1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Inbouwen temperatuur meter
jan2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 01-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 04:54 PM

Weet iemand of het mogelijk is een koelwater temperatuurmeter in te bouwen in een Reflex 14. (break)?

Er zit nu alleen een lampje in voor als het echt te laat is.

Ik zou graag met het oog op naderende vakantie-ritten een echte thermometer erin hebben.

Wat heb ik nodig (van de sloop)?

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 28 maart 2005 05:25 PM
  [ # 1 ]

Een compleet nieuw klokkenspel waar ook de andere metertjes in zitten. Bijvoorbeeld die van een ZX Furore?

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 28 maart 2005 05:42 PM
  [ # 2 ]
ZX-Cruiser schreef:

Tja wat ook kan is voor een eurotje of 40 een universele halen, moet je dan alleen nog ergens in zetten.
Weet niet of een uitgebreider dash plug en play is, Citroen kennende denk ik van niet.

Ander dashboard is niet pluk en plee, maar wel mooier dan een metertje extra op je dash. Aan de andere kant, er zijn van die fabrikanten die speciale consoles maken voor aan de a-stijl, waarin je vervolgens 1, 2 of 3 metertjes kunt monteren. Is netjes weggewerkt, maar dan wordt het wel een beetje “Too fast, too furious”. Natuurlijk geen probleem als je daar van houdt.
Sensor zul je wel extra in moeten bouwen in het koelcircuit, maar dat mag geen probleem zijn. T-stukje tussen een van de slangen (wel goed vloeistofdicht afdichten) en je kunt meten.
Immers, meten = weten

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
jan2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 01-03-2005

Gepost: 28 maart 2005 10:58 PM
  [ # 3 ]

Het lijkt me zo dat de bestaande sensor vervangen zou moeten worden door een ander type.
In het dashboard zou volgens mij best nog een metertje van een ander type ZX kunnen, maar wie kan me dat vertellen!?!?

Misschien de dealer, maar daar kom ik uit principe nooit….

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 28 maart 2005 11:22 PM
  [ # 4 ]

Als het dashboard qua opbouw gelijk is aan het BX-dashboard, is het bijna niet mogelijk om hierin achteraf een watertemp. meter te plaatsen. De meest makkelijke oplossing is dan een meer uitgebreid tellerblok uit een sloop-ZX halen. De meeste functies zullen gewoon functioneren na het aansluiten van het nieuwe tellerblok. Alleen de temperatuurmeter niet. Kwestie van uitzoeken welke aansluiting in het stekkerblok van het tellerblok gebruikt wordt voor de koelwatersensor, draadje doortrekken naar het motorruim, juiste sensor monteren, fine-tunen, en klaar.
Geschreven lijkt het allemaal wel simpel maar in de praktijk zal het toch wat ingewikkelder uitpakken. Ben zelf geen ZX-rijder, mijn vrouw wel, die heeft een ZX reflex, dus ook zonder temperatuurmeter. Kan wel eens kijken of ik er achter kan komen hoe het zit.
Anders bieden de Vraagbaken over de ZX nog wel eens uitkomst. In sommige boekhandels gewoon te koop, bij Halfords willen ze ze ook nog wel eens hebben, anders bij een goed geoutilleerde automaterialen handel.
Succes

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 28 maart 2005 11:31 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2005 04:10 AM
  [ # 6 ]

Ander dash van een ZX of AX met koelwatertemp is plug & play m.u.v. een toerenteller en zaken als deuren open led enzo.
De bedrading en de sensor is ook al aanwezig, ik heb namelijk bij mijn vorige auto, een ZX1.4i Reflex een instrumentenpaneel uit een furio ingebouwd.

Let er wel op dat je de kilomterteller overzet, i.v.m. het bereik en de kilometerstand. Heb je ook een toerenteller op je ZX break of zit er een analoge klok? Als je al een toerenteller heb, moet je die ook overzetten, want een andere zal niet werken, tenzij deze uit een ZX komt met dezelfde motor en brandstofsysteem/type (ECU).

Voor meer info zie het onderstaande topic met mijn bevindingen:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&highlight=toerenteller+inbouwen

Profiel  
 
jan2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 01-03-2005

Gepost: 29 maart 2005 10:49 PM
  [ # 7 ]

Er zit een km teller en snelheidsmeter in + klok+ lampje voor te hoge vloeistoftemp.

Links zitten er ook nog wat.

Dus het is wel plug en play??

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 30 maart 2005 12:10 AM
  [ # 8 ]

Citroen heeft volgens mij maar 2 kabelbomen gebruikt:
Een diesel en een benzine versie.

De meeste sensoren zitten ook gewoon ongebruikt te zijn, of er hangt een los draadje.
Als er geen sensor in de motor zit, geen probleem. Zo’n ding kost nieuw bij de automaterialen zaak al bijna niets, maar beter is het om het samen met je nieuwe dash van de sloop te halen: Ze willen wel eens merkgevoelig zijn. Ik denk dat ze de sensor op de sloop er gratis bij geven als je er om vraagt.

De sensor kan op een aantal plaatsen zitten, maar 9/10 keer zit deze op de voor of achterkant van de thermostaat.

Overigens kan je de wijzerplaten als je dat leuk vind gelijk een kleurtje geven als je toch het klokkenspel nog buiten de auto hebt.

Succes!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 maart 2005 03:54 AM
  [ # 9 ]
jan2 schreef:

Er zit een km teller en snelheidsmeter in + klok+ lampje voor te hoge vloeistoftemp.

Links zitten er ook nog wat.

Dus het is wel plug en play??

Ja het is plug & play, de temp-sensor en de bedrading zijn aanwezig bij een 1.4i.
Ik weet niet zeker of je het analoge klokje kan overzetten in een ander paneel met temp.meter, die zijn namelijk voorzien van een toerenteller, de aansluitingen daarvoor zijn anders. Voor een toerenteller zul je wel de bedrading moeten trekken, dat is 1 draad van de ECU naar het paneel.

In het andere draadje kun je exact lezen hoe en wat.

Profiel  
 
jan2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 01-03-2005

Gepost: 31 maart 2005 01:11 AM
  [ # 10 ]

Mijn idee was eigenlijk om alleen dat ene metertje om te zetten uit het hele dashboard.

Kan iemand nog iets specifieker aangeven waar die sensor ergens zit?
Er moet er nu ook 1 zitten die meet als het te laat is.
Het lijkt me dat die verwisseld zou moeten worden?!!?!?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 maart 2005 03:02 AM
  [ # 11 ]

Heb je dat andere topic al gelezen? http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&highlight=toerenteller+inbouwen

Daar staat eigenlijk alles in wat je moet weten, de bedrading/sensor voor de temp.meter en het verklikker-lampje als de boel te warm wordt, zijn aanwezig. Je hoeft niets te verwisselen en/of draden te trekken, gewoon een ander paneeltje op de sloop scoren en aansluiten.

Dat ene metertje past niet in het paneel wat je nu heb, de printbanen op het paneel en de aansluitingen daarvoor zijn ook niet aanwezig.
Of je moet heel handig zijn met figuurzagen en een mooi gat zagen in het paneel en een temp.meter op de sloop scoren. In dat geval kun je in het andere topic of de elektrische schema’s in het Haynes boek de exacte stekkers en draden vinden om de meter op aan te sluiten.

Als het goed is, dan is de auto uitgerust met zo een 2 in 1 sensor, voor de temp. en het verklikkerlampje, je heb dus echt geen extra sensor nodig.

Profiel  
 
BX-Chique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 31 maart 2005 03:09 AM
  [ # 12 ]
ZX1.4i schreef:

Als het goed is, dan is de auto uitgerust met zo een 2 in 1 sensor, voor de temp. en het verklikkerlampje, je heb dus echt geen extra sensor nodig.

Deden ze dat maar bij de BX, maar nee hoor.

BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.

Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 maart 2005 03:15 AM
  [ # 13 ]
BX-Chique schreef:
ZX1.4i schreef:

Als het goed is, dan is de auto uitgerust met zo een 2 in 1 sensor, voor de temp. en het verklikkerlampje, je heb dus echt geen extra sensor nodig.

Deden ze dat maar bij de BX, maar nee hoor.

Heeft een BX 2 aparte sensoren? bij de AX zijn het ook 2 sensoren.

Niet zo heel lang geleden heeft iemand een ander paneel in zijn BX met 1.4i motor ingebouwd en daar werkte het temp.metertje ook meteen.
Dit zijn leuke en grappige dingen, waarvan de dealer beweert dat het niet kan Razz

Profiel  
 
jan2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 01-03-2005

Gepost: 04 april 2005 12:44 AM
  [ # 14 ]

Ik heb de Haynes even uitgeplozen, en volgens mij oet het zomaar passen.

Als er alleen een controle lampje zit, is de sensor een soort elektronische schakelaar.
Als er een echte meter in zit, zit er een pot-meterachtige elektronische schakelaar in welke dus van weestand veranderd met de temperatuur mee.
Beide hebben de +12 op de meter of lampje staan en de massa op de sensor.

Dit lijkt dus geen probleem.
Nu op de sloop effe tjekke of alleen dat metertje over te zetten is.
Wat me nog het ergst lijkt is het slopen van het dashboard.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 april 2005 03:41 AM
  [ # 15 ]
jan2 schreef:

Als er alleen een controle lampje zit, is de sensor een soort elektronische schakelaar.
Als er een echte meter in zit, zit er een pot-meterachtige elektronische schakelaar in welke dus van weestand veranderd met de temperatuur mee.

Dat is dus zo een 2 in 1 sensor, een thermisch contact als de motor te warm is en het andere is een PTC, dat is een weerstand waarvan de weerstand kleiner wordt naarmate de temperatuur toeneemt. Als je naar het thermostaathuis kijkt dan zie je als het goed is een (blauwe?) 2-polige stekker op de sensor zitten.


Ik heb nog 2 panelen liggen met koelvloeistof temp. meter erop, eentje uit een ZX Aura en één uit een AX-GT. Ook heb ik het originele paneeltje uit mijn ZX nog liggen, nou heb ik net even zitten kijken en zie dat het wellicht wel mogelijk om alleen dat metertje in te bouwen. Het blokje waar nu alleen het waarschuwingslampje zit kan eruit, metertje erin, je moet dan wel gaten boren in het witte plastic. Door deze gaten komen dan de contactpunten die aan de andere kant uitkomen op de printbanen. Maar dat lijkt me niet zo lastig, de printbanen zijn voor zover ik het kan zien aanwezig voor de temp.meter en de gaten voor de contactpunten ook, dus je kan zo erdoor heen boren.

Lijkt me het beste als je van 2 paneeltje één maakt en zo droog kan oefen, als je het paneel wat je nu heb verziekt omdat je er geen ervaring mee heb, ben je verder van huis.

Stuur maar een PBtje/email als je interesse heb, die paneeltjes hoeven echt geen hoofdprijs te kosten (in iedergeval goedkoper dan de sloop) en het scheelt je uitbouwen uit een sloopauto.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook