een plaat in monterde dat het patent van Citroën was.

Profiel  
 
coyote
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 08:09 PM
  [ # 20 ]

Ja ik heb het boek gevonden bij http://www.citroeniddsclub.nl/  Very Happy
Word ook maar gelijk lid , is dat aanteraden ?
De remknop/paddestoel is dus een kwestie van wennen.

Profiel  
 
Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 28 maart 2005 08:13 PM
  [ # 21 ]

net zo wennen als dat je van een onbekrachtigigde rem naar een met rem bekrachtiging gaat.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 maart 2005 08:16 PM
  [ # 22 ]

Blijft het feit dat de ID en dsuper(5) een BEKRACHTIGD lees hydraulisch remsysteem hebben waarvan de druk uit de achtervering komt dus ook een soort lastafhankelijk systeem en het pedaal maakt een slag van plusminus 1 a 1,5 cm… Lijkt dus erg op elkaar!
Ook het pedaal is dus een kwestie van wennen. Is ZEKER NIET het zelfde als het pedaal van een ZX…..

Ja wordt lid en ontdek alle leuke kanten van de club zoals sleutel dagen cursussen, krampeer weekends . lezingen enz enz…
Binnenkort: 16 april in harderwijk: De DS en de APK…..
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Doc
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005

- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Gepost: 28 maart 2005 10:28 PM
  [ # 23 ]

De techniek van een DS is veel gecompliceerder t.o.v. een ID. Het is voornamelijk te herkennen aan de “champignon"rempedaal. De meeste IDs hebben plastic toeters (richtingaanwijzers achter).

Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 maart 2005 11:55 PM
  [ # 24 ]
Doc schreef:

De meeste IDs hebben plastic toeters (richtingaanwijzers achter).

Ja, maar dat geldt weer niet voor de exportversies Confused . De nieuw in Nederland verkochte ID’s zullen dus veelal al de verchroomde trompetjes hebben gehad, en de auto’s die voor de thuismarkt bestemd waren, hadden de roodbruine plastic exemplaren. Ook daarvan is na jaren vaak weinig meer   te zien, omdat veel eigenaren de oorspronkelijke plastic exemplaren hebben vervangen. Deels omdat men het mooier vindt, en deels omdat het plastic vaak na jaren gebarsten is. Ik heb destijds op mijn DSpécial ook verchroomde exemplaren gezet omdat de oude gebarsten waren, maar eigenlijk zijn die roodbruine trompetjes wel erg charmant Cool

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 29 maart 2005 11:21 AM
  [ # 25 ]

Over het type verschil is heel moeilijk te discuseren over een auto die 20
jaar geproduceerd en geevolueerd is.In de laatste jaren waren het ook al-
leen maar D-types zoals de Dsuper5 en de Dpallas etc.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 29 maart 2005 11:25 AM
  [ # 26 ]
bogaard77 schreef:

Nee jeroen.
Ook de remmen van alle ID’s zijn hydraulisch en maar weinig hadden een mechanisch stuurhuis…
De rem is wel minder speciaal dan op de DS.

Je hebt gelijk. Tijdens het nazoeken in oude folders kwam ik ook tegen dat het vrachtwagentje 350 het remsysteem had van de DS inclusief champignon!

Jeroen

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 29 maart 2005 12:01 PM
  [ # 27 ]

Kijk dat is nu wat ik bedoel,van welk jaar was die folder,want vroeger zat
in de ID een normaal rempedaal (wel bkrachigd)Maar geen knop met rol
eronder die de kracht verdeelde.Je zou haast kunnen zeggen dat het enige
wat gelijk gebleven is is het model (koplampen uitgezonderd)

Profiel  
 
coyote
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 30 maart 2005 12:22 AM
  [ # 28 ]

Ok mensen bedankt voor alle antwoorden en tips.
Een hoop duidelijk geworden , lid geworden van http://www.citroeniddsclub.nl/ en het boek besteld Very Happy

Groeten

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 30 maart 2005 08:57 PM
  [ # 29 ]
Gerard Maas schreef:

Kijk dat is nu wat ik bedoel,van welk jaar was die folder,want vroeger zat
in de ID een normaal rempedaal (wel bkrachigd)Maar geen knop met rol
eronder die de kracht verdeelde.Je zou haast kunnen zeggen dat het enige
wat gelijk gebleven is is het model (koplampen uitgezonderd)


De folder van de 350 is van 12-1965.  In de diverse DS/ID folders is niet te zien welk pedaal gemonteerd is. In die van de 350 wordt het apart genoemd en afgebeeld.

Jeroen

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 31 maart 2005 10:47 AM
  [ # 30 ]

Het was in die tijd ook heel uitzonderlijk dat een vrachtauto met een hydropneumatisch remsysteem werkte dat automatisch lastafhankelijk was.

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook