Xsara 1.4i -kachelventilator
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 april 2008 01:32 AM

Hellow again,
bij de net gekochte xsara 1.4i van de vriend van mijn dochter, heb ik gemerkt dat de kachelblazer enkel op de 4de snelheid werkt, en dit naar beide kanten,dus in de reciclagestand als in de buitenluchtstand.
Is dit een moduul,weke naar de haaien is?
Zoja,waar zit die ergens,en kan je daar makkelijk bij om te vervangen?
ze heeft geen airco.

graag antwoord aub Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 april 2008 02:09 AM
  [ # 1 ]

Zou best kunnen dat de aanjager-weerstand kapot is, helaas weet ik niet waar deze bij een Xsara zit. Heel vaak zit deze in de opening waar de verse buitenlucht word aangezogen, zo word de weerstand ook gekoeld. Deze plek is bereikbaar door de plastic plaat onder de voorruit te verwijderen, zodat je de luchtinlaat kunt zien en de kachelfan, je zult dan ook een module zien met weerstanden (gekrulde draden in een soort rooster).

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 29 april 2008 04:47 PM
  [ # 2 ]

Vermoedelijk is één van de transistoren op de module defect. De module zit samen met de blower in het kachelhuis. Stukje bekleding [3 plastic schroef/plugjes onder het handschoenkastje losmaken. De blower zit rechts onder in het kachelhuis vast met een drietal parkerbouten.

De losse module kost ongeveer 110 euro bij de dealer, en meestal wordt er voor de zekerheid een compleet unit incl. de blower.

Losse transistoren zijn via een electro onderdelenshop te koop/bestellen, het type is MJ 11015. Kost ongeveer 7 euro per stuk.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 april 2008 01:23 PM
  [ # 3 ]

Die transitor zit onder de bekleding onder het dashbordkastje.

Ik zou eerst alleen die weerstand vervangen. De kachalfan kan altijd nog naar mijn idee.
Ik denk dat als je weer waar die zit het ongeveer 15 min werk is Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 april 2008 11:40 PM
  [ # 4 ]

Yep!! zal daar zaterdag eens kijken, wat ik daar vind.
Zit dat moduul geplugd of moet er geknipt/soldeert worden?
@ Tibor Korzelius: weet je ook hoeveel er van die transistoren op zitten?
dan kan ik die mss vervangen.
Bij ons is er zo een electronica winkel, en daar heb ik altijd al gevonden wat ik zocht Wink

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 01 mei 2008 03:02 PM
  [ # 5 ]

Op de module zitten twee grote transistoren die met nageltjes vastzitten. Losboren en de verbindingen los solderen. De uitgeboorde nagels kan je vervangen door boutjes.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2008 11:09 PM
  [ # 6 ]

Ok! Bedankt Tibor,nu ga ik ze halen,volgens de nummer die je hebt opgeschreven en vervangen. Wink

Profiel  
 
afd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 04-05-2008

Gepost: 04 mei 2008 12:56 PM
  [ # 7 ]

ventilator probleem

Dank aan alle bijdragers, i.h.b. robbiedee voor de tips en instructies.
Wij hebben vorige maand een tweedehandse Xsara gekocht en hadden al na 3 weken het “fenomeen”. Op internet gezocht en via Google op dit forum terechtgekomen. Met die info naar de garage gebeld die hierover nogal kregelig deed maar het was duidelijk een probleem dat zij (her)kenden. Slotsom van het gesprek “de module was in voorraad”.
Toch eerts even de instructies van robbiedee uitgeprobeerd en zie alles zonder probleem hersteld 3/4 uur werk (demonetern + hestellen + monteren   - exclusief rit naar electronicawinkel )
Bedenking blijkbaar bestaat dit probleem al lang bij Citroen vermits ook bezitters van XM en zels BX het meegemaakt hebben. Dan is dit bestemd voor de CITROEN-verantwoordelijken die dit formum volgen ONAANVAARDBAAR dat dit na al die jaren nog niet opgelost is !!!
Dit denken aan de waterpomp-geschiedenis van Opel ettelijke jaren terug.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 08 mei 2008 12:48 AM
  [ # 8 ]

Re: ventilator probleem

afd schreef:

Dank aan alle bijdragers, i.h.b. robbiedee voor de tips en instructies.
Wij hebben vorige maand een tweedehandse Xsara gekocht en hadden al na 3 weken het “fenomeen”. Op internet gezocht en via Google op dit forum terechtgekomen. Met die info naar de garage gebeld die hierover nogal kregelig deed maar het was duidelijk een probleem dat zij (her)kenden. Slotsom van het gesprek: “de module was in voorraad”.
Toch eerts even de instructies van robbiedee uitgeprobeerd en zie : alles zonder probleem hersteld: 3/4 uur werk (demonetern + hestellen + monteren   - exclusief rit naar electronicawinkel )
Bedenking: blijkbaar bestaat dit probleem al lang bij Citroen vermits ook bezitters van XM en zels BX het meegemaakt hebben. Dan is dit bestemd voor de CITROEN-verantwoordelijken die dit formum volgen: ONAANVAARDBAAR dat dit na al die jaren nog niet opgelost is !!!
Dit denken aan de waterpomp-geschiedenis van Opel ettelijke jaren terug.

Een kachelweerstand gaat bij alle merken wel eens stuk. Zoek maar ff op internet…

Profiel  
 
Appie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-02-2005

Gepost: 01 augustus 2008 11:25 PM
  [ # 9 ]

Re: ventilator probleem

Roerend mee eens!! Ook mijn Bx had hetzelfde euvel.

afd schreef:

Dank aan alle bijdragers, i.h.b. robbiedee voor de tips en instructies.
Wij hebben vorige maand een tweedehandse Xsara gekocht en hadden al na 3 weken het “fenomeen”. Op internet gezocht en via Google op dit forum terechtgekomen. Met die info naar de garage gebeld die hierover nogal kregelig deed maar het was duidelijk een probleem dat zij (her)kenden. Slotsom van het gesprek: “de module was in voorraad”.
Toch eerts even de instructies van robbiedee uitgeprobeerd en zie : alles zonder probleem hersteld: 3/4 uur werk (demonetern + hestellen + monteren   - exclusief rit naar electronicawinkel )
Bedenking: blijkbaar bestaat dit probleem al lang bij Citroen vermits ook bezitters van XM en zels BX het meegemaakt hebben. Dan is dit bestemd voor de CITROEN-verantwoordelijken die dit formum volgen: ONAANVAARDBAAR dat dit na al die jaren nog niet opgelost is !!!
Dit denken aan de waterpomp-geschiedenis van Opel ettelijke jaren terug.

Wie goed doet, goed ontmoet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook