Sinds kort mag ik weer een BX gaan onderhouden.
De BX van mijn dochter, overgenomen van “zexxer” afgelopen zondag.
( bixie 2 noem ik haar tot dat ze haar echte naam heeft)
Bixie 2 is een 1.4 ex lpg auto en heeft 221.000 gereden.
rijd goed, stuurt goed, veert goed.
beetje incontinent bij “de groen bol op het blok”, bij de octopus, en links achter.
Bovenste schakel stang klappert, de koppeling is versleten, en de achterbanden zijn aan vervanging toe.
Nu het vragen rondje aan de ervaring deskundige:
1:Ken de bak van de motor af zonder motor uitbouw? zo ja
moet de bak naar boven of naar onder weg??
en moet er iets met het sub frame??
2:De groene bol met “iets” voor op het blok wat doet die ( buffer??)
Daar komen wat incontinentie sporen na een nacht staan
( weet nog niet precies waar eerst goed schoonmaken).
3:De octopus is die redelijk te vervangen of is die ook te repareren.
voor zover ik nu heb kunnen zien is het weer in de hoekjes waar het
uitdroogt net boven het subframe
4: wie kan mij helpen aan de octopussen?
Als eerste berichtje lijkt me dit voldoende
grp
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoi Paul,
Als het een injectie BX is kan iig de bak gewoon los, deze kun je dan onderlangs wegpakken, alleen als ik me niet vergis bij het gekantelde 150 blokje moet heel het blok eruit gepakt worden om de koppeling te vervangen.
De extra bol bij de radiateur is de accu-bol, deze werkt als buffer om het systeem continu op druk te houden, en ook voor het geval je een lekkage hebt je iig nog even kunt remmen (tot op zekere hoogte) als deze versleten is gaat het druksysteem vaker tikken (alhoewel dat ook veel andere oorzaken kan hebben)
Octopussen hebben de nare gewoonte om te scheuren bij het blokje waar de slangen aan vast zitten, als het daar kapot is moet je hem helaas vervangen, en dat is geen grappige klus alhoewel het ook niet heel moeilijk is, je moet alleen je handen in diverse onmenselijke bochten wringen en de helft kun je niet zien dus moet je op het gevoel vervangen.
Als er ergens gewoon een scheurtje in een slang zit omdat die doorgesneden is om wat voor reden dan ook kun je er gewoon een pijpje in proppen en weer vrolijk verder tuffen. alhoewel je met vervangen wat meer zekerheid hebt, ze willen ook wel eens van ouderdom kapot gaan. eens in de zoveel tijd symnastieken met je auto (helemaal omhoog en weer helemaal omlaag) houdt het systeem soepel, maar ook slangen die niet helemaal meer lekker zijn krijgen goed op hun flikker waardoor ze de geest kunnen geven op zo’n moment (en dat kun je dan maar beter op je oprit hebben dan op de Azoveel met 120 KM/H)
Iig veel plezier met je BX en succes met de oplappuntjes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
( bixie 2 noem ik haar tot dat ze haar echte naam heeft)
Moet dat? Ik vind het namen geven aan auto’s altijd een beetje eng… net als het aanduiden van een auto met “ze”; vrouwen en auto’s gaan toch niet lekker samen.
4: wie kan mij helpen aan de octopussen?
De dealert. Reken op 80 en 100 euro geloof ik. Laten doen is bij de octopussen vaak fijner. De Hegru (veldhoven) vervangt de grote octopus voor rond de 130 euro. Daar kun je ‘t zelf niet voor doen…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mechuccio schreef:Als het een injectie BX is kan iig de bak gewoon los, deze kun je dan onderlangs wegpakken, alleen als ik me niet vergis bij het gekantelde 150 blokje moet heel het blok eruit gepakt worden om de koppeling te vervangen.
TU blokjes zijn ook gewoon met carburateur geleverd hoor! En bij het gekantelde 150 blok is het vervangen van een koppeling een eitje! De procedure is op een aandrijfas na gelijk als bij een TU, alleen heb je veel meer werkruimte.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
patje74 schreef:Mechuccio schreef:Als het een injectie BX is kan iig de bak gewoon los, deze kun je dan onderlangs wegpakken, alleen als ik me niet vergis bij het gekantelde 150 blokje moet heel het blok eruit gepakt worden om de koppeling te vervangen.
TU blokjes zijn ook gewoon met carburateur geleverd hoor!
Zie mijn Bx 1400
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik weet dat de tu’s ook met carb geleverd zijn, maar bij injectie is het iig zeker dat het om een TU gaat, vandaar de opmerking dat bij de 150’s het blok er uit moest, althans, in die veronderstelling verkeerde ik.
But I stand corrected
En zo leer ik dan iedere dag weer wat
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
TU,S?? 150 ??
al die vak taal zegt me niks.
Ik heb het nog eens bekeken en jullie verhalen de revu laten passeren, ik denk dat ik maar de complete motor en bak uitbouw.
Dan heb ik ook meer ruimte om de “octopussen” te repareren of te vervangen.
eventuele ander dingen in die ruimte pakken we gelijk maar mee.
iemand nog oplet tips??
Oja aan de rechter zijde in de motor ruimte zit een klepje??
http://www.mijnalbum.nl/Album=4DWZ8QWG
waar is deze voor??
grp
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paul123 schreef:iemand nog oplet tips??
Zeker! Het is werkelijk waanzin om het hele blok er uit te halen voor een koppelingswissel + octopus.
Ik heb je de kenmerken ven de 2 verschillende blokken ge-pb-t, een enkele blik onder de motorkap geeft je voldoende kennis om deze “vaktaal” te ontcijferen!
PS, als dit het blokje is , dan heb je een TU!
ok we hebben dus een TU.
OOOOOOOOO ik snap het al
Tuft Uitstekend. klopt dat
ja ja ja ja heb ik gelijk.
ok al gekheid op een stokje,ik zal nog eens critische kijken en dan beslis ik wel.
Als er meerder redenen zijn gaat die er als nog uit, ik heb geen hekel aan werk maar wel aan werk wat in 1 keer had kunnen gebeuren.
snap je dit??
patje74 schreef:paul123 schreef:iemand nog oplet tips??
l:
Ik heb je de kenmerken ven de 2 verschillende blokken ge-pb-t, een enkele blik onder de motorkap geeft je voldoende kennis om deze “vaktaal” te ontcijferen!PS, als dit het blokje is , dan heb je een TU!
Ik zie geen pb??
kijk straks nog wel een keer.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gisteren schreef ik je;
Om te beginnen heb ik het idee dat ik een ander 1.4 motorblok heb, er zijn er 2. De eerste, het TU blok is te herkennen aan het grote zwarte kleppendeksel. Deze heeft een normale versnellingsbak. De 2e is het 150 blok. Deze is te herkennen aan het feit dat hij achterover geplaatst is, met de bougies tegen het schutbord aan. Deze heeft een geintergreerde versnellingsbak en die zit onder de motor.
Hoe dan ook, het blok hoeft er echt niet uit.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als het blok er toch uit gaat ik heb nog:
BX 1400 carb motor staan 62 pk (motorcode K1H) met 124 000 km (draaiend in me BX te zien)
AX 1400 carb motor met 86 pk (motorcode K2A) met 167 000 km
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Harm schreef:( bixie 2 noem ik haar tot dat ze haar echte naam heeft)
Moet dat? Ik vind het namen geven aan auto’s altijd een beetje eng… net als het aanduiden van een auto met “ze”; vrouwen en auto’s gaan toch niet lekker samen.
Ok daar heb je een punt .
MAAR er zijn wel degelijk overeenkomsten, die de naam ZIJ rechtvaardigen.
Als ze jong zijn worden ze begeerd door vele.
als de strakheid wat begint na te laten, kost het een vermogen om het er op te laten lijken.
en als het er op aan komt is het alleen de liefhebber die er de aandacht aan schenkt die het verdient.
( nee de schunnige versie komt hier niet)
McDean schreef:als het blok er toch uit gaat ik heb nog:
BX 1400 carb motor staan 62 pk (motorcode K1H) met 124 000 km (draaiend in me BX te zien)
AX 1400 carb motor met 86 pk (motorcode K2A) met 167 000 km
Als het blok er uitgaat is het vanwege werkruimte, niet meer niet minder
trouwens hoeveel pk heef een deuavile??.
bijkomend voordeel lijkt mij om de “hele zooi” goed in de “owatroll” te zetten.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
een deauville heeft 75 pk
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
filmpje loopt niet