4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
BX 1.9 TRI,  verkocht en nu naar een ander forum
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 mei 2008 04:34 AM
  [ # 46 ]

Tja, inderdaad. Deze draad is wat te lang, qua tijd, om nog echt overzichtelijk te zijn. En als er zo lange tijd tussen 2 problemen zit dan zou je ook aan een andere oorzaak kunnen denken. Worst case zou zelfs het nieuwe relais alweer kapot kunnen zijn.

Maar, ter zaken: is er al eens iets met de befaamde, ook al eerder genoemde, ontstekingsmodule gebeurd?

Een niet-startende auto met benzinelucht, zoals ik uit het verhaal destilleer, heeft duidelijk géén last van een totaal uitvallend injectiesysteem zoals eerder het geval (b)leek te zijn, maar hooguit van een ontbrekende vonk. En daar komt die ontstekingsmodule dan weer om de hoek kijken.

Een andere injectiecomputer proberen is ook een optie, al is dat lastig bij een intermitterende fout.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 05 mei 2008 04:30 PM
  [ # 47 ]

Hoi allemaal,

Geschiedenis: de relais zijn vervangen, evenals de tempsensor van het inlaatspruitstuk. en nu dus de BDP sensor.
Ik heb een schema en beschrijving van het type motor in mijn BX, al een keer van een forumlid doorgemaild gekregen.  In dat schema staat inderdaad geen diagnose-lampje op het dashboard.
 
Door de slechte resolutie kan je nu vermoedelijk de kleuren van de draden en de aansluitnummers niet meer lezen.
De diagnosestekker zit linksonder: nummer 720. Daar zit een plus, een min en een draadje uit de computer aan. Dat draadje gaat verder nergens heen, ook niet naar een lampje op dashboard. Als ik in het schema van Olving kijk, gaat de diagnosedraad uit de computer naar zowel de stekker als een dashboardlampje. Er staat niet bij dat schema genoemd welke typen motoren het betreft.

Als je het leuk vindt om mee te denken, mail ik het schema even.  Is 1,5 Mb.

Deze text staat onderop de ontstekingsmodule:

Bendix   S 101110101     18280
            Bendix         Solex

                            wit stickertje: C03

groen stickertje dwars:
made in france
9012

googlen levert weinig op, ontsteking op peugeot 405 1.9 uit 1990:
http://www.bba-reman.com/catalogue/Product.aspx?product=2115

ik zal van de week eens een lampje aan de diagnose-draad hangen. moet dit nu naar de plus of de min?? Nog even dokteren.

gevonden: een Haynes die alleen over storingsdiagnoses gaat! 122 blz leesplezier.
http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Automotive_Diagnostic_Fault_Codes.pdf

nu al een week storingsvrij! Was het toch de BDP?

Groeten, Rob

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 09 mei 2008 06:24 PM
  [ # 48 ]

Omdat de 1.9 motor hetzelfde is als van de peugeot 405 heb ik op hun forum eens nagevraagd of iemand iets van deze ECU weet. Daar dacht men dat het uitlezen hetzelfde zou zijn als van alle andere citroens.

Dus: kastje gebouwd en getest volgens deze procedure:
http://rammstein.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/xmfiles/diags.pdf

nu is het ledje aan blijft aan en ook als je start gaat het niet uit.

iemand nog een goed idee?

Groeten, Rob

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 09 mei 2008 07:50 PM
  [ # 49 ]

Indien je niet in de testmodus bezig bent, maar gewoon aan het rijden, verwacht de ECU daar een lampje met een lagere weerstand, bijv 1000 Ohm voor een lampje van 0,1W. In dat geval zal het lampje zonder storingssignaal niet gaan branden. Een ledje heeft echter al genoeg aan een niet naar nul geschakeld lekstroom van de ECU. Dat kan onderweg dus een onduidelijk beeld geven. Je kunt evt. een weerstand van 1 k parallel aan het LEDje zetten.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 09 mei 2008 11:32 PM
  [ # 50 ]

Hoi Frans,

Goeie tip, ga ik doen.
maar normaal zit daar dus geen lampje: vreemd genoeg niet op dit model.

Ik had nog een weerstand van 720 ohm, die heb ik parallel aan de diode+weerstand gezet. loopt er in elk geval iets van 16 mA.

Geen verschil: ledje is aan en blijft aan.
kastje:
 

Groeten,Rob

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 09 mei 2008 11:35 PM
  [ # 51 ]

volgens mij moet ik ff beter leren lezen…
niks gezegd whistle

ik las een hogere weerstand…

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 10 mei 2008 02:22 PM
  [ # 52 ]
rob marklin schreef:

Hoi Frans,

Ik had nog een weerstand van 720 ohm, die heb ik parallel aan de diode+weerstand gezet. loopt er in elk geval iets van 16 mA.

Geen verschil: ledje is aan en blijft aan.
kastje:

Groeten,Rob

Potdikkie, nou zal ik toch echt even in het schema moeten duiken.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 11 mei 2008 11:44 AM
  [ # 53 ]

dat boek van Haynes maakt voor citroën onderscheid tussen modellen met een groen stekkertje onder de motorkap met twee polen, en een 32-poliges stekker naast het zekeringenkastje voor latere modellen. Geen woord over een diagnose-aansluiting op een drie-polige bruine stekker.

omdat deze ECU ook in sommige peugeots zit, heb ik dat hoofdstuk ook nog even gelezen: exact dezelfde text als bij citroen.

Toen mijn BX een keer bij de garage uitgelezen werd, kwam er een hele doos met koppel- en verlengstukken aan te pas. De stekker werd van de ECU gehaald en daar kwam een verlengkabel tussen met een aftakking naar de uitleescomputer. Misschien eens kijken bij documentatie over citroen-uitleescomputers? Hoe zou je daar aan kunnen komen?

Groeten,Rob

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 mei 2008 12:40 PM
  [ # 54 ]

Ik vraag me af waarom je al deze moeite aan het doen bent?
De ecu stuurt inderdaad het gehele traject van injectie en ontsteking, maar storingen kun je (meestal) gewoon terug herleiden met wat de auto wel (of niet) doet?

Je zegt zelf in een eerdere post dat je al ruim een week geen startprobleem meer hebt gehad. Ik blijf erbij dat de BDP-sensor het probleem was… Wil je nou alleen kunnen uitlezen om het uitlezen, of is er meer aan de hand? <—geen kritiek, ben gewoon nieuwsgierig…

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 12 mei 2008 08:27 PM
  [ # 55 ]

Hoi Hilko,

dat is de aard van het beestje: dan wil ik het weten ook.
De storing lijkt verholpen en dat is mooi. Allen hartelijk dank voor het meedenken.  Nu ben ik nog wel benieuwd hoe ik de ECU uit kan lezen. Als er mensen zijn die het leuk vinden om mee te puzzelen dan graag. Ik vind het leuk om te zoeken, lezen, prutsen. Uiteindelijk kán dat ding uitgelezen, dan wil ik het ook kunnen.

Groeten, Rob

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 12 mei 2008 08:54 PM
  [ # 56 ]

Uitlezen kan door een draad op pin 2 van de uitleesstekker door te verbinden met massa. Een schakelaar ertussen is handig, vervolgens schakelaar 3 sec. indrukken en de Ecu laat het dash-lampje knipperen, eerst tientallen dan eenheden, vervolgens weer 3 sec. indrukken voor de volgende code etc. etc. Er staan tig handleidingen over op dit forum.

In de garage hebben ze inderdaad een computer eraan, waarop de waarden ook zijn af te lezen. Op bovenstaande manier kun je alleen foutcodes eruit halen, wat nog wel eens misleidend/verwarrend kan werken.

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 13 mei 2008 12:48 AM
  [ # 57 ]

bedankt B iks, maar het probleem is nu juist dat de beschreven methode niet werkt!
Mijn auto heeft niet een groene, maar een bruine, en niet een twee- maar een driepolige diagnosestekker. Daar zit wel een draad aan die van de computer komt en die heet ‘diagnose’, maar het werkt niet!
Op het schema hogerop in dit draadje kan je zien dat deze draad ook niet naar een storings-lampje op het dashboard gaat.
Vandaar ook mijn uitleg van het type ECU en het zoeken naar info.

Groeten, Rob

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 13 mei 2008 01:23 AM
  [ # 58 ]

Excusez, ik keek niet verder dan mijn neus lang was. Maar zo’n stekker als jij beschrijft komt mij niet bekend voor.

Profiel  
 
The_Ghost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 13 mei 2008 01:27 AM
  [ # 59 ]

Is het wellicht een idee dat je op zoek gaat naar de ECU (onder de passagiersstoel gok ik) en dat je uitzoekt welk merk en type het is?
Ik denk dat we dan wel uit kunnen vissen welke pin de diagnose pin is op het ding zelf. Dan moet je alleen nog uitvinden waar die verder aangeknoopt zit om makkelijk uit te kunnen lezen..

Edit: Ik loop net even de autodata af en kom op 4 mogelijke motortypes voor een 1.9i uit ‘90:
DKZ: Bosch motronic M1.3
DDZ: Fenix 1B
D6D: Bosch motronic MP3.1
D6A: Bosch L3.1 Jetronic

Hbase noemt ook nog de DFZ, die volgens autodata t/m 89 geleverd is met een bosch LU2 Jetronic systeem


Van de motronic en jetronic L3.1 heb ik pinouts van de stekker aan de computer als je daar belang bij hebt.

Gorgelt u ook al met LHM?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 mei 2008 02:09 AM
  [ # 60 ]
rob marklin schreef:

Hoi Hilko,

dat is de aard van het beestje: dan wil ik het weten ook.
De storing lijkt verholpen en dat is mooi. Allen hartelijk dank voor het meedenken.  Nu ben ik nog wel benieuwd hoe ik de ECU uit kan lezen. Als er mensen zijn die het leuk vinden om mee te puzzelen dan graag. Ik vind het leuk om te zoeken, lezen, prutsen. Uiteindelijk kán dat ding uitgelezen, dan wil ik het ook kunnen.

Groeten, Rob

Juist. En ik ben dus nieuwsgierig…. Wink Laughing
Zoals gezegd, ben benieuwd of het gaat lukken!
(en ik ben blij met mijn carburateurtje….Cool)

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook